Annons

Fullskärmsvisning (F11) hur göra på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Som sagt ny på mac. Köpte en Macbook pro 2.6ghz och är väldigt nöjd så här långt men oj så många frågor det finns!
Just nu irriterar jag mig på att jag inte hittar hur man kollar fullskärm i FireFox. På PC kör man ju F11 men hur gör jag på Macen?

Kommer komma med fler dumma frågor men men:) (bla hur jag enklast får min externa skärm som primär med full upplösning. Har läst massor men inget funkar. Ett av tipsen var att stänga locket så att datorn somnar och sen koppla in den externa skärmen och väcka datorn med en extern mus. Problemet är bara att min dator inte vaknar av en extern mus? Tips någon?

Maua

Som sagt ny på mac. Köpte en Macbook pro 2.6ghz och är väldigt nöjd så här långt men oj så många frågor det finns!
Just nu irriterar jag mig på att jag inte hittar hur man kollar fullskärm i FireFox. På PC kör man ju F11 men hur gör jag på Macen?

Kommer komma med fler dumma frågor men men:) (bla hur jag enklast får min externa skärm som primär med full upplösning. Har läst massor men inget funkar. Ett av tipsen var att stänga locket så att datorn somnar och sen koppla in den externa skärmen och väcka datorn med en extern mus. Problemet är bara att min dator inte vaknar av en extern mus? Tips någon?

Maua

Väldigt generellt kan man säga att allt simpelt är ännu simplare i OS/X men det mesta som är lite mer komplicerat är ännu mer komplicerat i OS/X.
Jag har en Mac-mini parallellt på jobbet sedan 2 år och det är många saker (som säkert går att göra) som jag fortfarande svär över att jag inte kan i OS/X. Regeln är därför rent generellt att när man byter från det ena till det andra så får man räkna med att rejäl inlärningskurva så länge man inte har väldigt simpla datorbehov.

/Karl

Om du vill köra externa skärmen som primär kopplar du bara in den och sedan går du in i skärminställningar och väljer vilken skärm som ska vara primär (detta gör du genom att dra menylisten till den skärm du önskar vara primär, alltså i dialogrutan för skärminställningar).

Sen kan du kalibrera skärmarna separat och din Mac kommer i fortsättningen komma ihåg att du vill köra på din externa skärm så fort du kopplar in den igen.

Glöm heller inte att STÄNGA AV skärmspeglingen, annars kommer du inte kunna välja rätt upplösning på den externa skärmen (samma meny).

Nu har du dessutom 2 skärmytor att utnyttja vilket är kanon när man jobbar i utrymmeskrävande bildbehandlingsprogram osv.

Mvh.
Anders

Tack för alla svar.

En följdfråga då. inget problem att få externa som primär genom att göra som beskrivet ovan. Grejen är ju bara att skrivbordet stannar på lilla skärmen. Tycker jag försökt med det mesta för att få över skrivbordet på externa skärmen. Har även försökt att få över enskilda program som LR men inget jag gör funkar. Liiite frustrerande :)
Viklet är bästa stället att fördjupa sina kunkaper om Mac?

Hälsningar

Fredrik

Tack för alla svar.

En följdfråga då. inget problem att få externa som primär genom att göra som beskrivet ovan. Grejen är ju bara att skrivbordet stannar på lilla skärmen. Tycker jag försökt med det mesta för att få över skrivbordet på externa skärmen. Har även försökt att få över enskilda program som LR men inget jag gör funkar. Liiite frustrerande :)
Viklet är bästa stället att fördjupa sina kunkaper om Mac?

Hälsningar

Fredrik

Alltså, om du gör som jag skrev så ska din programmeny (Dock-menyn) flyttas över på externa skärmen.
Sen när du startar program första gången kan kanske programmen öppnas på lilla skärmen men flytta bara över dem och avsluta dem på stora skärmen så ska det nog bli rätt sen (det blir det iaf på min).

Hårddisken ska hamna på externa skärmen om du gjort rätt.

Du ska också kunna flytta muspekaren mellan sömlöst om du gjort rätt.

Du får såklart 2 olika skrivbord där du kan ställa in 2 olika skrivbordsbilder, annars måste du köra speglat och det vill du inte (du glömde väl inte att kryssa ur speglingen?).

Mvh.
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto