Annons

Fullständigt olika färg beroende på val av papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svar Stefan. Som du kanske såg har jag skrivit ut med ett antal olika profiler, alla med samma dåliga (röda) resultat. Har kollat din hemsida men jag förstår inte riktigt. Dessutom skriver jag ut från Lightroom, och har en Canon, men det kanske inte spelar ngn roll? Jag har ju sett att jag kan skriva ut från lilla skrivaren med olika profiler och det ger ju mindre skiftningar, men inte alls så käpprätt fel som de röda utskrifter som kommer ut från i9950.

Det spelar absolut ingen roll om du skriver ut från Lightroom och använder en Canon-skrivare. På http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/ har den test som jag menade. Ladda ner den bild som finns där och skriv ut den.

Jo, problemet uppstår när jag försöker skriva ut foton - speciellt svartvitt som blir bruntonat i stället (men även färgutskrifter får ett stick åt det hållet). När jag försökt ställa frågor till Canon eller på olika forum får jag de vanliga råden att se till att ha rätt skrivarprofil etc. Men därför har jag också testat alla tänkbara kombinationer, inklusive att skriva ut med fotopappersprofil på vanligt kopieringspapper, och det som gör skillnad vad gäller magentasticket verkar vara vilket papper jag skriver på - oavsett hur jag ställer in skrivaren.

Om jag scannar en utskriven "svartvit" bild och sen tar ett färgprov på den scannade bilden verkar mättade partier innehålla ungefär 10-15% mer magenta än cyan eller gult (det är det närmaste jag kan komma en kolorimeter..).

Mitt råd är att kontrollera att din profil verkligen beskriver din skrivare korrekt. Inte alls ovanligt att din skrivarprofil inte beskriver din skrivare.

Stefan

Nu funkar det

Törs knappt berätta hur det gick - dvs varför det inte gick - för nu fungerar det bra! Trots att jag hade kollat att jag inte satt färgpatronerna fel var det just det jag hade gjort. Jag hade satt en magenta där det skulle vara fotomagenta! Hade alltså två magenta men ingen fotomagenta. Förklarar också varför det fungerade att skriva ut dokument med färg men inte foton - dokument med färg använder väl inte fotomagenta.
Tänkte jag skulle berätta för att tacka för all hjälp även om det känns lite snöpligt!
Hälsningar/ Björn T
'
PS En helt annan fråga - nu ska jag kalibrera min skärm - vad föreslår ni för program/ utrustning?

En i1 Display Pro med det program som följer med till den kalibratorn skulle jag välja.

Stefan

Hur funkar det rent praktiskt? Jag menar, när kalibratorn läst av skärmen, går jag in och skruvar på varenda justering på skärmen manuellt ( förutom de vanligaste ljusstyrka, kontrast och black level alla färgkanalerna för vardera hue, mättnad, offset (som jag inte vet vad det är), vitabalans osv, säkert ett tjugotal olika inställningar, låter kalibratorn läsa av igen, går in och skruvar lite osv

Hur funkar det rent praktiskt? Jag menar, när kalibratorn läst av skärmen, går jag in och skruvar på varenda justering på skärmen manuellt ( förutom de vanligaste ljusstyrka, kontrast och black level alla färgkanalerna för vardera hue, mättnad, offset (som jag inte vet vad det är), vitabalans osv, säkert ett tjugotal olika inställningar, låter kalibratorn läsa av igen, går in och skruvar lite osv

Du börjar med att ställa in ljusstyrka och vitbalans. Sedan mäter kalibratorn skärmens färgåtergivning och en profil som beskriver skärmens färg skapas. Det är allt och är inte särdeles svårt.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Törs knappt berätta hur det gick - dvs varför det inte gick - för nu fungerar det bra! Trots att jag hade kollat att jag inte satt färgpatronerna fel var det just det jag hade gjort. Jag hade satt en magenta där det skulle vara fotomagenta! Hade alltså två magenta men ingen fotomagenta. Förklarar också varför det fungerade att skriva ut dokument med färg men inte foton - dokument med färg använder väl inte fotomagenta.
Tänkte jag skulle berätta för att tacka för all hjälp även om det känns lite snöpligt!
Hälsningar/ Björn T
'
PS En helt annan fråga - nu ska jag kalibrera min skärm - vad föreslår ni för program/ utrustning?

jag gjorde en liknade sak med min storformats skrivare 24 tum. Jag körde utskrifter o färgen för light light black tog slut, nu har jag visserligen phatte black på den platsen för att kunna köra på både blanka o matta papper utan att byta bläckpatron när man kör med ripen från image print. Nu såg jag fel för det var light black som var slut o jag trodde att det var phatte black o den fanns inte i sverige så jag beställde den utomlands från lex jet. Hem kommer patronen perfekt tänkte jag efter som jag hade jobb som väntade med utskrifter. Ska stoppa i patronen o märker att den inte har samma utseende som den innan män tänker att dom har väl bytt.

Ska stoppa i den o den passar inte tar ut patronen o ser att piggarna som ska passa in patronen skiljer mot den gamla o första tanken är jävla AMATÖRER kan dom inte göra rätt för europeiska markanden så jag tar fram blad kniven o modiferar piggarna så den passar. Perfekt eller nja jag kör in den o får felmeddelanden att det inte får kontakt o efter mycket klurande märker jag att det är i fel fack o inser då att light black är slut o den finns på lager på scandinavian åker dit o köper den. Då är allt frid o fröjd? knappast när jag kommer hem så får den inte kontakt o efter mycket meck så är det en givare i patron facket som gått sönder pga att jag satte in fel patron i fel fack. Så fram med en händig kompis o skurvar ner hela patron sidan för att komma åt facket är du tvungen att skruva ner hela sidan. Hade varit i kontakt med en (mekaniker) på epson o fått svar på att det måste vara den som är paj.
Oavsett beställer delen från england hem kommer den o det är lite bökigt att byta den så min händiga polare böjer en del på kontakten så den funkar inte :( så nu beställer jag två delar för att kunna misslyckas med ett byte till. Innan den kommer så köper jag den en ny skrivare för jag kan helt enkelt inte vänta o köper den nya så man kan skifta matt-blankt utan att byta patron så det blev denna
http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/3019

oavsett jag fick i gång den gamla o sålde den men trots att man kört något länge så kan man göra fel o ibland blir det väldigt krångligt. Däremot om ni vill ha ett problemfritt liv med bra profiler så är image print från colorbyte riktigt bra inte billig men det funkar klockrent. Finns inte till alla skrivare men till dom flesta (bättre).
Dessutom vet jag nu hur en epson storformats skrivare ser ut på insidan alltid något :)

En i1 Display Pro med det program som följer med till den kalibratorn skulle jag välja.

Stefan

Skulle gärna beställa i em men har fortf en fundering. Color Munki Photo (4195:- på ScandPh) resp Spyder 4 Studio (5495:- på ScandPh) har båda kalibrering av skrivare förutom av skärm om jag förstått rätt. Det har inte i1 Display 2 (2195:- på ScandPh). Jag vill nat-vis inte köpa dyrare än nödvändigt men tänker samtidigt att om jag nu ändå vill kalibrera är det lika bra att ta med skrivaren, och i så fall blir det Color Munki Photo. Rätt tänkt?

Skulle gärna beställa i em men har fortf en fundering. Color Munki Photo (4195:- på ScandPh) resp Spyder 4 Studio (5495:- på ScandPh) har båda kalibrering av skrivare förutom av skärm om jag förstått rätt. Det har inte i1 Display 2 (2195:- på ScandPh). Jag vill nat-vis inte köpa dyrare än nödvändigt men tänker samtidigt att om jag nu ändå vill kalibrera är det lika bra att ta med skrivaren, och i så fall blir det Color Munki Photo. Rätt tänkt?

En i1 Display Pro är en bättre kalibrator för skärmen än en ColorMunki Photo. Så om du framförallt vill kalibrera din skärm tycker jag det är ett bättre val. Har du en någorlunda vanlig skrivare har de flesta papperstillverkar OK profiler för nedladdning. Har du ett papper som du gillar, men som inte har en bra profil till, är det ofta bättre att lämna bort detta till en profileringstjänst.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

En i1 Display Pro är en bättre kalibrator för skärmen än en ColorMunki Photo. Så om du framförallt vill kalibrera din skärm tycker jag det är ett bättre val. Har du en någorlunda vanlig skrivare har de flesta papperstillverkar OK profiler för nedladdning. Har du ett papper som du gillar, men som inte har en bra profil till, är det ofta bättre att lämna bort detta till en profileringstjänst.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Tack för svar. Det är ju skärmen som är det primära, så det blir en i1 Display Pro på måndag!

ANNONS
Götaplatsens Foto