Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Canon/Nikon har visserligen släppt var sin småbilds kamera nu, faller dom någorlunda väl ut så kommer det nog även APS-C modeller därifrån, yrkesfolket har gillat tryck på knappen snurra hjul tekniken och med EVF så kommer det upp i sökaren vad dom gör, kommer mer och mer att uppskattas, Panasonic är på gång och Olympus går nog inte på semester.

Kan nog bli rätt så hett ett tag nu under några år, Fuji har verkligen tagit stora kliv vad gäller Video, en nisch som tidigare analoga/retro fotografer inte varit jätteintresserade av, så Fuji vill nog fånga in en bredare grupp än bara fantaster. Lite underligt ändå att dom duktiga Fujiingenjörerna inte såg till att ge X-H1 den nya sensorn.
 

alfin

Aktiv medlem
Lite underligt ändå att dom duktiga Fujiingenjörerna inte såg till att ge X-H1 den nya sensorn.
Det tyckte jag också initialt, men efter att ha sett de bilder som finns tillgängliga på nätet från X-T3, så förstår jag varför man kunde släppa sin nya X-H1 med gamla sensorn. Skillnaden i bildkvalitet mellan den nya BSI-sensorn och den gamla är förvånansvärt liten. Rimmar inte riktigt med alla upphaussade foruminlägg kring Sonys fantastiska BSI-sensorer. Fast det kanske inte är en Sony-sensor i Fujin den här gången, även om jag tror det.
 

alfin

Aktiv medlem
X-Pro modellen tror jag mer kommer att specialinriktas mot just vad den ser ut som. Nämligen en Leicapredentent med extremt hög IQ som prioritet. I övrigt få ändringar. Många hade önskat en vinklingsbar LCD och en sådan tror jag kommer.

Jag sticker ut hakan och gissar att X-Pro i framtiden kommer att vara Fujis verkliga prestigekamera eftersom den i så hög grad profilerat märket som riktat till "riktiga" fotografer med ena benet i den analoga/mekaniska eran. Man klart kan jag ha fel så det sjunger om det.
Jag hoppas det och att de inte satsar allt på video och bilder per sekund med den modellen också. Men jag hoppas vi får ställa ISO med framratten om vi vill med nästa modell!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Skillnaden i bildkvalitet mellan den nya BSI-sensorn och den gamla är förvånansvärt liten. Rimmar inte riktigt med alla upphaussade foruminlägg kring Sonys fantastiska BSI-sensorer. Fast det kanske inte är en Sony-sensor i Fujin den här gången, även om jag tror det.
Själv hade jag blivit förvånad om det visat sig bli någon påtaglig skillnad i bildkvalitet :)

BSI, som all vidareutvecklad och förbättrad sensorteknik, har förstås en viss effekt på bildkvaliteten. Om vi just fokuserar på det som exakt har med själva BSI-designen att göra så tyder mycket på att det gör sensorn lite mindre vinkelkänslig, alltså att det inte blir så mycket "straff" för ljus som träffar sensorn i annat än ungefär rät vinkel. Vi slipper ju att elektroniken (som på en traditionell FSI-design ju ligger framför det ljuskänsliga substratet) så att säga skymmer sikten för allt annat än det ljus som träffar sensorn exakt vinkelrät (även om detta redan till stor del åtgärdats med mikrolinser). Sedan borde det kunna minska problemet med så kallad crosstalk, alltså att fotoner som hör hemma i en pixel vandrar iväg i sidled och hamnar i intilliggande pixlar.

Men huvudpoängen med BSI är att man blir mycket mer fri i designen av elektroniken i pixlarna, vilket bland annat gör det enklare att bygga sensorer med väldigt snabb utläsning.

Och sedan är ju BSI en förutsättning för det kanske egentligen mest intressanta: stackad sensordesign, där vi på sikt kan bygga in buffring och bearbetning på pixelnivå vilket ger en massa intressanta möjligheter.

Ett ofta använt argument för BSI är att det skulle öka ljusupptagningen och därmed effektiviteten (i hur hög grad fotoner från objektivet omsätts till signal), och visst gör den det, men i praktiken i rätt försumbar grad och ljusupptagningen är hur som helst inte längre det mest akuta problemet i våra sensorer. Den saken åtgärdades till största delen med mer avancerade mikronlinser för drygt tio år sedan. Sedan dess har inte ljusupptagningen ökat nämnvärt, man jobbar istället på att få ned bruset som uppstår i själva sensorn - där BSI-designen hjälper genom att som tidigare nämnt göra det enklare att designa utläsningselektroniken.
 

PerKr

Aktiv medlem
Tveksamt om skillnaden i sensorstorlek motiverar 9000 kr. Vi får väl se var priserna landar om ett halvår eller två.

Canons priser har förvisso legat rätt högt de senaste åren, men det tycks inte ha spelat så stor roll för försäljningen (eller så tror Canon att kunderna tycker att dyrt=bra).

Fujifilm tycks ligga kvar på sin vanliga prisnivå.
Enligt Sony så borde ju skillnaden i sensorstorlek medföra upp till 20kkr prisskillnad (A77ii vs A99ii, är väl så äpple vs äpple vi kommer).

Canon och Nikon är inte dummare än att de har noterat att folk är beredda att betala ca 24kkr och uppåt för en spegellös kamera med sensor i småbildsformat. Canon utmärker sig inte prismässigt, möjligen kan man notera att deras introduktionspris för vissa modeller har legat i det övre spannet i förhållande till hur modellen borde ha varit prissatt men att de relativt snabbt sjunkit till den betydligt lägre prisnivåer.

Priset speglar inte ingående komponenter. Det speglar vad marknaden anses beredd att acceptera för en given kamera. Uppenbarligen anses Fuji-kunder vara beredda att betala 15kkr för en APS-C kamera monterad i en kommunist-diktatur.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enligt Sony så borde ju skillnaden i sensorstorlek medföra upp till 20kkr prisskillnad (A77ii vs A99ii, är väl så äpple vs äpple vi kommer).

Canon och Nikon är inte dummare än att de har noterat att folk är beredda att betala ca 24kkr och uppåt för en spegellös kamera med sensor i småbildsformat. Canon utmärker sig inte prismässigt, möjligen kan man notera att deras introduktionspris för vissa modeller har legat i det övre spannet i förhållande till hur modellen borde ha varit prissatt men att de relativt snabbt sjunkit till den betydligt lägre prisnivåer.

Priset speglar inte ingående komponenter. Det speglar vad marknaden anses beredd att acceptera för en given kamera. Uppenbarligen anses Fuji-kunder vara beredda att betala 15kkr för en APS-C kamera monterad i en kommunist-diktatur.
Var grejer är monterade är upp till var och en att avgöra. Vill påpeka att Nikon tillverkar en hel del i Thailand och i Kina och Sony tillverkar en del i Kina. Sedan kan man ifrågasätta om Kina eller något land i historien varit kommunistiskt i annat än namn. Har arbetarna någonsin ägt eller styrt fabrikerna? Nej lönderna har varit eller är oligarkier.

Som du däremot påpekar så återspeglar priserna inte tillverkningskostnader och det är inget vi skall godta som förklaring. De sätter det pris de hoppas få mest totalvinst på. Lägre pris och högre volym eller tvärtom.

Skulle sensorstorleken verkligen vara direkt relaterad till pris med referens till Fuji XT3 och Canon EOS-R (15000 resp 27000kr) så skulle Olympus EM1 II kosta ca 11000kr. Utan hänsyn tagen till specskillnadarna mellan EOS-R och XT3. Så är det inte.

Canon, liksom alla andra har ingen skyldighet att sälja billigt, men vi kan rösta med våra pengar.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon/Nikon har visserligen släppt var sin småbilds kamera nu, faller dom någorlunda väl ut så kommer det nog även APS-C modeller därifrån
Canon har ju redan ett spegelfritt APS-C-system sen många år. Jag tror dock inte att Fuji behöver oroa sig alltför mycket pga det inom överskådlig framtid.
 

PMD

Aktiv medlem
Priset speglar inte ingående komponenter. Det speglar vad marknaden anses beredd att acceptera för en given kamera. Uppenbarligen anses Fuji-kunder vara beredda att betala 15kkr för en APS-C kamera monterad i en kommunist-diktatur.
Just så! Det var därför jag skrev om priserna om ett halvår. Ett halvår till ett år tror jag man måste vänta tills marknaden har stabiliserat priserna på "rätt" nivå.
 

Photocon

Aktiv medlem
Priset speglar inte ingående komponenter. Det speglar vad marknaden anses beredd att acceptera för en given kamera. Uppenbarligen anses Fuji-kunder vara beredda att betala 15kkr för en APS-C kamera monterad i en kommunist-diktatur.
Nej, det är klart att priset inte speglar ingående komponenter. Det är väl därför kameran kan kallas spegellös:):). Sorry, kunde inte låta bli.

Och hur reagerar den svenske VD:n med politisk hemvist M som kör omkring i en kommunist-Volvo?
Huvudägare till Volvo personvagnar är kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, men han/hon känner sig kanske lugnad av att den görs reklam för genom "Made by Sweden" och kanske mer adekvat kan kallas en oligark-bil.

Nej, sedan flera år har jag noterat att allt fler Nikonprylar som jag ägt har tillverkats i Kina.
Sonys 2 prestigekameror A7RII och III är tillverkade i Thailand.

Är säker på att alla kamerafabrikanter gör allt de bara kan för att få ned tillverkningskostnader och gör minst lika mycket för att kunna sätta så hög prisnivå som möjligt och ändå göra produkten attraktiv för köparen.

Naturligtvis skulle det kännas bättre om de prylar man köper garanterat vore tillverkade i rent demokratiska länder.

Men jag är ganska säker på att det sitter kinesisktillverkade komponenter i många svensktillverkade produkter.
 

martinot

Aktiv medlem
Priset speglar inte ingående komponenter. Det speglar vad marknaden anses beredd att acceptera för en given kamera.
Japp, så är det (oftast iaf.).

Uppenbarligen anses Fuji-kunder vara beredda att betala 15kkr för en APS-C kamera monterad i en kommunist-diktatur.
Tyvärr så är ju inte Kina ett öppet samhälle med yttrandefrihet för sina medborgare. Det är mycket tråkigt (iaf. för en hel del av deras invånare).

Det sagt så görs ju det mesta som vi köper gällande konsumentprylar i Kina.

Det är inget unikt för kameror. Titta på många av de telefoner, surfplattor och datorer som du själv äger. Du kommer att se att en majoritet av de görs i Kina.

Detta inkluderar ganska dyra och lyxiga modeller från seriösa tillverkare som Apple, Microsoft, Amazon, Google, mflr. En del av de kostar faktiskt mer än vad en X-T3 kostar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Martinot har rätt anser jag. Som gammal rockmusiker kollade jag igenom mina effektpedaler.
Made in China trots att flera är av högt aktade märken.
Boss, Vox, Line6 m fl.
En del av Fenders gitarrer görs där också liksom Gretch o en rad andra märken.
Förstärkare som en del Vox, Fender, Marshall m fl också.
Synthar med märken som Yamaha o en radda andra plus mikrofoner, trummor o en mängd utrustning som hör till.

Mina prylar är mest från UK o USA men några kineser har slunkit med genom åren. Många är bra o i klass med 3 ggr så dyra från andra länder.

Många tycker det är snett så min bild får vara det oxå:) Dyra prylar från USA som Gibson o Mesa Boogie samsas med Kinatillbehör o dyra pedaler.

Tror X-T3 blir bra iaf.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Det tyckte jag också initialt, men efter att ha sett de bilder som finns tillgängliga på nätet från X-T3, så förstår jag varför man kunde släppa sin nya X-H1 med gamla sensorn. Skillnaden i bildkvalitet mellan den nya BSI-sensorn och den gamla är förvånansvärt liten. Rimmar inte riktigt med alla upphaussade foruminlägg kring Sonys fantastiska BSI-sensorer. Fast det kanske inte är en Sony-sensor i Fujin den här gången, även om jag tror det.

Jomen först så jämförs den nya modellen med föregående kameran i serien, A7III är betydligt bättre med autofokus ock lågljus egenskaper än den gamla, det är bara ren äkta fakta, när tex A74 kommer så blir nog inte skillnaderna alls så stora.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har ju redan ett spegelfritt APS-C-system sen många år. Jag tror dock inte att Fuji behöver oroa sig alltför mycket pga det inom överskådlig framtid.

Ja hur många av dom modellerna har du rusat till affären för att köpa M1/M2 kanske, M6 är inte dum men utan sökare, Sedan sa Canon själva att en mera avancerad APS-C var på gång, första snabbbilderna på EOS R trodde jag för ett ögonblick var just en APS-C. Canon är starka med sina DSLR där även Dualpixel ingår, en mycket stark kundkrets som gillar OVF och hanteringen, storleken och robustheten. 90D dslr kommer säkert snart med 4K ( UHD) och mera nyheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det tyckte jag också initialt, men efter att ha sett de bilder som finns tillgängliga på nätet från X-T3, så förstår jag varför man kunde släppa sin nya X-H1 med gamla sensorn. Skillnaden i bildkvalitet mellan den nya BSI-sensorn och den gamla är förvånansvärt liten. Rimmar inte riktigt med alla upphaussade foruminlägg kring Sonys fantastiska BSI-sensorer. Fast det kanske inte är en Sony-sensor i Fujin den här gången, även om jag tror det.
Det är nog inte på sensorsidan som förbättringarna är störst denna gången.
Fast jag tyckte redan att den gamla sensorn räckte långt. Kanske gör den nya sensorn mest nytta på videosidan.

Tror mer att de nya snabbare processorerna i kameran kommer vara den stora förbättringen.

Ögonfokus påstås nu av DPR vara i toppklass. Vilket underlättar både för video och stillbild.
Även AF-C för fågelfoto, sport och action verkar nu vara ordentlig förbättrad.
Om det är så är det säkert en ordentlig förbättring för många.

Kanske kommer det även hjälpa mig att få fler skarpa bilder på min lille svarte sate i dåligt ljus.

Något min Canon 5Ds r och X-T2/X-H1 haft lika svårt med. Kunde konstatera det igen de senaste regniga dagarna när jag tvingas skruva upp ISO till 3200 för att kunna använda 1/2000-del vilket krävs. Kasper är tydligen ett svårt motiv för AF-C. Min förra hund som var svart, vit och brun var betydligt enklare. Så vi har alla våra egna små bekymmer vi gärna ser att nästa kamera skall kunna lösa.
Det kan inte vara lätt att vara kameratillverkare när det finns så många skiftade krav som vi konsumenter har.
 

Bilagor

Photocon

Aktiv medlem
Det kan inte vara lätt att vara kameratillverkare när det finns så många skiftade krav som vi konsumenter har.
Tror inte det är så lätt att vara konsument heller med det stora utbud och variationer som finns och som "uppgraderas" med täta intervaller.

För att vara riktigt tråkig vill jag föreslå att vi kastar en blick bakåt över axeln. Det var inte så länge sedan en kamera var en kamera (system eller vanlig med ej utbytbara objektiv).

AF fanns inte på kartan och ljuskänslighet bestämdes av filmval ASA/DIN.

Ändå när jag bläddrar i mina fotoböcker ser jag vilka fantastiska ögonblicksbilder som togs med gamla smällor som tvåögda Rolleiflex, Nikon F, Pentax och en rad andra med M42-gänga. En del saknade exponeringsmätare inbyggd.

Och s k fotzoom gällde länge.

Det känns viktigt att känna att foto är ett hantverk. Då som nu. Resultatet berodde då som nu mest på fotografens skicklighet och bildseende, kunskap om motiven etc.

Jag tror att folk skulle ha mindre krav om inte dessa ständiga uppgraderingar kom utan körde med det de har. Och jag tror att folk i gemen skulle bli skickligare fotografer av det.

GUBBGNÄLL tycker säkert många. Men betänk att jag är något av teknikfreak och ständigt fascineras av alla nyheter. Och därtill bor det en liten prylnisse i mig.

Men den största svårigheten för kameratillverkare är nog sjunkande siffror på "riktiga" kameror samt att smartphonekamerorna tycks tillfredsställa den stora köpstarka massan.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är nog inte på sensorsidan som förbättringarna är störst denna gången. Fast jag tyckte redan att den gamla sensorn räckte långt. Kanske gör den nya sensorn mest nytta på videosidan.

Tror mer att de nya snabbare processorerna i kameran kommer vara den stora förbättringen.
Det skulle jag tro att du har alldeles rätt i: sensorerna har nu sista åren nog mest tydligt utvecklats på det sättet att de kan lämna ifrån sig bilddata snabbare (snabbare utläsning) vilket syns mest på videosidan.

Jag tror vi de närmsta åren kommer se mer och mer av att det kanske främst är processor- och bearbetningssidan av kamerorna som utvecklas mest tydligt. Mycket av det enkla skälet att dagens sensorer faktiskt redan är rätt effektiva på det de gör, att omvandla ljus till datasignaler. Den större förbättringspotentialen finns i hur vi sedan hanterar dessa utlästa data. Och processorutvecklingen är stark, mycket pådriven av hela mobilvärlden där det läggs enorma resurser på att få fram mer processorkraft/mAh, alltså hur mycket beräkningar vi kan få ut ur en viss mängd batterikapacitet. Så processorhårdvaran utvecklas mycket snabbare än sensorerna. Plus att tillverkarna kommer på allt smartare sätt att utnyttja processorkapaciteten - bättre algoritmer, bättre sållning och prioritering av vilka data som skall bearbetas och i vilken ordning osv.


Kanske kommer det även hjälpa mig att få fler skarpa bilder på min lille svarte sate i dåligt ljus.

Något min Canon 5Ds r och X-T2/X-H1 haft lika svårt med. Kunde konstatera det igen de senaste regniga dagarna när jag tvingas skruva upp ISO till 3200 för att kunna använda 1/2000-del vilket krävs. Kasper är tydligen ett svårt motiv för AF-C. Min förra hund som var svart, vit och brun var betydligt enklare. Så vi har alla våra egna små bekymmer vi gärna ser att nästa kamera skall kunna lösa.
Det kan inte vara lätt att vara kameratillverkare när det finns så många skiftade krav som vi konsumenter har.
Just svarta motiv har alltid varit en utmaning för autofokus. Orsakerna är flera, men den mest uppenbara är ju att autofokus arbetar med reflekterat ljus, och att svart ju rent definitionsmässigt handlar om att reflektera väldigt lite ljus.

Jag kan ju nämna att det redan för knappt tio år sedan kom en firmware-uppdatering till Nikon D3 som bland svenska sportfotografer ibland kallades "AIK-uppdateringen". Deras svarta hemmadräkter var (lite beroende på vilket säsongsmässigt reklamtryck och liknande som fanns på den) ofta en utmaning fokusmässigt. Jag som fotade mycket hockey på Hovet noterade faktiskt uppenbara skillnader i autofokusens träffprocent mellan AIK-spelare och spelare i bortalagen, där de senare hade ljusa dräkter. Och jodå, firmware-uppdateringen gjorde skillnad :)
 

Photocon

Aktiv medlem
De som kör med det de har hänger nog inte i fotofora på nätet utan har annat för sig. :)
Det har du sannolikt rätt i om man bara rycker citatet ”kör med det de har” ur hela inläggets andemening.

Dock märker jag en viss tendens hos många på FS att i större utsträckning än tidigare hoppa över 1-2 versioner/uppgraderingar än tidigare.
Man hänger ändå kvar på dessa teknikfora av rent intresse.

När uppgraderade du själv senast? Jag gjorde det i juni i år och gick från en 7 år gammal kamera som i mångt o mycket håller måttet än till en modernare av annat märke.
Och det berodde på personliga behov.
 

curtf

Aktiv medlem
På gång nu

Jag fick dag på förmiddagen ett samtal från min leverantör att de väntade in X-T3 idag på eftermiddagen eller i morgon. Det blir spännande att se hur mycket snabbare/bättre AF är jämfört med X-T2!
 

smislo

Aktiv medlem
Det verkar snabbare :) AF...däremot är jag mer intresserad av brusegenskaperna vid högt iso, 6400/12800 ASA...hur dessa är jämför med X-T2...och att den går till -3EV vs -1EV (X-T2) när det gäller AF känsligheten...
 
ANNONS