Annons

Framtiden för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Skoj vore det men vem betalar för allt jobb som montering av en kamera betyder? Ser man på tex LP Auktioner är det inte Leica-priser på någon Pentax....
Det vet jag inte, de har bara publicerat de där två klippen. Man får väl förmoda att de gjort en marknadsundersökning, och bedömt att underlaget finns där, om de nu drar igång projektet.

Jag förstår inte riktigt vad begagnatpriserna på Pentax och Leica har med saken att göra när inte ens nypriserna var jämförbara, men meningen med projektet är väl just också att det inte skulle vara några Leicapriser. De har sett ett ökat intresse att fotografera med film bland unga, och vill rikta sig till den målgruppen.

Priserna på begagnade filmkameror har dubblerats jämfört med för 2-3 år sedan, många börjar behöva service men det är svårt att hitta någon som kan serva dem.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Frågan är om de unga vet nog om film. Det var många år sedan digital passerade film. Mellanformat är betydligt intressantare än småbild. Bildytan är oerhört mycket större. Frågan är hur mycket mer det kostar att montera en 645 eller 67mark2 jämfört med Pentax K.
Sen kan det ju hända en del på scanner-sidan också tex pixel-shift....om de inte vill köra 100% analogt.
 

hampusm

Aktiv medlem
Frågan är om de unga vet nog om film. Det var många år sedan digital passerade film. Mellanformat är betydligt intressantare än småbild. Bildytan är oerhört mycket större. Frågan är hur mycket mer det kostar att montera en 645 eller 67mark2 jämfört med Pentax K.
Sen kan det ju hända en del på scanner-sidan också tex pixel-shift....om de inte vill köra 100% analogt.
Jag spekulerade inte när jag skrev att intresset bland unga ökat, det är vad de själva säger i videon. Man kan också surfa över till lomography.com och bläddra runt en stund för att kolla på alla analoga foton.
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Använde ngn Pentax (K1?) runt 2008 (om inte minnet är helt bluddrigt).

Efter min fru upplevde ett antal hängningar av hela kameran och ibland att objektivet vägrade autofokusera byttes det till Nikon. D800:an hade kommit och det blev roligt - men dyrt - med allt det...

Vill gärna se ett levande Pentax framöver, men är rädd de kommer bli mindre och mindre på marknaden och troligen går de under inom en 4-5 år.
 
ANNONS