Annons

Fuji X-T1 - Canon Fd 50/1,4 - orgie i lila

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Hej!

I förra veckan, ute med min gamla Fd 50mm som köptes 1974.
Bilderna är förvisso i mitt tycke något överexponerade, men kan någon säga mig vad i H har hänt!? Aldrig sett så mycket lila förr!
Sommarbilden är mer korrekt exponerad, ser ju helt OK ut!

Adapter köpt på Cyberphoto, F8 och ISO 200 och 1/500.

-J!
 

Bilagor

  • DSCF4086.jpg
    DSCF4086.jpg
    88.5 KB · Visningar: 286
  • DSCF4084.jpg
    DSCF4084.jpg
    54.5 KB · Visningar: 316
  • _DSF2510.jpg
    _DSF2510.jpg
    71.7 KB · Visningar: 179
Jomenvisst, men varför så illa? Du har ju vad jag sett på alias Tradera nog skaffat en del Fd - har du råkat ut för detta?

-J!
 
Hela bilden verkar vara lila. Verkar inte vara CA. FD optiken var gjord för film som kalibrerades för att återge färger neutralt i dagsljus. Fujis objektiv är endast gjorda för ett digitalt medium och det är inte givet att de måste återge färger neutralt då förgstick hanteras av mjukvara även i råformat. Det är således fullt möjligt att Fujis egna objektiv egentligen har ett grönstick och att kameran lägger till magenta i bildbehandlingen och därför då ett neutralt objektiv monteras återges det lite magenta. Jag hsr tyvärr inte själv kört tredjepartsgluggar på Fuji. Canon/ Nikon/ Sony A och även Olympus (som gjorde egna adapters från OM till 4/3) har alla objektiv från filmeran där sannolikt nyare objektiv också måste teckna neutralt i linje med de äldre - detta behöver inte Fuji. Jag har d u märkt att Fuji gärna lägger på magenta i vissa omständigheter - ffa solnedgångar och detta gäller både X systemet och deras kompakter. Fota i råformat och korrigera sedan i bildbehandlingen.
 
Tack Fredrik!

..men jag har inte sett detta lila tidigare, inte på något annad Fd eller M42 (förutom litet med ett billigt tele).
Sommarbilden med Fd 50/1,4 är (ju) helt OK?

Lägger in två andra o-lila.
X-M1 med Fd 24/2,8. Nutella är ISO 640 och 1/30, troligen F2,8, bukten är ISO 200 och 1/52, troligen f4. Filmemulering Std och auto dynamik, 0 i skärpa, högdager mm mm. Inget lila här inte!

Jag har noterat att vissa adaptrar ger olika skärpa, ett antal köpta på Tradera visar spridning. När det blir varmt och mer stabilt ljus skall jag ut igen och testa. Kan kanske påverka kromatiken?

Jag kör inte efterbearbetning, så där slutar det spåret!


-J!
 

Bilagor

  • DSCF3204.jpg
    DSCF3204.jpg
    112.7 KB · Visningar: 139
  • DSCF3238.jpg
    DSCF3238.jpg
    60.4 KB · Visningar: 200
Filmsimuleringen behöver du inte välja i kameran den kan du välja i i raw framkallningen. Om du absolut inte vill göra någon bildbehandlingen efteråt så får du välja (film) o justera den så du vill ha den annars tycker jag att det är enkelt att välja (film) i raw conv o där sätter du vitbalansen o justerar som du vill ha det sedan sparar du din (film) o får samma utseende på alla bilder du öppnar där o vill du ändra enskild bild så gör du det.

Tar inte direkt mycket tid men du får mer kontroll på bilden.
 
Tack Fredrik!

..men jag har inte sett detta lila tidigare, inte på något annad Fd eller M42 (förutom litet med ett billigt tele).
Sommarbilden med Fd 50/1,4 är (ju) helt OK?

Lägger in två andra o-lila.
X-M1 med Fd 24/2,8. Nutella är ISO 640 och 1/30, troligen F2,8, bukten är ISO 200 och 1/52, troligen f4. Filmemulering Std och auto dynamik, 0 i skärpa, högdager mm mm. Inget lila här inte!

Jag har noterat att vissa adaptrar ger olika skärpa, ett antal köpta på Tradera visar spridning. När det blir varmt och mer stabilt ljus skall jag ut igen och testa. Kan kanske påverka kromatiken?

Jag kör inte efterbearbetning, så där slutar det spåret!


-J!

Även den nedre bilden med strand och hav har lite magentastick - mest synligt i himlen.
 
Jomenvisst, men varför så illa? Du har ju vad jag sett på alias Tradera nog skaffat en del Fd - har du råkat ut för detta?

-J!

Ja, fast inte i lika stor omfattning. Har tre olika varianter men ingen är riktigt så illa som ditt exemplar. Kör du jpg direkt från kameran så kolla om det inte har något att göra med filmsimuleringslägena..visa bilder ser lite väl mättade ut och kan göra att det problemet blir mer framträdande..kanske..

Tittade på bilderna lite mer noga och tycker skärpan borde vara lite bättre, kanske något knas på din adapter..
 
Mjo, jag får göra en rejäl testomgång med adaptrar tydligen. Nått är inte bra!!

Någon som har erfarenheter av någon adapter Fd - Fuji som är 100, eller är det att lägga upp en ?

Intressant med kommentaren om litet magenta i bukt-bilden. Jag gillar känslan av gammalt vykort, jag noterade inte det hemska ordet färgstick ;-)!

Här är en med Samyang 12/2,0 på ISO 200 (F2,8 tror jag) och en med Fd 35-105/4,0 på 1/, båda 1/1000 och troligen F4,0. Emulering Velvia på båda.
Säger ni samma sak, dvs missar jag något ?
Ursäkta 1910-talsstuket på 744'an, visste inte vad den elektroniska slutaren hittar på när det rör på sig!

Jag kör inte i efterbearbetningsprogram, så jag vill få bukt med detta! Tack för svar hittills!

-J!
 

Bilagor

  • _DSF2971.jpg
    _DSF2971.jpg
    94.3 KB · Visningar: 115
  • _DSF2592.jpg
    _DSF2592.jpg
    84.8 KB · Visningar: 110
Mjo, jag får göra en rejäl testomgång med adaptrar tydligen. Nått är inte bra!!

Någon som har erfarenheter av någon adapter Fd - Fuji som är 100, eller är det att lägga upp en ?

Intressant med kommentaren om litet magenta i bukt-bilden. Jag gillar känslan av gammalt vykort, jag noterade inte det hemska ordet färgstick ;-)!

Här är en med Samyang 12/2,0 på ISO 200 (F2,8 tror jag) och en med Fd 35-105/4,0 på 1/, båda 1/1000 och troligen F4,0. Emulering Velvia på båda.
Säger ni samma sak, dvs missar jag något ?
Ursäkta 1910-talsstuket på 744'an, visste inte vad den elektroniska slutaren hittar på när det rör på sig!

Jag kör inte i efterbearbetningsprogram, så jag vill få bukt med detta! Tack för svar hittills!

-J!

Inte alls lika tydligt här. Asfalten på nedre bilden är diskret lite magenta. Det är dock så diskret att det ganska är den färgen det var?
 
Just, kul med olika färgbalans i samma kamera utan jag pillat på inställningar! Återkommer efter mer test!

-J!
 
hmm...
Kan ju trösta dig med att på min skärm är det då inte "Hvetes" lila.
hmm...
Jag bör nog kallibrera min
 
Mja, på flera olika skärmar är bilderna från Hötorget (kolla PUB) kantlia så det skriker.. så oavsett skärm är uppenbart något fel. Skall ut idag med 2 olika adaptrar och köra olika exponering, misstänker litet under kurerar en del.
Men sedan har vi det mustanggt påpekar, skärpan - kanske et skäl att sala upp en 1000lapp för en Metabones?

-J!
 
Jaha, visserligen med ISO 400, och nu med f 5,6/ och 1/60 respektive 1/180. Samma adapter.

Lila borta för vad jag kan se.
Kan jag ha klantat med skärpan i första omgången och på köpet fått kromatik?

-J!
 

Bilagor

  • DSCF4105.jpg
    DSCF4105.jpg
    99.7 KB · Visningar: 84
  • DSCF4104.jpg
    DSCF4104.jpg
    80 KB · Visningar: 66
Jag tittar på dina bilder på en Hårdvarauklibrerad/profilerad skärm.
Tycker inte alls att det är extremt lila.
I flera fall tycker jag bilderna ser helt normala ut. I några tycker jag mig ana lite för mycket magenta.
Fast inte tillräckligt för jag spontant skulle reagera på det.
Så är du säker på att din skärm visar korrekt. Har du profilerat din?
 
Jaha, visserligen med ISO 400, och nu med f 5,6/ och 1/60 respektive 1/180. Samma adapter.

Lila borta för vad jag kan se.
Kan jag ha klantat med skärpan i första omgången och på köpet fått kromatik?

-J!

Jag tittade på dina 2 bilder. Kollar framförallt i grått för att se om jag ser något färgstick.
Förutom väldigt olika exponering så ser jag ingen dramatsik förändring. Det jag ser är enligt förväntnngarna med så olika exponeringar.
Det vita är vitt och det mellangrå grått.
Jag misstänker din skärm visar helt fel.
Det vi ställer när vi profilerar skärmen är hur mycket olika nyanser skall förstärkas. Om du nu har en felställd skärm kan en liten skillnad i magenata förstärkas kraftigt och ge helt sjuka färger.
Den enda bild jag direkt reagerar på är den med stranden. Den tycker jag har för mycket magenta.
Fast nu träffar ju inte alltid AWB rätt. Det gör det inte med någon kamera. Så ibland får man försöka hitta något vitt eller mellangrått och balansera om bilden. Fungerar alltid bäst om man fotar i RAW.
Eller så får man dra reglagen till man gillar resultatet.
Det kräver givetvis att man har en skärm man kan lita på.
Har man inte det så är det ett lotteri.
 
Senast ändrad:
Jag tittar på dina bilder på en Hårdvarauklibrerad/profilerad skärm.
Tycker inte alls att det är extremt lila.
I flera fall tycker jag bilderna ser helt normala ut. I några tycker jag mig ana lite för mycket magenta.
Fast inte tillräckligt för jag spontant skulle reagera på det.
Så är du säker på att din skärm visar korrekt. Har du profilerat din?

Hej, okalibrerat!
Men i full upplösning är t ex bild 3 i början (PUB) rejält lila (jag kan maila), medan det från idag inte alls är så... Ljusförhållanden tämligen lika.
Även i utskrift bild 3 är det märkbart lila i kanterna på PUB..

-J!
 
Misstänker det är din skärm som spökar.
Kan du skicka mig en länk där jag kan ladda ner bilden i full storlek.
Sedan ta in den i LR. Då kan jag vitbalansera bilden och se var den ligger i förhållande till normalgrått.
Ta gärna båda bilderna från PUB.
Tror det är något på din sida som inte stämmer. Så väldigt lila är det verkligen inte
En okalibrerad/profilerad skärm är ett lotteri. Den kan visa ungefär vad som helst.
Det är som att redigera bilder med slumpmässigt färgade solglasögon på sig.
 
Tack på förhand Flash!

Har inte fixat en site, men jorgen.tvermoes snabelA tvermoes . se så kanske vi kan maila?

-J!
 
ANNONS