Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat bara för proffsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Med tanke på att Canon än en gång valde att inte uppdatera 5D så börjar det bli allt mer troligt att modellen kommer upphöra.
Tror ni att det betyder slutet på Fullformatskameror som riktar sig till amatörer nu?
Själv valde jag Canons system pga möjligheten till att köpa en fullformatare till rimligt pris.
Jag har valt vilka objektiv jag satsat på med detta i åtanke.
Jag hade tänkt köpa ett 70-200L-f4 och en 5D nu i vår.
Nu blir det inga mer Canon inköp innan det klarnar vilken väg dom tänker utveckla sina kameror i framtiden.

Är inte 5D en proffskamera? *blink*

Edit: Kör själv 30D och tycker att även den funkar bra som "proffs" kamera. Ett hus för 27000:-(ca) känns inte som ett amatörhus direkt.. ;op

Ursäkta att jag inte svarar på din fråga, men jag kände att jag behövde göra inlägget..

nick_74 skrev:
Med tanke på att Canon än en gång valde att inte uppdatera 5D så börjar det bli allt mer troligt att modellen kommer upphöra.
Tror ni att det betyder slutet på Fullformatskameror som riktar sig till amatörer nu?
Själv valde jag Canons system pga möjligheten till att köpa en fullformatare till rimligt pris.
Jag har valt vilka objektiv jag satsat på med detta i åtanke.
Jag hade tänkt köpa ett 70-200L-f4 och en 5D nu i vår.
Nu blir det inga mer Canon inköp innan det klarnar vilken väg dom tänker utveckla sina kameror i framtiden.

5D är väl en fullformatare till rimligt pris? Eller finns det något i nuvarande 5D du saknar? Det blir ju inte en sämre kamera bara för att en ny modell släpps om ett halvår/år.

Tror inte du behöver oroa dig för att 5D segmentet ska upphöra från Canon, här har dom en nisch där dom är ensamma herrar på täppan.

Att det inte kom någon uppdatering nu betyder nog bara att den inte är klar för lansering.

BugEyes skrev:
Tror inte du behöver oroa dig för att 5D segmentet ska upphöra från Canon, här har dom en nisch där dom är ensamma herrar på täppan.

Att det inte kom någon uppdatering nu betyder nog bara att den inte är klar för lansering.
--------------------------------------------------

Precis....det är nog just därför dom har valt o inte stressa med nån uppdatering för det finns ju ingen som helst anledning o göra det när dom står där ensamma på täppan....vill du ha ff i ett "litet" o smidigt hus till en rimlig peng...ja då är det Canon som gäller...skulle däremot nån av konkurrenterna lansera en ff i det segmentet så tror jag det hade blivit lite mer fart på uppdaterandet...troligtvis kommer det en uppdatering av 5D:n till hösten med liveview,högre upplösning mm.

Re: Re: Fullformat bara för proffsen?

Delay skrev:
5D är väl en fullformatare till rimligt pris? Eller finns det något i nuvarande 5D du saknar? Det blir ju inte en sämre kamera bara för att en ny modell släpps om ett halvår/år.

5D är en jättebra kamera, jag hade tänkt köpa en även om det kom en ny modell (för att få ett bra pris).

Problemet är att om jag skulle vilja byta kamerahus om två-tre år och Canon inte har en fullformatare i 5D prisklass.
Då har jag objektiv för 30 000 som inte kommer till sin rätt på en 1,6 cropkamera.

Re: Re: Re: Fullformat bara för proffsen?

nick_74 skrev:
5D är en jättebra kamera, jag hade tänkt köpa en även om det kom en ny modell (för att få ett bra pris).

Problemet är att om jag skulle vilja byta kamerahus om två-tre år och Canon inte har en fullformatare i 5D prisklass.
Då har jag objektiv för 30 000 som inte kommer till sin rätt på en 1,6 cropkamera.

Då är jag med dig! Men jag tror nog att om ytterligare två-tre år har det hänt så otroligt mycket på kamerafronten och kanske har fler tillverkare fått upp ögonen för FF till bättre priser. Och säkert så har Canon redan uppdaterat sin 5D i vilket fall när vi pratar två-tre år framåt.

nick_74 skrev:
Tror ni att det betyder slutet på fullformatskameror som riktar sig till amatörer nu?

För att fortsätta trådstartarens resonemang med en hypotetisk fråga: Kan det vara så att (med Canons ögon) 5D har sålt alldeles för bra till yrkesfotografer, det är ju som sagt en proffskamera, och tagit marknadsandelar från 1Ds där Canon förmodligen haft större vinstmarginaler.
Alltså, man kan ju se det som att de två 1D-husen också riktar sig till amatörer (bara slänga upp pengarna ;-) ), men att Canon väljer att slopa den billigare 5D-versionen för att eliminera kannibaliseringen. Är det sannolikt? Vad tror ni?

jag tror helt å hållet på en ny 5d.
Varför ge upp en egen och mycket framgångsrik nisch?

Dessutom tror jag inte att den kanibaliserar så otroligt på 1ds.. För de som lever på sitt foto och känner att de behöver en "top of the line" kamera så är skillnaden i pris mellan de båda inte så otroligt stor utslagen över två år eller mer..

Jag tror att Canon tjänar bra på 5D. Även om priset är förhållandevis högt är slutare m.m mer anpassad för amatörer.Utvecklingen av sensorer går fram med en rasande fart och snart gäller inte argumenten som en gång gjorde att tillverkarna valde 1.3->2x "crop".
24x36 formatet är på väg tillbaks.

arneri skrev:
Jag tror att Canon tjänar bra på 5D. Även om priset är förhållandevis högt är slutare m.m mer anpassad för amatörer.Utvecklingen av sensorer går fram med en rasande fart och snart gäller inte argumenten som en gång gjorde att tillverkarna valde 1.3->2x "crop".
24x36 formatet är på väg tillbaks.

Det trodde jag också. men börjar bli lite osäker nu. Om Canon tänkt behålla 5D varför har dom då inte redan gjort samma uppdatering som på 40D 450D 1DIII 1dsIII dvs digit 3 processor, liveview, 14 bitar, och dammborttagning?
Jag tycker det verkar som om Canon helt slutat utveckla 5D och bara har kvar den i sortimentet så länge den säljer bra.
Dom måste ju veta att många kunder är tveksamma till att köpa en snart tre år gammal modell.

Om det inte finns någon konkurrens finns ingen orsak till att uppdatera. Närmsta konkurrent är D3 som mer än det dubbla. 40D m.fl har än en bit upp till 5D gällande bildkvalitét.

Fullformat är inte lämpligt för alla, inte heller alla proffs. Ursnittet och pixeldensiteten i cropformaten är alltid trevligt för t.ex. vilda djur och sport.

nick_74 skrev:
Jag tycker det verkar som om Canon helt slutat utveckla 5D och bara har kvar den i sortimentet så länge den säljer bra.
Så länge den säljer bra finns det ju ingen anledning att ersätta den med en ny modell. Hur tempot är för utvecklingen en ny modell har vi förstås ingen aning om.

Dom måste ju veta att många kunder är tveksamma till att köpa en snart tre år gammal modell.
Det märker de när/om försäljningssiffrorna börjar gå ner. Då har de högst troligen en ersättare klar att lansera.

ANNONS
Götaplatsens Foto