Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring Canons EOS serie

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

NikX

Aktiv medlem
Hej på er

Jag tänkte dra igång denna tråd som en samlingspunkt för frågor och tips gällande Canons EOS serie samt tillbehör som objektiv, blixt, stativ & fjärrutlösare samt filter mm.

Själv har jag i dagsläget en Canon EOS 1100D. De nästkommande investeringarna kommer handla om stativ & förhoppningsvis ett bra macro objektiv samt ev. någon rejäl zoom som kan underlätta vid fotografering av ex. måne & stjärnor.

Är även lite nyfiken framöver på vilket nästa kamerahus kommer vara, en EOS 650D eller kanske en 60D, om 60D, ska man då dra till med 60Da, med tanke på ett visst intresse för astrofoto? (Det jag specifikt undrar är ifall 60Da lämpar sig lika väl för resterande bilder utöver just astrofoto?)

När det kommer till macroobjektiv, vad bör man tänka på? Det jag önskar fotografera är ex. mina fiskar i mina akvarium, insekter och växter samt blommor utomhus mm.

När det kommer till ett bra zoomobjektiv, då främst för fotografering av månen, stjärnor och bilder där objektet helt enkelt ligger långt bort och är svårtåtkomligt utan just zoom. Är det superzoom eller telezoom som gäller, och vad bör jag tänka på här?

En annan fråga gäller de stunder man är på språng utan en kamera... Tänker att man skulle kunna ha en kanske 2 mindre kompletterande kompaktkameror i sin setup? Ex. Canons G15 och ev. någon vassare IXUS? Tips och idéer här?

Många frågor, men nysta ut de som ni känner att ni vill och kan behandla, så kan vi återkomma till de obesvarade längre fram. Kom även ihåg att jag välkomnar frågor från andra i denna tråden, som sagt en samlingstråd för just Canons EOS seire och tillbehör :D

Nicke

Är det smart att ha en så bred tråd? Är det inte bättre att ha separata trådar för respektive fråga? Du är ju redan i Canonforumet som precis avser din tråd som nu blir en tråd i tråden, verkar lite konstigt?

Låter som en rätt så dålig ide att ha en sådan tråd tycker jag. Smidigare att starta ny tråd om det är något man undrar så ser folk som kan hjälpa till vad tråden handlar.

Utforska

Personligen tycker jag du på grundval av flitigt fotografi, undersöker vilka egenskaper din nuvarande kamera saknar. Den dag du listat de egenskaper du vill ha i ditt nya hus, kan du köpa just det hus (och objektiv) som motsvarar dina behov. När det gäller kompaktkamera har jag samma inställning:)

Personligen tycker jag du på grundval av flitigt fotografi, undersöker vilka egenskaper din nuvarande kamera saknar. Den dag du listat de egenskaper du vill ha i ditt nya hus, kan du köpa just det hus (och objektiv) som motsvarar dina behov. När det gäller kompaktkamera har jag samma inställning:)

Okej, det är ju en intressant tanke, något som jag delvis eller ja till stort ska jag säga väger in. För utan att jag skulle sakna någon funktion finns ju ingen direkt anledning att byta kamerahus, snarare att koll apå objektiv då. Mkt bra svar.

@Heikkinen & Håkan Bråkan

Angående att tråden skulle bli rörig och att det blir svårt för er andra att besvara det hela så kan jag säga följande:
Min tanke var att samla detta för att inte irritera med många olika småtrådar (detta p.g.a att jag från andra forum, både inom foto och annat brukar få nerslående kommentarer att jag inte letar i befintliga trådar istället för att skapa nya.)

Men i och med att ni påvisar att ni hellre ser fler separata trådar så ska jag med glädje skilja de olika frågorna åt.

Jag tackar för den responsen :D

MVH Niklas

Sådär, då avslutar vi lite kvickt här. Länkar nedan till de nya trådarna där jag behandlar de olika frågorna separat:

Macroobjektiv

Zoomobjektiv

Komplement med kompaktkamera

Hoppas det upplägget blir mer enkelt och bättre även för er. :)

MVH Niklas

Men hallå, du håller på som en moderator och försöker styra upplägget för forumet? Skall du inte fixa en egen hemsida istället? Det här forumet är ju redan fixat, drivs av kunniga personer och fungerar bra, medlemskrav och har såväl forumvärdar som moderatorer. Jag begriper faktiskt inte alls vad du försöker göra.

Jag tycker det var vettigt att skapa separata trådar i och med att frågorna var spridda. Avslutar den här tråden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto