Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-->JPEG process introducerar "död/vit" pixel - A7Rii

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Har ni någonsin varit med om något liknande? :ROFLMAO: Och ja, innan ni går igång och säger att det inte är en död/het pixel; det kan inte orsakas av RAW-processering etc... Jag vet! Jag vill bara uppmärksamma om... "buggen"(?) och undrar om någon annan sett något liknande:

Bakgrund:
Igår fick jag hem en second-hand A7Rii jag köpt på¨blocket. Kameran hade förvisso gått 16 500 shutter counts, men ser till synes ut att vara i nyskick; Jag skojar inte - inte en enda skråma hittar jag.

Jag tar och kollar så att allt är fungerande och godkänner varan på blocket. 10 minuter senare när jag fortsätter leka och pixel-peep:a bilderna (roligt med absurda 42 mpxl!!!), så märker jag till min förskräckning att det är en vit pixel väldigt nära mitten av bilden:
DSC04533 copy.jpg
Bilden exporterad ur photoshop efter crop i bara level 8 kvalitet, så vita pixeln är inte lika intensiv som i originalet

Jag blev bestört. Tog en massa bilder. Den vita pixeln var kvar; oberoende om jag hade RAW, RAW + JPEG, eller bara JPEG. Oberoende storlek av JPEGs också. Pixel-fan var kvar på samma ställe på alla bilder. OBS! Detta var när jag tittade direkt på kamerans skärm, och pixeln är ännu tydligare där pga skärmens dåliga upplösning.

Så jag skickade ett irriterat mail till försäljaren. Under tiden jag väntade på svar tänkte jag, att jag kan ju kolla hur mycket det egentligen syns på datorn; Det är trots allt 42 mpx att jobba med.

Öppnade JPEG på datorn - Där är pixeln (som syns ovan). Bilden ovan är direkt ur kameran, bara croppad och inringad pixel i photoshop.


UNDERVERKET:
Sen bestämmer jag mig för att öppna RAW-filen; inget kan ju bli värre liksom.

Till min häpnad så är RAW-filen ren. Inga vita pixlar (eller röda eller något annat). Perfekt bild, perfekt sensor. Nedan är RAW filen, oediterad och exporterad som JPEG mha lightroom; försökte croppa in på samma ställe som ovan:
no error-04533 copy.jpg

Jag testade detta med flertalet bilder efteråt. Alla var lika; Alla tumnaglar och direkt-ur-kameran-exporterade-JPEGs hade samma vita pixel på samma position, medans alla RAW-filer var "hela" utan vit pixel.


Har ni någonsin hört om/sett något liknande?
Det är ju som om att kamerans mjukvara har en bugg som inte kan koda för just den pixeln på den koordinaten. Någon programerare här som kan förklara detta?


Vet att det kanske är onödigt att dra upp en bugg för en 8 år gammal kameramodell, men lite roligt ändå.


P.s. Ifall någon undrar så bortsett från den bedrövliga batterilivslängden och att det inte går att programera Super35-läge på nån av knapparna eller funktionsfältet, så är jag hittills väldigt nöjd med kameran. :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Lightroom maskar automatiskt heta pixlar, så din "defekta pixel" är kvar.

Du kan testa mina två filer här. Först en mRAW som redan är färginterpolerad https://kameratrollet.se/allt/hot-pixels-mRAW.CR2

Sedan en riktig råfil som inte är färginterpolerad https://kameratrollet.se/allt/hot-pixlels.CR2

Lightroom ska inte automatiskt kunna ta bort heta pixlar från den förstnämnda eftersom filen redan är färginterpolerad medan det tas bort en hel del från den sistnämnda.
 
Senast ändrad:

WeeBee

Aktiv medlem
Lightroom maskar automatiskt heta pixlar, så din "defekta pixel" är kvar.

Du kan testa mina två filer här. Först en mRAW som redan är färginterpolerad https://kameratrollet.se/allt/hot-pixels-mRAW.CR2

Sedan en riktig råfil som inte är färginterpolerad https://kameratrollet.se/allt/hot-pixlels.CR2

Lightroom ska inte automatiskt kunna ta bort heta pixlar från den förstnämnda eftersom filen redan är färginterpolerad medan det tas bort en hel del från den sistnämnda.
Ska kolla imorgon. Men tack för tipset.

Men äh .. nu blev man ju mindre glad. Å andra sidan, om lightroom sköter det automatiskt är jag mer än nöjd. Tidigare har problemet varit att jag glömt fixa sånt, och sen publicerat bara för att sen märka i efterhand att en död pixel är kvar


Men när den är vit; är detta då en död eller het pixel? Har sett svarta (döda) och röda (heta) pixlar tidigare. Men aldrig sett en klar vit pixel. Går dessa att åtgärda på ngt sätt då?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ska kolla imorgon. Men tack för tipset.

Men äh .. nu blev man ju mindre glad. Å andra sidan, om lightroom sköter det automatiskt är jag mer än nöjd. Tidigare har problemet varit att jag glömt fixa sånt, och sen publicerat bara för att sen märka i efterhand att en död pixel är kvar


Men när den är vit; är detta då en död eller het pixel? Har sett svarta (döda) och röda (heta) pixlar tidigare. Men aldrig sett en klar vit pixel. Går dessa att åtgärda på ngt sätt då?
Din pixel är troligen grön och inte vit. Den blir vit efter att Lightroom färginterpolerat och lagt ihop pixlarna och sedan lagt till en tonkurva.

Du kan mata in din råfil i RawTherapee/darktable och välja att skippa färginterpolering helt så ser du själv.
Skärmbild från 2023-08-08 22-58-20.png

Skärmbild från 2023-08-08 22-58-32.png

Angående åtgärd känner jag inte till hur Sony fungerar. Det måste finnas någon form av pixelmappning, för annars skulle du haft bra mer än en synlig pixel.

Jag fick upp en del guider när jag sökte Sony hot pixel fix.

 
Senast ändrad:

WeeBee

Aktiv medlem
Din pixel är troligen grön och inte vit. Den blir vit efter att Lightroom färginterpolerat och lagt ihop pixlarna och sedan lagt till en tonkurva.
Den är vit; jag har som sagt inte sett den i Lightroom utan bara direkt i kameran och sen på datorn när jag fört över jpeg-bilden från kameran till datorn. Men jag antar att kameran således gör en liknande färginterpolering.

Ska kolla videon. Tack för alla råd!
 
ANNONS