Annons

Fujifilm XF10 - en underskattad pärla!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Wow, har bara haft den i 2 dagar men är helt frälst. Den startar snabbt och iaf jag märker inte av någon "shutter lag" som man läst om på forumen.. Autofokusen fungerar utmärkt sålänge som man inte förlitar sig på full auto utan kör af-s single point med största single-point-boxen, och INTE trycker avtryckaren i botten förräns fokusboxen blivit grön. Snapmode är grymt roligt! Det är så en kamera ska fungera! Hade det bara varit tre lägen, 1m 2.5 och 5m istället så hade det varit perfekt.. men men, skärpa är ju inte prio ett när det gäller gatufotografi.
Jag har ställt fn-knappen vid tummen till snapshot, så jag bläddrar där mellan 5m bl. 5.6, 2m bl. 8 och single point af-s.

Blixten är kraftfull och "snappy" med ca 1 bild per 1.5sek, räcker gott om man inte är en sån som vill ha blixt på varenda bild man tar på gatan.

Raw filerna är AMAZING i gratisvarianten Capture One Express för fujifilm, snacka om utklassning om man jämför med det konstigt gryniga/brusiga resultatet i Adobe Camera Raw som av någon anledning inte går att brusreducera bort med Adobes egna brusreducering..

Det finns bara en direkt negativ sak med denna kamera, objektivet är absolut inte det skarpaste i lådan. I mitten är det riktigt skarpt, men även nedbländat så faller skärpan ganska kraftigt utåt kanterna. Men men, vem bryr sig? Stör man sig på det i den printade bilden så är bilden inte tillräckligt intressant/bra.

Batteriet räcker hur länge som helst, skulle gissa på minst det dubbla jämfört med vad som är vanligt i spegellösa kompaktkameror idag.

Jag är så fruktansvärt nöjd till halva priset av en Ricoh GRIII.

Någon mer som har något att säga om denna fantastiska kamera?
 

FiCa1

Aktiv medlem
Wow, har bara haft den i 2 dagar men är helt frälst. Den startar snabbt och iaf jag märker inte av någon "shutter lag" som man läst om på forumen.. Autofokusen fungerar utmärkt sålänge som man inte förlitar sig på full auto utan kör af-s single point med största single-point-boxen, och INTE trycker avtryckaren i botten förräns fokusboxen blivit grön. Snapmode är grymt roligt! Det är så en kamera ska fungera! Hade det bara varit tre lägen, 1m 2.5 och 5m istället så hade det varit perfekt.. men men, skärpa är ju inte prio ett när det gäller gatufotografi.
Jag har ställt fn-knappen vid tummen till snapshot, så jag bläddrar där mellan 5m bl. 5.6, 2m bl. 8 och single point af-s.

Blixten är kraftfull och "snappy" med ca 1 bild per 1.5sek, räcker gott om man inte är en sån som vill ha blixt på varenda bild man tar på gatan.

Raw filerna är AMAZING i gratisvarianten Capture One Express för fujifilm, snacka om utklassning om man jämför med det konstigt gryniga/brusiga resultatet i Adobe Camera Raw som av någon anledning inte går att brusreducera bort med Adobes egna brusreducering..

Det finns bara en direkt negativ sak med denna kamera, objektivet är absolut inte det skarpaste i lådan. I mitten är det riktigt skarpt, men även nedbländat så faller skärpan ganska kraftigt utåt kanterna. Men men, vem bryr sig? Stör man sig på det i den printade bilden så är bilden inte tillräckligt intressant/bra.

Batteriet räcker hur länge som helst, skulle gissa på minst det dubbla jämfört med vad som är vanligt i spegellösa kompaktkameror idag.

Jag är så fruktansvärt nöjd till halva priset av en Ricoh GRIII.

Någon mer som har något att säga om denna fantastiska kamera?
Äntligen! En fotograf som snackar om kameran som ett verktyg och inte om sensorstorlek, antal MP, etc. Utan om en kamera som funkar till 99% för de behov fotografen har. Och där bilden står i fokus (medveten vits).

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

jkm

Aktiv medlem
Upplevde den otroligt seg när ljuset blev sämre. Men om man mest plåtar när det är ljust så funkar den säkert. Jag hade hoppats på en XF 20 med upphottad AF och processor men det verkar inte som det kommer. Synd för jag älskar formatet på kameran. Dom får gärna stoppa dit en sökare à la Sony x 100 serien… Ha detta gött!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Upplevde den otroligt seg när ljuset blev sämre. Men om man mest plåtar när det är ljust så funkar den säkert. Jag hade hoppats på en XF 20 med upphottad AF och processor men det verkar inte som det kommer. Synd för jag älskar formatet på kameran. Dom får gärna stoppa dit en sökare à la Sony x 100 serien… Ha detta gött!
Jo, i mörker får man köra manuell fokus, ställa in en av fn-knapparna till "instant AF" och fokusera på saker med hög kontrast på lagom avstånd och sen fota hyperfokalt på höga iso. Är man besatt av skärpa så är kanske XF10 inte det bästa valet, är skärpa prio ett så kör jag med min Panasonic GX80 med passande objektiv som banne mig är den bästa kameran jag någonsin ägt, den kan allt OCH har inbyggd bildstabilisering :) Men den är inte så "rolig" av någon anledning..:/
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har jag redan en GR (alltså den första med APS-C), men jag vet inte riktigt om jag skulle ställa XF10 mot GR III. Det känns lite skevt, för även om en och annan egenskap är modernare än GR/GR II, så är dessa nog mer jämförbara. Dessa tycker jag dock har riktigt bra objektiv, förutom att det gärna blir interna reflexer runt typ gatlyktor o dyl i mörker. Mitt intryck är att detta har blivit bättre med det nya objektivet i GR III, men folk testar inte så mycket på det viset med den här typen av kameror.
 

janc

Aktiv medlem
[…KLIPP…]

Någon mer som har något att säga om denna fantastiska kamera?
Det finns mycket positivt att säga om denna kamera men jag saknar verkligen möjligheten att sätta dit en EVF (eller en OVF) typ Lumix-LX7. Hade det funnits en sådan hade jag använt min betydligt mer än vad jag gör nu.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej igen, tänkte att jag väcker denna tråd till liv igen.. Har nu upptäckt att man kan använda manuell fokus, och fokusera på en punkt på valfritt avstånd med "instant af" på tum-knappen - gillar detta eftersom de två snap-shot avstånden inte stämmer riktigt med hur jag brukar fota... Allt frid och fröjd, MEN någon som har en smart lösning på hur jag "fäster" fokus-ringen? Har testat med tejp men det funkar inte riktigt.. Kanske går det stoppa in nåt tunt i springan mellan fokusringen och objektivet för att låsa den?
Problemet är ju att den flyttas såååå lätt och då har man förstört sin "fokus-zon" :)
 

janc

Aktiv medlem
Snabbt svar utan att ha kamera tillgänglig: kan du inte stänga av den i menyn för”knappinstälningar” ?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Kan nu meddela att jag övergett alla typer av betal-tjänster för redigering som Capture One och Photoshop ACR. Raw filerna från XF10 (och även instegs-systemkameran X-T100 med samma sensor) går utmärkt att redigera i gratisprogrammet Raw Therapee samt GIMP.

Tog ett tag att "få till det" men för mig har tricket varit att dra upp "lightness" till max och sen dra ner exponeringen så långt som krävs (precis om ACR fungerade förr i tiden)- ger mjukare högdagrar. Kan lite bli för hårt tryck i svärtan när man drar tillbaka exponeringsreglaget med denna metod och då drar jag bara ner "black". Två kurvor, en för att lyfta skuggorna och sänka högdagrarna ytterligare, och sen kurva nummer två för att lägga på den mängd kontrast jag vill ha.

Så glad att jag slipper betala för enormt mycket onödiga funktioner jag inte behöver. Dessutom är brusreduceringen ENORMT mycket bättre i Raw Therapee..
Jag fattar inte vad som hänt med ACR ärligt talat, varenda kamera ger exakt samma konstiga kornighet som inte går att brusreducera bort.. Tröttnade och kör nu Raw Therapee som funkar klockrent.
 
Senast ändrad:
ANNONS