Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilansfotograf, olycka, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter W

Aktiv medlem
Hej!

Idag 1/1-06 hände det en bil/tågolycka norr om Mariestad. Jag hade kameran i bilen och jag var där i ett tidigt skede samtidigt som ambulansen.
Jag tog några bilder på håll med ett teleobjektiv. Jag fick några hyffsade bilder som jag sen mailade ut till olika nyhetredaktioner.
Men frågan är hur kan tv4 nyheter ha en fotograf så snabbt på plats. På nyhetssändningen fanns det rörliga bilder med från olycksplatsen.
Svt.se hade en annan fotograf på plats hur kan de ha fotografer så snabbt på plats?
Tv4 filmaren kanske var ngn från tv4skaraborg som har sitt högsäte i Skövde. Men svt.se fotografen han måste väl också bo här i krokarna ngnstans vad jag förstår så jobbar han för pressensbild eller ngt sånt.

För lilla Mariestad är ingen metropol direkt hur kan de vara så snabba tro? Ngn som vet hur det här kan ha gått till eller hur det fungerar?

Uppträdande på en olycksplats? Jag höll mig på långt avstånd och fotade med tele. Men svt.se fotografen fotade med vidvinkel och stod väldigt nära, hur fungerar det här? För den lokala polisen/räddningsmanskapet kan ju inte känna dessa fotografer för det måste väl handla lite om personkännedom? Eller är det mer okej när det står typ tv4 på bilen eller så?

Nyfiken på hur NI yrkesfotografer svarar på det här.

Intressant, känns som att de är övervallt och övervakar oss som BigBrother.

Jag tror att de har kontakter genom polisradio eller något likandande.

Först, ändra olycka till en "händelse", för annars låter det som att vi pressfotografer enbart åker på olyckor, vilket är helt felaktigt. O nej vi övervakar ingen, som i Big Brother.

Hur går det då till?

- Tips av allmänheten som sett en händelse, de ringer till tidningen, som i sin tur skickar ut folk.
- Många tidningsredaktioner, fotografer har polisradio.
- Händelserapport via SOS-sökare (sökare som pressfolk fått, och där det larmas ut via text om olika händelser).
- Polisen pressjour tipsar om händelser, om än ibland rätt sent.

Vad det gäller hur man beter sig på en olycksplats, så skall man aldrig vara till hinders för räddningspersonal. Det sköter dom allra flesta fotografer exemplariskt. Lite sunt förnuft och information från räddningsledare brukar fungera utmärkt.

Jag kan berätta att när jag jobbade på en radiostation så fick vi ett fax från räddningstjänsten när de var på utryckning.
Utöver detta fax fick vi lägesrapport 2 gånger / dygn.... där det stod vart dom hade varit och varför samt ifall det var ett falsklarm eller automatsikt brandlarm. Detta fax fick media åtminstonde i vår kommun... kan inte säga hur de andra gör men det borde gå till på ungefär samma vis..

När jag var på studiebesök på SVT i malmö så gick vi igenom deras nyhetsredaktion och då såg jag att där stod en polisradio i ett av fönsterna.

Sedan kan det ju vara så också att en fotograf hör en massa sirener och hakar på, ifall det kan vara något intressant.

Precis som det finns en massa frilansfotografer och privatpersoner som förser tidningarna med stillbilder finns det också frilansare och privatpersoner med videokameror som förser tv med bilder.
Så svt behöver ju nödvändigtvis inte skicka ett team från Stockholm eller Göteborg för att få bilder.

Det visade sig att en av fotograferna jobbade för den lokala tidningen. Det var bilder publiserad i dag i den lokala tidningen. Men alltså har han sålt bilderna vidare till pressensbild eller ngt i.o.m. att de dök upp på svt.se också.

PITCH skrev:
Jag kan berätta att när jag jobbade på en radiostation så fick vi ett fax från räddningstjänsten när de var på utryckning.
Utöver detta fax fick vi lägesrapport 2 gånger / dygn.... där det stod vart dom hade varit och varför samt ifall det var ett falsklarm eller automatsikt brandlarm. Detta fax fick media åtminstonde i vår kommun... kan inte säga hur de andra gör men det borde gå till på ungefär samma vis..

Väldigt olika från kommun till kommun, skulle jag vilja påstå. Jönköpings räddningstjänst här i länet skickar fax och mejl vid större händelser, men inte de övriga kommunerna såvida det inte handlar om att skicka ut bulletiner om en pågående händelse, typ översvämning, storbrand eller jätteolycka.
Det kanske också händlar om vilka överenskommelser medierna i varje län/kommun gör med polis/räddningstjänst.

Sedan kan det ju vara så också att en fotograf hör en massa sirener och hakar på, ifall det kan vara något intressant.

Precis. Det har hänt mig ett par gånger, dock har jag vid båda tillfällena varit utan kamera och för all del även utan möjlighet att sända några bilder över telenätet.
Men snabbhet till olycks.. f'låt, händelseplatsen handlar ju också om att man reagerar redan på larmet och inte när räddningstjänsten kommit fram. Beroende på var räddningstjänsten och redaktionen är belägen kan ju fotografen/reportern också ha ett försprång..

Jo, det är lätt att trampa lite extra på gasen när man så gärna vill slippa köerna så man blir tvungen att traska en kilometer eller så.... Sen är det ju också individuellt hur fort man vill köra.

ANNONS
Götaplatsens Foto