Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat till x1,6

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera mig från min 20D. Tänkte först på 1Dmk2 för att få exempelvis bättre sökare, ljusmätning och AF. Nu är ju upplösningen densamma och tankarna går också till 5D som inte har någon brännviddsförlängning. Nu tycker jag om x1,6 vid djurfotografering då ett 300 med 1,4 konvereter blir 670 mm. Så till min fråga.
5D har 12,8 MP, om man beskär bilden så att utsnittet blir motsvarande x1,6 på 20D, hur blir kvalitén och hur många pixlar återstår? Tänker mig att det kanske är en lösning för att ha fullformat när det behövs och beskära till 1,6 när det är lämpligt.

5 MP återstår, enligt mina uträkningar...
Alltså sitter pixlarna tätare på 20D än på 5D.

/Adam

Jag köpte nyss en 5D men behåller min 20D också.
Att gå från 1,6 till fullframe var större skillnad än jag trodde och man får vänja sig lite för att kontrollera skärpedjup och perspektiv. Plödsligt blev 24 mm kraftig vidvinkel, motsvarande 15 mm på 20D.
Detaljupplösningen är fantastisk på 5D så bilderna tål att beskäras ganska kraftigt.

BugEyes skrev:
Jag köpte nyss en 5D men behåller min 20D också.
Att gå från 1,6 till fullframe var större skillnad än jag trodde och man får vänja sig lite för att kontrollera skärpedjup och perspektiv. Plödsligt blev 24 mm kraftig vidvinkel, motsvarande 15 mm på 20D.
Detaljupplösningen är fantastisk på 5D så bilderna tål att beskäras ganska kraftigt.

Skulle man klara sig med enbart 5D och beskära eller måste man behålla 20D:n? Enligt Adam blir det bara 5 MP kvar och det är ju inte så bra.

mbn skrev:
Skulle man klara sig med enbart 5D och beskära eller måste man behålla 20D:n? Enligt Adam blir det bara 5 MP kvar och det är ju inte så bra.

Jag behöll min 20D ett kort tag efter att ha köpt en 5D, men sålde den när jag insåg att den bara skulle samla damm ;)

5MP är inte så himla lite. Om du inte tänker förstora upp bilderna i stora format och kolla på dem med lupp räcker det ganska långt.

På Elmiamässan såg jag bilder som Crimson skrivit ut från 4MP-bilder i stort format, och det såg helt ok ut.

Apropå beskärning gjorde jag ett experiment. Tog med min 20D tre bilder från samma avstånd med olika objektiv, 28/1.8, 50/1.8, 85/1.8 och gjorde därefter delförstoringar för att få samma utsnitt som 85:an.

Därefter skickade jag på framkallning i storlek 10x15.

Resultat:
Mellan beskuret 50mm och 85mm obeskuret gick det inte att se någon skillnad (möjligtvis att 50:an var något något skarpare...).
Däremot mellan den kraftigt beskurna 28:a och 85:an gick det att se skillnad, men den var inte så stor som jag trott. Upplösningen på respektive bilder blev:
85:an 8.2MP (naturligtvis)
50:an 3.2MP
28:an 0.9MP

Slutsatsen är att delförstoring för utskrift till 10x15 kan göras med faktor 1.7 med 20D (kanske mer) utan att det syns på slutresultatet, och att 3.2MP räcker gott.

Så görs inga större förstoringar, kan du croppa på (går själv i samma tankar med ev köp av 5D).

En fördel man då har med FF och 5D, är att man kan köra med en fast glugg, och ändå indirekt få en förstoringsfaktor med 1.7 med delförstoring utan skärpeförlust (tex min 85/1.8 blir 85-145/1.8, inte dåligt....)

Senast ändrad:
mbn skrev:

Jag behåller 20D främst som reservhus, men också som resekamera och för viss sport. Men visst klarar man sig med bara 5D. Oftast vill du nog inte beskära fullt så mycket, men får du 5 mp kvar så räcker det nog till en bra bild i 30X45. Eftersom detaljupplösningen är så bra så går det säkert bra att interpolera upp den beskurna bilden till 8 mp om du vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto