Annons

Fuji släpper ny Sensia

Produkter
(logga in för att koppla)
Saknad

Är det bara jag som saknar 100-1000 ASTIAN ?

Niklas, saknar även APX 25 ASA

Tusen tack för bilderna. Nu vet jag vad jag ska spana efter. Gick in på länklistan och snabbkollade olika svenska, tyska, engelska och amerikanska postorderfirmor. Ingenstans står det att New Sensia nu är till salu, och tittade man på deras produktbilder såg man askar märkta Sensia och Sensia II utan ordet "New" i rött. Försäljarna tycks sälja de tre som samma produkt och verkar inte få den senaste versionen förrän de gamla är slutsålda? Och är New Sensia nu verkligen byggd på Astia 100F? Vad skiljer egentligen gamla Sensia och Astia åt annat att den ena är 50% dyrare?

Skillnaden e väl att Sensia är "konsument" och Astia är proffsfilm. Gissar att det är så. och kontrollen på Astia är mycket nogrannare, filmen är mogen när den säljs osv osv.

Christian: Ja det var den som man kunde pressa 100-1000. Väldigt praktiskt, men de tog bort den, med hänvisning till att ingen använda den ; (

Niklas,helt opressad

jimh skrev:
Däremot var min teori att de skulle använda Provia 100F-emulsionen men läser man mellan raderna i pressmeddelandet ser det ut som om de kommer att köra med den nya Astia-emulsionen istället.
LeadHead skrev:
Jag hör dock helt klart till dem som tycker att dagens Sensia 100 skulle ha varit mer intressant om den var baserad på Provia 100F än Astia.
Jalong skrev:
är New Sensia nu verkligen byggd på Astia 100F?
Enligt den här tråden så kommer nya Sensia att bygga på Provia 100F och inte Astia. Jaja, vi får väl avvakta Christians test. Fast det verkar ju konstigt. Om det var en amatörprovia borde den ju heta RD och inte RA tycker jag.

Naturligtvis förväntar vi oss det ;-)

Att avgöra huruvida det är RAP eller RDPIII torde knappast kräva några avancerade testmetoder i alla fall :)

får väl ladda 3 kameror med ProviaF 100, Gamla Sensia och Nya Sensia. Ska försöka göra det såfort som möjligt.

Proboarder skrev:
får väl ladda 3 kameror med ProviaF 100, Gamla Sensia och Nya Sensia. Ska försöka göra det såfort som möjligt.
Christian, hur går det? Har du kommit fram till något om nya Sensians emulsionsursprung?

Tröttnade på att vänta, så jag mailade Fuji och fick ett föga informativt svar:

"Ang Sensia 100 vet jag inte när den kommer som "ny version" . Det är inte heller "samma" film som Astia 100 F, utan har likartade egenskaper som denna film.

Det är heller inte troligt att den får någon ny design på asken eller film kassetten.
Sensia 100 är redan i dag en mycket bra och prisvärd film, så ärligt talat tvivlar jag på att man kommer att uppleva någon synbar skillnad när den nya generationen släpps."

Suck.

/Pontus

Re: New sensia 100!

KjellSn skrev:
Kommer att komma till Scandinavianphoto under våren fick jag till svar av dom!

Eller tar du och mailar ScandinavianPhoto och beställer hem New Sensia 100 redan nu.. ;=)

New Sensia finns faktiskt tillgänglig hos ScandinavianPhoto..men den måste beställas via vanligt mejl. Själv beställde jag några rullar New Sensia 100 i tisdags..och idag ska de finnas på mitt utlämningsställe.

Bara ett litet tips..

ANNONS
Götaplatsens Foto