Annons

Fuji X-S10, erfarenheter av användning med EF-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Fick igår hem min Fuji X-S10. Har inte hunnit testa den så mycket ännu men det första jag ville kolla var användningen med adapter till EF-objektiv. I första hand EF 200/2.8 L II samt 400/5.6 L.
Har både Fringer EF-FX Pro (version 1) och Viltrox EF-FX1. Hittills bara testat Fringern eftersom AF-funktionen i denna var överlägset bäst på min X-H1.
Vet inte om det var optimistiskt att förvänta sig några större förändringar bara för att kamerahuset är nytt MEN jag hade hoppats att IBIS:en skulle tillföra något. I Fringer-dokumentationen står visserligen att IBIS/IS inte ska fungera bra (står dock inte att den inte ska fungera alls) vid brännvidder större än 100 mm. Min slutsats (helt ovetenskapligt) är att den för dessa två objektiv inte tillför något över huvud taget. Möjligen aningen på 200:an men jag ser ingen skillnad mot X-H1:an.
Beträffande AF så funkar den rätt ok, tycker att 400:an faktiskt fokuserar lite snabbare (återigen intryck snarare än vetenskap).
Vore mycket intressant med input kring detta. Finns det någon annan adapter (ex. Metabones) där man faktisk kan förvänta sig att dra nytta av IBIS:en för Canons objektiv utan IS? Är Fringer Pro version II ett alternativ för detta? Vad jag har förstått är det ingen väsenskillnad mellan dessa två. Skulle vara mycket intresserad av sådana tips om nån vet.
Har för avsikt att skaffa en EOS R5 eller 6 så jag kommer ändå att få IBIS-funktionen för mina objektiv men det vore toppen att få igång funktionaliteten även i X-S10:an också.
Kanske är lite väl tidig med dessa funderingar, Fujin har ju precis kommit ut på marknaden och detta är väl kanske inte det första man börjar fundera över :)
 

curtf

Aktiv medlem
Jag har Fringer Pro 1 och Pro 2 samt Metabones Adapter. Men jag har bara Canons 400 DO2 och detta har ju IS så jag kan inte testa om ett objektiv utan IS får någon hjälp av IBISen i Fujihusen.

Om inte Fringer Pro 1 ger fungerande IBIS tror jag alls inte det är någon ide' att prova 2an . Men det skulle kanske vara värt att testa Metabones med dina objektiv? Metabones adapter har ingen bländarring men känns i övrigt mer gedigen än Fringer och har vädertätning. Du skulle ju möjligen kunna testa min?

I nuläget använder jag enbart Fringer Pro 2 eftersom att den ger något bättre AF-funktion än Metabones efter att Pro 2 blev optimerad för 400DO2. Jag använder X-T3 och X-T4.
 

Astacus

Aktiv medlem
Stort tack för ditt svar, uppskattas verkligen!
Jag kollade in Metabones hemsida och antar att det är den som heter EF-X-BT1 som du har. Inga glas i som reducerar brännvidden, eller hur?
Det finns en passus i beskrivningen av denna som är intressant, det står:
  • IBIS is supported only with fixed focal length lenses at or below 100mm (after multiplying by 0.7x in the case of Speed Booster ULTRA). OIS will override IBIS. You cannot combine them. (fixed from firmware V1.10)
(https://www.metabones.com/products/details/MB_EF-X-BT1)

Frågan är hur detta ska tolkas. Som jag läser det bör man med firmware V1.10 faktiskt kunna få IBIS support, och detta även med brännvidder längre än 100 mm.
Har du den uppdateringen och skulle det då funka att testa genom att slå av IS på din 400 DO och därmed få IBIS:en på din T4 att sköta bildstabiliseringen?
 

curtf

Aktiv medlem
Nej jag har inte kommit på något sätt att aktivera IBIS om man stänger av OIS med reglaget på objektivet. Antingen blir det OIS+IBIS eller inget, enligt sid 146 i X-T4ans instruktionsbok, "The setting selected with the lens image stabilization switch, if any, takes priority over the setting chosen with the IS mode". Så funkar det med Fujis 200/2 samt med 400 DO2 med Fringer adaptern.

Beträffande Metabones så är det adaptern utan glas jag har. Jag har inte gjort firmwareuppdateringen, jag får återkomma när jag får gjort den. Men eftersom det verkar vara kamerahuset som styr så tror jag inte att en uppdatering skulle ge IBIS om OIS reglaget på objektivet sätts på "off". Men med ett objektiv utan OIS så skulle det kunna funka.

Det kan tyckas märkligt att man inte kan få IBIS med ett objektiv med OIS med OIS avstängd. Men jag har för mig att det inte heller går med Canon R5.
 

curtf

Aktiv medlem
Egentligen tror jag inte att det ger så mycket att jag testar. Du har ett annat kamerahus och ett annat objektiv. Min erfarenhet är att adapterade objektiv fungerar väldigt olika från fall till fall. Olika personliga inställningar av AF spelar också in.

(Att köra manuell AF med adapterade objektiv är faktiskt inte så dumt med X-T- kamerorna, jag har fotat mycket fågel på så vis med gott resultat, men detta är ju en annan fråga... )
 

Astacus

Aktiv medlem
Hej,
Jättetacksam att du tar dig tid att kolla upp detta!
Jag undrar om tolkningen av vad som står i manualen är korrekt. Jag skulle gissa (men är ej säker) att det betyder att om IS är påslaget på objektivet så är det dess IS som gäller, IBIS och IS kan ju inte samarbeta så att bägge systemen är aktiverade och ”hjälper varandra” när du har adapter (något som ju fungerar för vissa Fuji-objektiv tillsammans med kameran). Om IS däremot är avslaget på objektivet så ska det vara IBIS-inställningen på kamerahuset som gäller.
Så jag tror att man, för att testa, måste:
- Stänga av IS på objektivet
- Gå in i kamerans meny och välja att IBIS:en ska vara på (antingen kontinuerligt eller ”vid exponering”, det sistnämnda sparar batteri)
- Gå in i kamerans meny och tala om vilken brännvidd det aktuella objektivet har.

Tack för ytterligare information om Metabonesadaptern, jag ska Googla mer på den och se om jag kan hitta mer info. Har dock inte hittat ett enda ställe i Sverige som säljer den, lite konstigt. Var köpte du din? Beroende på pris är jag beredd att köpa en och testa.
 

Astacus

Aktiv medlem
Egentligen tror jag inte att det ger så mycket att jag testar. Du har ett annat kamerahus och ett annat objektiv. Min erfarenhet är att adapterade objektiv fungerar väldigt olika från fall till fall. Olika personliga inställningar av AF spelar också in.

(Att köra manuell AF med adapterade objektiv är faktiskt inte så dumt med X-T- kamerorna, jag har fotat mycket fågel på så vis med gott resultat, men detta är ju en annan fråga... )
Jo, det tror jag att du har rätt, olika kombinationer kan mycket väl fungera olika. Manuell AF har jag också kört en del på min X-H1 och focus-peakingen är ju utmärkt men just IBIS:en vore trevligt att få igång.
Sony-ägare verkar bortskämda i detta avseende, adaptrar som funkar klockrent med andra objektiv......😀
 

curtf

Aktiv medlem
Hej,
Jättetacksam att du tar dig tid att kolla upp detta!
Jag undrar om tolkningen av vad som står i manualen är korrekt. Jag skulle gissa (men är ej säker) att det betyder att om IS är påslaget på objektivet så är det dess IS som gäller, IBIS och IS kan ju inte samarbeta så att bägge systemen är aktiverade och ”hjälper varandra” när du har adapter (något som ju fungerar för vissa Fuji-objektiv tillsammans med kameran). Om IS däremot är avslaget på objektivet så ska det vara IBIS-inställningen på kamerahuset som gäller.
Så jag tror att man, för att testa, måste:
- Stänga av IS på objektivet
- Gå in i kamerans meny och välja att IBIS:en ska vara på (antingen kontinuerligt eller ”vid exponering”, det sistnämnda sparar batteri)
- Gå in i kamerans meny och tala om vilken brännvidd det aktuella objektivet har.



Tack för ytterligare information om Metabonesadaptern, jag ska Googla mer på den och se om jag kan hitta mer info. Har dock inte hittat ett enda ställe i Sverige som säljer den, lite konstigt. Var köpte du din? Beroende på pris är jag beredd att köpa en och testa.
Ja det är så jag har testat.

Jag köpte adaptern direkt från Metabones. Jag betalade vad de begär + frakt, moms o tull. Du kanske kan köpa min, maila mig.
 
Senast ändrad:
ANNONS