Annons

Framkallning av digitala bilder blir mörkare än på datorn...

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
2 av mina bilder som jag just framkallat från Fotoquick är mörkare än på datorn, vet ni vad det kan bero på? Jag har inte kollat hur de andra bilderna blev. Men det kan vara så att alla är något mörkare än på datorn, men det syns inte lika tydligt då det är "semesterbilder från fjällen". Har någon haft liknande problem?

/Karin - har ställt frågan till Fotoquick, men vill ändå kolla vad ni säger...

det beror på att skärmen är inte kalibrerad eller felaktigt/inget användande av profiler

en lösning är att skruva ner brighness på skärmen :)

Kan bero hur du har kalibrerat din bildskärm. Dvs om skärmen visar bilden mycket ljusare än vad labbet framkallar.

Börja med att kalibrera bildskärmen. Finns ett verktyg som heter Adobe Gamma som följer med Photoshop.

Om inte det blir bättre så får du be ditt labb att ge dig deras inställningar. (ICC profil).
Lycka till! //Robert

Det där har hänt mig också Karin.
Jag gick tillbaka med bilderna, visade dom och frågade om dom kunde göra om dom, eftersom samtliga var för mörka.
(Det kan ju inte vara min kamera som underexponerar precis varje bild...)

Snabbt och lätt gjorde tjejen om bilderna och jag kunde hämta mycket bättre varianter nästa dag.

Gå du tillbaka om du inte är nöjd, säg som det är. Dom vill ju ha nöjda kunder!

/mvh Catarina

även jag har fått mörkare bilder

jag framkallade hos expert.
Kan det ha nåt med färgprofilen, det borde ju inte ha nåt med det att göra (srgb, eller rgb).
Dessutom blev det ljusgråblåa, mörkblått nästan lila. Konstigt.

En metod är att förutom gammakalibrering av skärmen ställa in ljusstyrka och kontrat på skärmen med hjälp av nedanstående gråskala.

Det ska helst gå att se skillnad på samtliga fält. Skillnaden ska inte vara övertydlig.

De labb jag växelvis använder mig av har en viss skillnad i ljushet på bilderna. Efter några testbilder hittar man deras "grundnivå" i ljushet och kan anpassa efter dessa.

Det labb jag tycker ligger närmast min uppfattning, d v s skärmens jämfört med kopian är Fotolabos PRO-tjänst.

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    4.8 KB · Visningar: 278
ANNONS
Götaplatsens Foto