Annons

Funderingar kring minne och grafik

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
Hallå

Är i köptankar på en laptop. Dock har jag ganska begränsad budget, runt 7000:-.

För de pengarna kan man inte få allt och undrar jag lite hur man skall prioritera. Jag kommer bara surfa, ordbehandla och bildredigera på datorn.

Då till själva frågan. Inser att 1 gigs ram är ett minimum men frågan är om man även behöver ett grafikkort eller om det funger med de som delar minnet.

Helt enkelt vad skall man prioritera?

Jag är ju inte bortskämd med datorkraft då jag sitter på en tio åt gammal burk med 256 mb ram. D200-filerna går långsamt....

mvh

Jacob
 
jakethesnake skrev:
Då till själva frågan. Inser att 1 gigs ram är ett minimum men frågan är om man även behöver ett grafikkort eller om det funger med de som delar minnet.

Jag kör GIMP under Linux med en 512MB, och tycker att det är helt OK! Grafikkort? Det har jag nog inget separat. Jag kan dock tänka mig att PS under Vista kräver mer...

Per.
 
Hej. Generellt så behöver du inte något vasst grafikkort till de användningsområden som du önskar använda datorn till. Räcker med "vilket skit som helst". För just bildbehanling så är det dock rätt intressant om grafikkortet accepterar en kalibrering av färgerna på skärmen. Vad jag försöker säga är att alla grafikkort, speciellt de allra billigaste inte accepterar profiler för färgkalibrering. Utöver detta så spelar det ingen större roll...
 
Då är ju frågan, går det att kallibrera typ Intel GMA 950 eller ATI Radeon X1100 som är de vanliga grafik-chipsen i budgetdatorerna?

mvh

Jacob
 
jakethesnake skrev:
Hallå

Är i köptankar på en laptop. Dock har jag ganska begränsad budget, runt 7000:-.

För de pengarna kan man inte få allt och undrar jag lite hur man skall prioritera. Jag kommer bara surfa, ordbehandla och bildredigera på datorn.

Då till själva frågan. Inser att 1 gigs ram är ett minimum men frågan är om man även behöver ett grafikkort eller om det funger med de som delar minnet.

Helt enkelt vad skall man prioritera?

Jag är ju inte bortskämd med datorkraft då jag sitter på en tio åt gammal burk med 256 mb ram. D200-filerna går långsamt....

mvh

Jacob

Grafikkortet tillsammans med skärmen ska ju helst återge 16,7 milj färger och inte 16,5...
 
Senast ändrad:
Tänk även på att det kan vara intressant att köpa en extern skärm till din laptop (då de flesta bärbara datorerna inte har några direkta superskärmar anpassade för bildbehandling). De flesta skärmar som produceras idag kör med DVI anslutning...ett plus är ju om grafikkortet/datorn har en DVI utgång. Vanlig analog utgång fungerar såklart i de flesta fall (och finns oftast som standard).

Är nog inte några problem att kalibrera, kör med en liknande lösning och har inte haft några problem.
 
ANNONS