Annons

Fujifilm Raw File Converter EX 3

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Fujifilm har uppgraderat Raw File Converter från version 2 till 3. Den är nu baserad på Silkypix ver 8 istf ver 4. Fortfarande knölig att jobba med, dock mycket enklare än tidigare och den som tar sig tid att lära sig programmet kan skapa fina bilder från RAF-filerna. Läs hjälptexterna för det är inte helt intuitivt.

Naturligtvis finns alla Fujis filmsimuleringar. Det går nu att lyfta skuggor något med HDR parametern, skärpningen har fått Silkypix "Natural Sharp" och det finns en (ytterst känslig) inställning för "Clarity" precis som i Lightroom och Capture One. Verkar också som om 'highlight recovery' fungerar betydligt bättre än tidigare bara genom att dra ner exponeringen. Testa, programmet är gratis.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/myfinepix_studio/rfc/
 

theosbilder

Ny medlem
Fujifilm har uppgraderat Raw File Converter från version 2 till 3. Den är nu baserad på Silkypix ver 8 istf ver 4. Fortfarande knölig att jobba med, dock mycket enklare än tidigare och den som tar sig tid att lära sig programmet kan skapa fina bilder från RAF-filerna. Läs hjälptexterna för det är inte helt intuitivt.

Naturligtvis finns alla Fujis filmsimuleringar. Det går nu att lyfta skuggor något med HDR parametern, skärpningen har fått Silkypix "Natural Sharp" och det finns en (ytterst känslig) inställning för "Clarity" precis som i Lightroom och Capture One. Verkar också som om 'highlight recovery' fungerar betydligt bättre än tidigare bara genom att dra ner exponeringen. Testa, programmet är gratis.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/myfinepix_studio/rfc/
Min version kom med endast asiatiska tecken, någon som har förslag på lösning. Jag använde länken ovan.
Theo
 

alfin

Aktiv medlem
Du väljer språk vid installationen. Min version visades på engelska, men jag hade redan ver 2 installerad, så den kanske tog samma språkinställning. 'Engelska' på japanska ser ut så här:

英語
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Att en företag som Fuji väljer och inte bara det utan håller fast vid att använda sig av Silkypix mjukvara kan bara beskrivas som skamligt.
Silkypix är utan tvekan den jobbigaste mjukvara för bildredigering NÅGONSIN skapad. En blind hade kunnat skapa bättre user interface...
Varför man från Fujis sida envisas med denna skräp är en mysterium!
 

alfin

Aktiv medlem
Att en företag som Fuji väljer och inte bara det utan håller fast vid att använda sig av Silkypix mjukvara kan bara beskrivas som skamligt.
Silkypix är utan tvekan den jobbigaste mjukvara för bildredigering NÅGONSIN skapad. En blind hade kunnat skapa bättre user interface...
Varför man från Fujis sida envisas med denna skräp är en mysterium!
Nu har du ju tillgång till Capture One Express alldeles gratis genom samarbete mellan Fujifilm och Phase One, så nu ser du att de inte alls håller fast vid enbart Silkypix. Dock har RFC EX3 fler funktioner och är bättre på brusreducering av RAF-filerna, men jag håller med om att gränssnittet har en del övrigt att önska.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Har själv precis börjat använda Raw file Converter EX 3.0 och kan inte annat än säga WOW! Vilken ENORM skillnad mot lightroom eller acr!!! Det är som att jag har helt nya kameror! HDR funktionen tillsammans med highlight controller och kurvor är allt jag behöver. Otroligt! Känns som X100F har blivit en X100V haha :D. Visst, programmet är lite segt och användarovänligt, men det tar bara några timmar att lära sig hur man ska jobba. Skönt att slippa detta grova hemska brus och färgblödningar från huden in i ögonvitan som det blir i x-trans filer i Acr. Nu ser bilden ut som den ska istället.
Hehe, låter som jag är en säljare :)
 
Senast ändrad:

niniz

Aktiv medlem
Fick med nån cd med silkypix å tyckte inte alls om det. Provade länken fick några asiatiska tecken .
Är det nyare för nedladdning?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag googlade bara på fujifilm raw converter så kom jag till en nedladdning på fujifilms hemsida, vad jag förstår är det inte samma sak som silkypix. Jag gilla Adobe camera raw mycket bättre, men det är verkligen värt att behandla sina x-trans raw filer i EX converter.
 
ANNONS