Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningsförfarande för klåpare

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har lånat en gammal spegelreflexkamera av farsan och tänkte prova på lite svartvitt som komplement till det digitala. Då inställer sig en drös frågor förstås. Helst skulle jag vilja ha ett helt mörkrum och lära mig rubbet från grunden. Jag har sysslat lite med sånt för många år sedan på gymnasiet, men glömt nästan allt. Är jag lite realistisk så inser jag att jag inte kommer att fota tillräckligt mycket analogt för att det ska löna sig, så då är frågan hur man ska bära sig åt för att få filmen till bildfiler på datorn. Jag ser ett par alternativ.

-Lämna in till lab direkt
-Framkalla själv och lämna in negativ eller scanna själv

Går det att låta lab pressframkalla film?
Har ni några övriga förslag? Konstiga facktermer undanbedes;-)

Jag tycker ju det är väldigt smidigt att framkalla själv och skanna in men det beror ju lite på hur mycket analogt du tänkt fota. Claes Ohlsson har ju haft billiga framkallningskit med dosa som duger om man bara vill framkalla nån gång då och då. Skanningen är väl käpphästen men en begagnad filmskanner borde inte vara så dyr.

Plåtar du inte mycket film lär det nog som du själv insett inte vara lönsamt att framkalla själv. Plåtar du däremot en del så kan du komma undan med ca 5-kronan per film i framkallningskostnader.

Du kan lämna pressad film till lab (de "riktiga".) Märk både film och extra påtejpat till rullen om det inte finns särskilda blanketter. Lämnar du personligen ska det knappast vara några problem att tala om pressningen och se att personalen antecknar den.

(Att göra det själv är roligare och ger aldrig någon annan att skylla på. Jag gillar personligen den kontrollen och skulle kunna tänka mig behålla den även om det skulle dra kronorna över att lämna in.)

Jag ska ta mig tid och läsa igenom trådarna ikväll tänkte jag. Just nu känns det som att jag kanske borde prova några rullar och lämna in direkt till lab, för att se om jag alls fastnar för hela idén eller inte.

Vad rekommenderas för lab? Det får ju inte kosta multum, och jag har inga större krav på kvaliteten. Jag vill kunna få bilderna scannade och brända på CD också, eftersom jag inte har nån scanner själv.

Sen till själva filmen! Då jag fotar mest i kass ljus så vore det trevligt med nån högkänslig film, men det kanske inte går att få framkallat överallt? Jag har ingen aning om hur sånt där funkar. Att pressa filmen är väl att helt sonika underexponera, och sen "överframkalla" motsvarande? Vilka lab kan göra detta, och "lönar" det sig att pressa 400-film istället för att fota med t ex 800/1600 direkt?

Jag kan inte riktigt besvara dina frågor men att lämna in "vanlig" sv/v film för framkallning riskerar att bli dyrt. Det finns ju sv/v filmer som kan framkallas i C41 process vilket blir billigare. Jag har dock själv ingen erfarenhet av hur det blir med de filmerna utan håller mig till "klassiska" filmer. En film jag själv trivs med är Ilford HP5+ som är lättframkallad och förlåtande. Även tri-x är ju en klassiker. Båda går att pressa flera steg. En annan bra och högkänslig film är Fuji 1600 som nog är den bästa snabba sv/v film jag testat. Kostar dock ca 50kr rullen. Men dessa ska man nog helst framkalla själv för att få ekonomi i det. Bara på ett par rullar tror jag nästan du tjänat in framkallningskostnaderna mot att lämna till lab.

dJb skrev:
Jag kan inte riktigt besvara dina frågor men att lämna in "vanlig" sv/v film för framkallning riskerar att bli dyrt. Det finns ju sv/v filmer som kan framkallas i C41 process vilket blir billigare. Jag har dock själv ingen erfarenhet av hur det blir med de filmerna utan håller mig till "klassiska" filmer. En film jag själv trivs med är Ilford HP5+ som är lättframkallad och förlåtande. Även tri-x är ju en klassiker. Båda går att pressa flera steg. En annan bra och högkänslig film är Fuji 1600 som nog är den bästa snabba sv/v film jag testat. Kostar dock ca 50kr rullen. Men dessa ska man nog helst framkalla själv för att få ekonomi i det. Bara på ett par rullar tror jag nästan du tjänat in framkallningskostnaderna mot att lämna till lab.
C-41 är "vanlig färgframkallning" då antar jag? Jo, jag kan tänka mig att det blir dyrt eftersom svartvitt väl inte direkt är vanligt längre.

Finns det högkänsliga färgfilmer som går att framkalla "normalt" tro? Det kunde ju också vara ball:)

Makten skrev:
C-41 är "vanlig färgframkallning" då antar jag?
Ja.

Finns det högkänsliga färgfilmer som går att framkalla "normalt" tro? Det kunde ju också vara ball:)
Alla negativa färgfilmer framkallas väl på samma sätt (C-41). (Kanske kan finnas nån väldigt udda som inte gör det).
Fuji Superia finns som ISO 1600.

---

Efter många års färgdiafotografering återvände jag till det svartvita genom att framkalla filmen hemma och sedan skanna negativen. Det var riktigt roligt, man får ju mycket bättre kontroll på processen när man framkallar själv.
Men jag ska utfärda en varning! Det var så kul att jag nu dessutom har återvänt till mörkrummet även för att kopiera negativen.
Som Sally Mann sa i Kobra häromveckan angående mörkrumsarbete (fritt översatt och fritt ur minnet): "Känn vad det luktar, digitalt kan väl inte var nåt bra, det luktar ju inte."

C-41 är vanlig färgframkallning. Både Ilford med XP2 och Kodak med BW400CN har sådana filmer som är ISO400. De ska gå att pressa enligt uppgift.

Det är troligen dyrare att lämna in vanlig svartvit film eftersom den måste framkallas manuellt, XP2/BW400CN går ju med i den vanliga färgmaskinen.

Tack för tipsen än så länge! Det känns riktigt roligt att vara novis igen, så att man måste lära sig nåt nytt;-)
Ok, det verkar alltså vettigast att välja en film som går att framkalla med C-41 om jag inte ska göra det själv. Kan man då låta pressa denna film vid framkallning, och vilka lab gör i så fall sådant?
Det kanske bara är dumt att gå på svartvitt det första man gör, vad vet jag? Det jag är ute efter är nog mest lite dynamik och trevligt korn hos en film som funkar i dåligt ljus.

Kameran är förresten en sån här, med ett 40/1,8:
http://ebay.pair.com/13/DSC_1435.jpg

Jag kan också få låna en Leica CF (tror jag den heter), men det känns som ett helgerån att använda en sån när man inte har en aning om vad man pysslar med;-) Det får bli senare i så fall.

Allright, efter lite klurande gör jag nog såhär:

-Inhandlar några rullar känslig färgfilm eller svartvitt (som funkar för C-41), och lämnar sen in för både framkallning och scanning, samt eventuella förstoringar.
Jag måste kolla så kamerahelsiket funkar också. Allt tyder på det, men jag vet inte om ljusmätaren är med fortfarande efter tiotals år i byrålåda. Jag har bytt batterier, och de bländarvärden jag får vid jämförelse med min digitala kamera när jag mäter verkar hyfsat bra.

var köper jag film? Och vad? Vade hade du tyckt var roligast att börja med, för att kolla runt lite? Jag är ingen total nybörjare skall tilläggas, men har väldigt lite erfarenhet av analogt foto på detta sätt. När jag körde analogt förut så var det kompaktkamera och lämna in till närmaste lab som gällde.
Jag skulle föredra att själv kunna lämna och hämta filmen för framkallning i Stockholmstrakten, men det är inte direkt nödvändigt.

Nåå, va' säj nih?

Kolla så att kamerans packningar runt luckan inte börjat smulas sönder. Du kanske behöver tejpa efter laddning. Jämför ljusmätaren med din DSLR, tänk på att det kan skilja rätt mycket mellan olika märken. Vi hade upp till 2 stegs skillnad när vi jämförde olika märken på en fotokurs.

Filmer hittar du på Scandinavian. Reala 100 är en favorit bland färgneg. Ilford har en C41 sv/v som heter XP2. Jag har bara testat den som mellanformat, men tyckte den var bättre än Kodaks.

Om du är i Stockholm har du väl film på Kameradoktorn, yfo m fl. Film är inget problem.

Du gillar "dåligt" ljus. Satsa på Fuji Superia 800 eller 1600. Jag kan verkligen inte rekommendera att köra Ilford XP2 eller Kodak BW400CN på mer än ISO 400. De filmera är som bäst kring ISO 200.

Om du vill ha svartvitt kan du fixa det i photoshop.

Vill du ha "riktigt" svartvitt tycker jag nog du ska framkalla själv. Vad kostar lite dosor och spiraler? 50 kr beg? Folk ger bort sådan nuförtiden. Framkallare: 100 kr. Fix: 100 kr.

Att framkalla svartvitt hos labb kostar inte under 70 kr rullen. Och resultatet är kanske inte på topp...

paco skrev:
Kolla så att kamerans packningar runt luckan inte börjat smulas sönder. Du kanske behöver tejpa efter laddning.
Ja, packningen är inte nåt vidare har jag märkt. Det glappar en aning, så det får bli tejp eller fixa nåt substitut att smäcka dit.

Lab återstår; några förslag?

Du spar snabbt in vad det kostar att framkalla film om du gör det själv. Dessutom får du mycket större kontroll över kontrast, korn mm om du framkallar själv. Om du sedan skulle vilja kopiera själv också så har du ett guldläge just nu. Begagnad mörkrumsutrustning hittar du lätt för 500 kr på Tradera eller Blocket. Svartvita utskrifter, även de som man får från fotolab, kan tyvärr inte mäta sig med riktiga svartvita kopior. (Eventuellt med undantag från riktigt dyra skrivare med specialbläck.)

/matti

Makten skrev:
Ja, packningen är inte nåt vidare har jag märkt. Det glappar en aning, så det får bli tejp eller fixa nåt substitut att smäcka dit.

Lab återstår; några förslag?

För packningarna kan jag rekommendera den här gubben + lite kvällspyssel:

http://search.ebay.com/ws/search/Sa...fault&afmp=&afcj=&fsop=1&fsoo=1&fcl=3&frpp=50

Väldigt trevlig kille och bra grejor. För $13, lite T-sprit att tvätta port gammal packning och 2 timmars pyssel blir kameran som ny.

Jag har inte kommit igång ännu, men jag tackar för alla tips! Det är onekligen lockande att framkalla och förstora själv, men jag vill också ha bilderna på datorn, och en scanner är inte direkt billig om det ska bli bra.
Får knalla och köpa lite film och testa nu i veckan, så får vi se hur det blir med labframkallning först:)

Makten skrev:
Jag måste kolla så kamerahelsiket funkar också. Allt tyder på det, men jag vet inte om ljusmätaren är med fortfarande efter tiotals år i byrålåda. Jag har bytt batterier, och de bländarvärden jag får vid jämförelse med min digitala kamera när jag mäter verkar hyfsat bra.
Hur får du det att visa "rätt"?Vilket batteri?Jag satte in 1,5v batteri i min TC och mätaren slår i taket.Har dock fått reda på att det finns 1,4v batterier som ska funka,har dock inte kommit iväg till batteriaffären än.

ANNONS
Götaplatsens Foto