Annons

Frysförvarad film

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått möjlighet att köpa en del frysförvarad svartvit bladfilm. Jag vet att man mer eller mindre kan bortse från utgångsdatumet när det gäller film som alltid förvarats i frysen. Men dessa filmer har förvarats i frys sedan mitten av 1980- och 1990-talet. Min fråga är om de fortfarande borde vara ok att använda? Vad händer med 20 år gammal svartvit frysförvarad film?

Bästa,
F.

Hej, film tappar i kontrasten med åren.
Jag plåtar ibland med gammal (10-20 år) färgfilm eftersom bilderna blir mjukare och kan ge skumma färgförändringar som jag gillar. Det bir lite 70-tal över färgerna. Gammal svartvit film är jag inte lika förtjust i men det är smaksak. Bilderna blir mjukare och det går inte ens att plocka fram kontrasten snyggt i Photoshop efteråt, så vill man ha tydliga kontraster så rekommenderas färsk film. Hur mycket tiden har tärt på din frysta film är svårt att säga, du kanske inte märker någon större skillnad.

Ha så skoj!
//
Nina

Senast ändrad:
Du får något mer slöja i filmbasen men det går att printa igenom. Det ska inte vara några problem om det är frysförvarat. Vill du få bort en del av den slöja (fog) som bildats genom bakgrundsstrålningen under åren kan man tillsätta saker, kaliumbromid finns "naturligt" i en del framkallare för att begränsa slöjbildningen. Det går också att tillsätta mer om man vill (i framkallaren). Ju högre ISOtal på filmen desto större risk för slöja.ISOtalet får du testa dej fram till.

Spring och köp! Hittar du nån 13x18 film är jag intresserad. (och jag menar i centimeter, inte tum! *skratt*)

Tack för svar. Ja, jag får se. Det verkar som om det är en del problem med film som frysförvarats så länge. Får fundera på om det är värt det.

Bästa,
F.

Det där med att svartvit film skulle förlora i kontrast med åren även frysförvarad är nog mest spekulationer? Personligen har jag inte den erfarenheten. För ett par år sedan tog jag upp en Efke svartvit 30m-rulle som legat frysfärvarad i ca 15-20 år. Jag märkte då varken någon kontrastförändring eller förändring av kornighet utan kunde använda samma framkallningstider för att få rätt kontrast, både vid normal-, minus- och plusframkallning. Känsligheten verkade inte heller ha påverkats.

Graal skrev:
Det där med att svartvit film skulle förlora i kontrast med åren även frysförvarad är nog mest spekulationer?

Ja, det är möjligt. Det handlar nog ganska mycket om vad man ska använda filmen till, vad man accepterar som okej. Men 15-20 år i en frys ska inte vara nåt problem för svartvit film. Slöjan vi talar om är (troligen) minimal, om den ens syns. Syns den inte är den kanske mätbar som en densitetsförändring. Men om den skulle vara synbart slöjad, kan man som sagt kompensera, antingen vid kopieringen på papper eller vid framkallningen. Vi talar i hypoteser - det praktiska testet och den egna smaken fäller sista avgörandet.

ANNONS
Götaplatsens Foto