Annons

Funderar över vilka objektiv - Dubai

Produkter
(logga in för att koppla)

dainosoft

Ny medlem
Hejsan,

Jag har beslutsångest. Jag ska åka till Dubai och funderar på vilka objektiv jag ska ta med mig.
Jag har en EOS 60D och objektiven jag funderar på är:

• EF-S 10-22 3,5-4,5 Den här är jag nästan säker på att jag ska ta med mig.
• EF-S 17-55 2,8
• EF-S 18-135 3,5-5,6

Det är dom två sista som jag inte kan bestämma mig om. 17-55an är ett väldigt bra och ljusstark objektiv men har ju begränsad brännvidd.
Eller ska jag ta 18-135an pga dess längre brännvidd? Tänkte begränsa mig till två objektiv, blir nog tillräckligt att släpa på ändå…
Vi kommer nog mest att vara i staden eller på stranden.

Vad hade ni tagit? Jag är väldigt tacksam över era synpunkter

Med vänlig hälsning

Dennis
 
10-22 + 18-135 utan tvekan! Bländare 2,8 är något jag själv inte har haft jättestor nytta av vid storstadsresor, 18-135 är 100ggr mer användbar! (10-22 är ett självklart val) Trevlig resa, inte alls avundsjuk ;)
 
Hej Laesk,

Jo 10-22an är väl självskriven som du tycker.
Jo det är klart, jag täcker ju ett större område med 18-135an. Och man kanske inte så stor nytta av 2,8 jämfört med större brännvidd... I alla fall mellan dom två objektiven jag har... :)

Tackar för din synpunkter, dom hjälper!

Det blir andra gången vi åker till Dubai nu, kan verkligen rekommendera det! Ett av få ställen där jag har känt - Hit vill jag igen!
 
Senast ändrad:
Jag skulle ta med 10-22 och 18-135 eller endast 17-55.

Var nyss i Dubai själv och med mig hade jag 17-40, 70-200 och 40 pannkaka som linslock. Använde alla ungefär lika mycket på en fullformatare, mest beroende på vad vi gjorde. Dock hade jag aldrig med mig bägge zoomarna samtidigt.
 
Hej Ronnie

Hm, bara 17-55an... Den möjligheten har jag inte tänkt på. :)
Men frågan är om jag inte kommer känna mig begränsad.
Nja det lutar nog åt att jag tar 10-20an och 18-135an ändå.

Tackar för dina förslag, som sagt dom hjälper!
 
Senast ändrad:
Varför inte ta alla tre?

Jag antar att ni flyger och bor på hotell - ett halvt kilo mer eller mindre i väskan gör väl ingen skillnad?

Jag har själv alla de tre gluggarna och jag skulle aldrig lämna 17-55 2.8 IS hemma. 2.8 har man väl alltid nytta av (kort skärpedjup, kvällsblder utan blixt mm).
 
Jag säger samma sak. Bara för att man har med sig tre objektiv så betyder det ju inte att man behöver ha alla i fickan samtidigt, hela tiden.
 
ANNONS