Annons

Fujifilms färger

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

Jag har suttit och slösurfat hela dagen och har av en slump fått upp ögonen för X-Ti. Just nu fotar jag RAW med en lånad Canonutrustning. 5D classic + diverse mellanklass objektiv. Jag kan dessvärre för lite om fotografering för att verkligen hänga med i alla testarticklar och specifikationsupprabblande, men jag gör så gått jag kan :)

De senaste tre åren har handlat mycket om videofilmning, super-iso och pixlar. När jag idag av en slump började titta på bilder tagna med fujifilm objektiv/kameror på pixel-peeper.com slog färgerna emot mig på ett annorlunda sätt. Det var något visst med bilderna. De kändes väldigt spännande och personliga. Givetvis kan en duktig fotograf få fram bra bilder oavsett kameramärke. Men nog kan man se skillnad på Canon och Nikons "signum". Fujifilm är för mig ett helt okänt kapitel.

Det jag undrar först och främst är om det där första intrycket jag fick beror på fujifilms egna färgfilter eller om det är deras jpeg-process som är annorlunda? Omöjligt att svara på förstås. Men är jag helt fel ute?

Ni som gått över till fujifilmutrustning, vad var den främsta anledningen? Kör ni med fujis objektiv eller blandar ni med hjälp av adaptrar?

Jag gillar i första hand att ta natur och landskapsbilder.

Tack på förhand.
 
Här är lite läsning som du kanske finner intressant.

http://www.fujirumors.com/raw-jpeg-silkypix-and-fuji-colors/



För mig var det många anledningar till varför jag gick över till Fujifilm, men bildkvalitén var såklart den största anledningen, jag använder både fuji´s egna totalt underbara objektiv men även en blandning av gamla objektiv från en rad olika tillverkare med olika fattning. Allt från lite "finare" märken som Zeiss till lite mer alldagliga som Makinon, med väldigt varierande resultat såklart.
Men jag tycker att många objektiv har sin egen charm, vissa är så oskarpa på största bländaren att det blir charmigt medan vissa är väldigt skarpa.
Det finns iallafall en sak som är väldigt säker för de flesta som gått över till Fuji och det är att man blir fast, bortskämd med bildkvaltén och känslan i kameran samt objektiven.
Sen att allt väger hälften (eller mindre) mot en vanlig tjockkamera gör såklart inte saken sämre.
Visst, Fuji är allt annat än felfria men dom gör alltid sitt yttersta för att rätta till felen, mycket via firmware uppdateringar och det som ej går att fixa genom det tar dom med sig till nästa generation kamera.
Dom är väldigt lyhörda till vad deras kunder faktiskt vill ha.
 
Från Canon

Hej.

Jag har suttit och slösurfat hela dagen och har av en slump fått upp ögonen för X-Ti. Just nu fotar jag RAW med en lånad Canonutrustning. 5D classic + diverse mellanklass objektiv. Jag kan dessvärre för lite om fotografering för att verkligen hänga med i alla testarticklar och specifikationsupprabblande, men jag gör så gått jag kan :)

De senaste tre åren har handlat mycket om videofilmning, super-iso och pixlar. När jag idag av en slump började titta på bilder tagna med fujifilm objektiv/kameror på pixel-peeper.com slog färgerna emot mig på ett annorlunda sätt. Det var något visst med bilderna. De kändes väldigt spännande och personliga. Givetvis kan en duktig fotograf få fram bra bilder oavsett kameramärke. Men nog kan man se skillnad på Canon och Nikons "signum". Fujifilm är för mig ett helt okänt kapitel.

Det jag undrar först och främst är om det där första intrycket jag fick beror på fujifilms egna färgfilter eller om det är deras jpeg-process som är annorlunda? Omöjligt att svara på förstås. Men är jag helt fel ute?

Ni som gått över till fujifilmutrustning, vad var den främsta anledningen? Kör ni med fujis objektiv eller blandar ni med hjälp av adaptrar?

Jag gillar i första hand att ta natur och landskapsbilder.

Tack på förhand.

Efter massor av år (40+) med Canon av olika slag (senast 5D mk II som jag har kvar) köpte jag en XPRO-1 med tre objektiv (18/35/60mm). Anledningen var att jag ville ha en kamera som alltid kunde följa med i stället för att ligga hemma pga vikt och storlek. Att den sedan levererar fantastiska bildfiler (lika bra som min mk II) är ett extra plus. Numera är min mkII pensionerad.
 
Det jag undrar först och främst är om det där första intrycket jag fick beror på fujifilms egna färgfilter eller om det är deras jpeg-process som är annorlunda? Omöjligt att svara på förstås. Men är jag helt fel ute?

Ni som gått över till fujifilmutrustning, vad var den främsta anledningen? Kör ni med fujis objektiv eller blandar ni med hjälp av adaptrar?

Jag gillar i första hand att ta natur och landskapsbilder.

Tack på förhand.

Du är inte alls fel ute... faktum är att Fujifilm är väldigt skickliga just på området färg (inte så konstigt med tanke på deras bakgrund). Många vräker ur sig att allt går att fixa i efterarbetet men det tar också tid om man har en specifik look man föredrar. En viss färgkaraktär beror på flera olika saker, sensorns design/egenskaper, färgfiltret, bildprocessorn, objektivet. Jag är ganska säker på att Fujilfilm väldigt noga anpassat varje del i den kedjan för att skapa en tilltalande karaktär i bilderna.

Jag har plåtat det mesta genom åren från Minoltas första DSLR:er , vidare till Nikon FX hus och sen till Canons värld med 5D serien (samtliga) och1DX. Vid sidan om all denna tjusiga utrustning ligger en liten diskret fickkamera som inte gör mycket väsen av sig...den syns knappt bakom ett L-objektiv. Den heter X100 och ger dom absolut trevligaste bildfilerna av dom alla. De som möjligen kommer i närheten är Minoltas (5D,7D), ursprungs Canon 5D och 1Ds III. Dessa har enligt min smak trevliga färger och en skön analog känsla som Fujifilm levererar på ett ännu bättre sätt...

Jag vet inte hur nyare FUJI modeller levererar men jag skulle tro att man inte frångått konceptet även om det sägs att just X100 är en klassiker...ungefär som Canons 5D som fortfarande hyllas för sina fina bildfiler....
 
Tack för intressant läsning!

Jag klarar mig långt med det jag har till handa men jag ska definitivt hålla ett öga på Fujifilms utveckling.
 
ANNONS