Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Japp den känner jag till. Jag hörde att det skulle komma en 14mm 1,4.

56mm 1,4 ser extremt intressant ut. Lär vänta på den istället för makrogluggen.

Men sen kan dom ju lyckas eller misslyckas lite hursomhelst, vi får se när gluggarna kommer vad testerna säger. =)
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Jag plåtar mkt arkitektur och tog 18mm-gluggen pga det. Ska ta med den ut på nästa jobb och se hur den står sig mot 5DmkII. De test-bilder jag tagit än så länge är jag väldigt nöjd med!
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Slänger in en fråga, hur upplever ni autofokusen? Jag är van med 5dmkII med L-gluggar och inser självklart att jag aldrig kommer i närheten... Men upplever att jag tex sätter fokus på ett ställe, får grön rektangel men när jag tittar på bilden så ligger fokus typ 2 meter bortom...

Tar även ibland 3-4 försök att sätta fokus, trots ok ljusförhållanden. Både med mig och motivet stilla. Upplever detta med både 18 och 35 gluggen.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag gick från D300 till denna så en smärre chock av hur usel AF är. Mer eller mindre omöjligt att autofokusera i dåligt ljus.
Tur att manuell fokus är relativt enkelt på denna. Jag fotar utan problem med full öppning med 35mm 1,4 med manuell fokus på denna, det kunde jag bara glömma med D300:an.
Förhoppningsvis kommer en firmware. Man blir dock lite orolig när dom skrytit om att dom förbättrat AF så mkt i senaste firmwaren.
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Lekte lite mer med kameran i lördags och lyckades väl bli lite mer kompis med kameran.
För intresserade så har jag lagt upp lite fler bilder här:

https://www.dropbox.com/sh/ttyqt1ezy5fntuv/Lv3w2w7-2L

Följande bild visar på ett problem jag ofta får, vid detta tillfälle så hade jag låst fokus på Simons bakhuvud, fått grön rektangel osv, men ändå så blir det helt off?

https://www.dropbox.com/sh/ttyqt1ezy5fntuv/Lv3w2w7-2L#f:201030_10151278857273799_1509084473_o.jpg

Det är också en viss fördröjning mellan när jag trycker på avtryckaren och när bilden tas har jag märkt. Många ggr som man försöker invänta det perfekta tillfället, trycker av, men bilden som sedan visas är inte alls tagen vid samma ögonblick. Troligen en halv sekund senare eller liknande, vilket innebär att modellen t.ex. blinkar, har börjat vända huvudet åt sidan eller liknande...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Många ggr som man försöker invänta det perfekta tillfället, trycker av, men bilden som sedan visas är inte alls tagen vid samma ögonblick. Troligen en halv sekund senare eller liknande, vilket innebär att modellen t.ex. blinkar, har börjat vända huvudet åt sidan eller liknande...
Haha, men då är ju kameran i stort sett oanvändbar för allt utom statiska objekt!? Helt otroligt år 2012! Får väl bli en tjock-kamera nästa gång igen då.. :(
 

PMD

Aktiv medlem
Haha, men då är ju kameran i stort sett oanvändbar för allt utom statiska objekt!? Helt otroligt år 2012! Får väl bli en tjock-kamera nästa gång igen då.. :(
Fuji borde kunna snabba upp AF. Det finns ju spegelfria systemkameror med betydligt snabbare AF så omöjligt är det inte.
 

PetFish

Aktiv medlem
Jag kör också med manuell fokus och tummskärpa. Finnessen med det är att jag inte behöver vänta på AF när jag trycker av, jag har också i mån av tid möjlighet att via tumhjulet zooma in och manuellt finjustera skärpan.

Jag måste nog tycka att tiden från vila till aktiv är betydligt mer plågsam än autofokushastigheten. Är det något som gör att man missar bilder så är det när man väntar på att kameran ska vakna från vila.

Men det är väl fint att det finns något att förbättra till kommande version :eek:)
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Det är det enda sätt jag ej provat! Ska testa det! En anna fråga, jag sitter på lite Leica-gluggar och tänkte beställa adaptern från Fujifilm. Hur tror ni manuell fokus fungerar med leica-gluggarna? Måste väl bli en enorm förbättring?
 

PetFish

Aktiv medlem
Det är det enda sätt jag ej provat! Ska testa det! En anna fråga, jag sitter på lite Leica-gluggar och tänkte beställa adaptern från Fujifilm. Hur tror ni manuell fokus fungerar med leica-gluggarna? Måste väl bli en enorm förbättring?
Ingen aning men jag tycker att det med den senaste mjukvaran fungerar väldigt bra att fokusera Fujis strutar manuellt, det är ju samma princip du kommer att använda med Leica strutar. Zooma in med tumhjulet fungerar ju både med OVF och EVF (byt förstoringsgrad genom att snurra hjulet ett klick), peta på avtryckaren eller tryck på hjulet så är du tillbaka där du började.

Jag kan tänka mig att den nya mer högupplösta sökaren i lillebror hjälper till när skärpan ska ställas manuellt.
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Lyfter funderingen när det gäller leica-gluggar med adapter. Jag gillar "halvcirkel-fokuseringsstödet" (vet inte den tekniska termen), som man har när man tex plåtar med en M9a (och många andra kameror med manuell fokus)

ImageUploadedByTapatalk1351411416.810962.jpg

Jag är dålig på kamerans konstruktion, sitter detta i huset eller gluggen? Misstänker gluggen?

Om jag skaffar en leica-glugg, måste jag använda EVF-läget då?

Va jag är ute efter är en mer direkt manuell fokus, fokuserings-indikationen (är ganska snabb/van med sådan) och optisk sökare. Är detta omöjligt med XPRO-an?

Delar med mig av några fler test!
(nersparade från FB, byter ut bilderna när jag kommer hem på tisdag!)





Med vänlig hälsning, Patrik
 
ANNONS