Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring "ny" kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

nelsing

Aktiv medlem
Jag har rätt nyligen fått en nikon d50 av några polare men är redan sugen på en lite vassare kamera inom märket nikon då jag även fick med 3 objektiv, Nu är jag inte rikast i världen så min budget ligger runt ca 4000:- det som motiverar för nyköp är att jag vill ha en något större display och gärna kunna använda iaf 32gb minne i kameran.

Det jag har kollat lite på är 5100, 5200 och eventuellt 7000, 7100 om det skulle råka trilla in lite extra pengar. Har inget emot köp av begagnade varor.

Så skulle vara tacksam för era tips och funderingar.

MvH Tomas

Vill du ha en lite hållbarare kamera räcker 4000 till en begagnad d7000 och de säljs nu nya för 5000 kr.
Ny 5100 kostar ca 3000 kr. 5100 är ganska bra men lite långsam för fågelfotografering.

Alla de kameror du funderar på är bra och endast 7100 utanför din budget.

Tänk på att D50 var den sista instegsmodellen från Nikon med inbyggd motor som möjliggör autofokus med icke AF-S objektiv. Fick du med AF eller AF-D objektiv får du inte AF med D5.... Eller D3... fyrsiffriga serier utan du behöver kameror ett snäpp upp som t ex D200/300/300s/70/80/90/7000/7100.

Har du en budget på 4000:- slå till på en beg D7000 till rätt pris.

Tänk på att D50 var den sista instegsmodellen från Nikon med inbyggd motor som möjliggör autofokus med icke AF-S objektiv. Fick du med AF eller AF-D objektiv får du inte AF med D5.... Eller D3... fyrsiffriga serier utan du behöver kameror ett snäpp upp som t ex D200/300/300s/70/80/90/7000/7100.

Har du en budget på 4000:- slå till på en beg D7000 till rätt pris.

Ahh, tackar för det tipset då lär det förmodligen bli en d7000 eller d7100 jag siktar in mig på beroende på hur ekonomin utvecklar sig då jag har ett AF-S ett AF-D och ett med AF. Är fortfarande rätt ny och supernöjd med D50 bortsett från just minnes mängden och skärmstorleken. Får ju bara in ca 200 bilder på ett minneskort och det fyller man ju väldigt fort när man hittar något intressant områda o plåta i :)

Fast har inte D50 FAT32 standard? D v s klarar 4GB? I råformat är väl filerna en bit under 10MB och i fin JPEG runt 3-4MB? Du borde väl få plats med minst 400 råfiler på ett 4GB kort och mer än det dubbla i JPEG. Jag antar att du inte fotar i TIFF (kommer inte ihåg om det formatet fanns på D50) för det blir stora filer.

Billigare

Ahh, tackar för det tipset då lär det förmodligen bli en d7000 eller d7100 jag siktar in mig på beroende på hur ekonomin utvecklar sig då jag har ett AF-S ett AF-D och ett med AF. Är fortfarande rätt ny och supernöjd med D50 bortsett från just minnes mängden och skärmstorleken. Får ju bara in ca 200 bilder på ett minneskort och det fyller man ju väldigt fort när man hittar något intressant områda o plåta i :)

Det blir väl billigare att köpa ett eller annat minneskort än en ny kamera?

Otålig som man är, är det någon som vet något om väskan som medföljer i kittet jag valde där ? Jag kanske är blind men jag tycker mig inte kunna se någon info som pekar till vad det är för väska. Har en lowpro messenger 250 nu så har ju en väska jag är nöjd med, men man är ju nyfiken på vad det är man kommer att få. Kommer ju förmodligen fortfarande bära med mig min D50 med och köra med mitt 50mm eller 18-55 objektiv på konstant.