Annons

Frysa kemi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag framkallar sv/v film/papper VÄLDIGT sporadiskt med en del förstörd kemi som följd. Den blir förstås brunaktig och är oanvändbar efter en tid.
Har någon provat att slänga färdigblandad kemi (framkallare, D76 etc.) i frysen för långtidslagring?

Jag är skeptisk, men har inga vettiga argument för det. Vatten som fryser tar väl upp syre och jag kan tänka mig att processen när det tinar är rätt snabboxiderande.

Men som sagt, jag har inga egentliga kunskaper att backa upp min skepticism med.

Däremot ett förslag: Varför inte använda koncentratframkallare istället? Rodinal är den perfekta framkallaren för den sporadiska labbaren. Skaffa en injektionsspruta för blandning, det underlättar eftersom mängderna man hanterar när man jobbar med Rodinal är små.

Alla kemiska processer går ju långsammare i kyla, så även oxidation, så det borde gå att frysa framkallaren. Men det tar ju rätt lång tid att tina den och få den rumstempererad.

Har du provat att förvara i plastflaskor som du klämmer ihop så att det inte blir någon luft kvar i flaskan? Det finns också någon slags gas som man pyser ner i flaskan och som förhindrar att luftens syre kommer i kontakt med vätskan. Jag undrade en gång hos Photax vad det var för något och vill minnas att det var i princip cigarrettändargas. Jag har provat att pysa ner sådan i flaskan och tycker att pappersframkallaren håller sej längre.

När det gäller filmframkallare så använder jag injektionsspruta och Rodinal men har konstaterat att det kan bli rätt grovt korn ibland med Rodinal. Det finns en tråd någonstans här på fotosidan om Rodinal och grovt korn.

Jag har inte använt Rodinal på 20 år men även den blir förstörd efter en tid.
Det enda som verkar tåla tidens tand ganska bra är kemi i pulverform.
Plastflaskor är inte täta alls. Molekyler tränger ständigt igenom plasten och ja, bälgflaskor har jag.
Jag provar att frysa in en flaska D76 så får vi se.
Jag återkommer med resultatet.

Linmajon skrev:
Jag framkallar sv/v film/papper VÄLDIGT sporadiskt med en del förstörd kemi som följd. Den blir förstås brunaktig och är oanvändbar efter en tid.
Har någon provat att slänga färdigblandad kemi (framkallare, D76 etc.) i frysen för långtidslagring?

Jag har aldrig framkallat på klassiskt vis, men jag är kemist så om du kan bistå med lite information om vad dina framkallningsvätskor består av så kanske jag kan svara hur du ska göra för att bevara dem.

/Johnny

Jag föreslår exakt samma sak som Jim fast med HC110. Jag har en tvåårig förrådslösning som fortfarande fungerar fint efter förvaring i brun glasflaska. Koncentrerad borde den hålla bättre än så.

kan inte svara hur det är med svv kemi, men för färgkemin gäller att den ska transporteras och förvaras i lägst + 5 grader C.

mvh
olle

Jag använder "protectan" en skyddsgas på sprayflaska som man sprutar i flaskan/burken.
Den skyddar förhindrar oxidation av kemin.

Har använt den på kemi för framkallning av diafilm, tetenal. Rekommenderad hållbarhet är 3 månader men min kemi fungerade perfekt efter 1 år.

Dock delar jag upp kemin i 5 st. 1 liters flaskor innan, så sista flaskan har varit förskuten i kanske 10-11 månader innan den öppnades.

Jag skulle inte våga frysa in fotokemi. Läste någonstans att vissa ämnen kan fällas ut vid låga temperaturer.

Jag använder, precis som Hasse, Protectan. Det ökar hållbarheten markant på kemin.

ANNONS
Götaplatsens Foto