Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkallningsvätska
- Trådstartare royroy
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej
Det är det aggresiva syret som oxiderar vätskan och den kommer åt även i frysen.
Därav sätter man hållbarhetsriktlinjer även på kött i frysen.
Det är det aggresiva syret som oxiderar vätskan och den kommer åt även i frysen.
Därav sätter man hållbarhetsriktlinjer även på kött i frysen.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Vissa fotokemikalier förstörs också om de blir för kalla. Läs eventuella förvaringsråd på flaskan.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
mitt tips för längsta hällbarhet är:
Bevara vätskan som koncentrat så länge som möjligt. Späd lämplig mängd framkallare innan framkallningen om du ska använda igen förvara i mörka flaskor eller i ett mörkt skåp. Gärna bäljflaskor. Rumstemperatur!
Det finns antioxidationsspray att köpa. Om man vill lägga pengar på det.
Jag brukar använda D76 och FX39 som engångsframkallare. Späder innan framk. och slänger när jag klar med en omgång filmer. Det ger väldigt konsisa resultat där man slipper tänka på framkallarens utmattning.
Bevara vätskan som koncentrat så länge som möjligt. Späd lämplig mängd framkallare innan framkallningen om du ska använda igen förvara i mörka flaskor eller i ett mörkt skåp. Gärna bäljflaskor. Rumstemperatur!
Det finns antioxidationsspray att köpa. Om man vill lägga pengar på det.
Jag brukar använda D76 och FX39 som engångsframkallare. Späder innan framk. och slänger när jag klar med en omgång filmer. Det ger väldigt konsisa resultat där man slipper tänka på framkallarens utmattning.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Var kan man köpa glasflaskor idag annat än hos fotohandlare?
Apoteket säger att de har slutat sälja för ett bra tag sedan.
Jag reformulerar frågan:
Vart köper man billigast lufttäta glasflaskor nuförtiden (eller SYRETÄTA plastflaskor för den delen, polyetylen, PET lär läcka syre, eller är det försumbart)?
Apoteket säger att de har slutat sälja för ett bra tag sedan.
Jag reformulerar frågan:
Vart köper man billigast lufttäta glasflaskor nuförtiden (eller SYRETÄTA plastflaskor för den delen, polyetylen, PET lär läcka syre, eller är det försumbart)?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag tror inte att det spealr så stor roll vilken typ av flaska du använder det viktiga är att du fyller den så att du minimerar syret i flaskan.
Ett vanligt sätt om man gör bilder ofta är att lägga på ett flytande lock på vätskeytan, oftast av frigolit, så att syret inte kokmmer åt vätskan.
Prova bara inte HCA blandat med selén, det hjälper inte.
En del påstår också att flaskorna måste vara mörka.
Vilket nys! De står ju i ett ljustätt rum.
Ett vanligt sätt om man gör bilder ofta är att lägga på ett flytande lock på vätskeytan, oftast av frigolit, så att syret inte kokmmer åt vätskan.
Prova bara inte HCA blandat med selén, det hjälper inte.
En del påstår också att flaskorna måste vara mörka.
Vilket nys! De står ju i ett ljustätt rum.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
hmm var får man tag i en massa glaskulor?
Erik Schalin
Aktiv medlem
PET är nog lugnt att använda.
Jag har vänner som klämmer ihop PET flaskan så att all luft försvinner och flaskan har inte buktat ut när de återvänder. Alltså är de lufttäta!
Nackdelen är väl att flaskan kan gå sönder.
Jag har vänner som klämmer ihop PET flaskan så att all luft försvinner och flaskan har inte buktat ut när de återvänder. Alltså är de lufttäta!
Nackdelen är väl att flaskan kan gå sönder.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Leksaksaffärer loppmarknader när barn säljer ut sina gamla leksaker.
tobias.e
Aktiv medlem
Du kan även tillverka din egen antixoidationsspray. Troligtivs har du redan framställt tusentals kubikmeter utan att ta vara på den:
Ta ett djupt andetag.
Andas ut, med utandningsluften riktad ned mot flaskans öppning.
Sätt skyndsamt på korken.
Kanske inte 100% syrefritt, men ger en avsevärd skillnad mot vanlig luft. Funkar även för att förlänga livet på öppnade färgburkar etc.
Ta ett djupt andetag.
Andas ut, med utandningsluften riktad ned mot flaskans öppning.
Sätt skyndsamt på korken.
Kanske inte 100% syrefritt, men ger en avsevärd skillnad mot vanlig luft. Funkar även för att förlänga livet på öppnade färgburkar etc.