Annons

Funderingar kring säkerhet o gatufoto i europa.

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag funderar/planerar att åka till några städer i europa och fota lite gatufoto en eller två veckor i sommar. Jag gillar att fota kvällstid.

Hittils tänker jag kanske åka till två eller tre städer, typ Warzava - Prag eller Berlin - Paris eller liknande. Har absolut inte funderat klart på det ännu.

Men jag funderar mycket kring huruvida det är farligt eller rent av dumt att vara ute i sådana städer kvällstid med en dyr kamera.

Någon som har lite erfarenhet från det här som kan berätta lite hur det är?

MVH
Richard
 

kyo

Avslutat medlemskap
Berlin behöver du iaf inte oroa dig för, polisen har järnkoll på den staden och det finns videokameror uppsatta i princip överallt.
 

hlse

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag funderar/planerar att åka till några städer i europa och fota lite gatufoto en eller två veckor i sommar. Jag gillar att fota kvällstid.

Hittils tänker jag kanske åka till två eller tre städer, typ Warzava - Prag eller Berlin - Paris eller liknande. Har absolut inte funderat klart på det ännu.

Men jag funderar mycket kring huruvida det är farligt eller rent av dumt att vara ute i sådana städer kvällstid med en dyr kamera.

Någon som har lite erfarenhet från det här som kan berätta lite hur det är?

MVH
Richard

Har varit och plåtat i Prag och Paris och om du håller dig till de stora turiststråken så är risken inte större än här hemma. D.v s , bara ut och plåta på. Upplevde det som att både Prag och Paris är städer som är måna om sina besökare.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag tror nog att Berlin, Prag och Paris är säkrare än Warzava, men likväl finns ju risken att bli rånad även i de städerna. Rånad kan man bli överallt.

Jag tror dock att det krävs en smula sunt förnuft för att inte bli av med utrustningen. Undvik att vara ute själv och unvik skumma ställen.

Den största faran är väl egentligen trånga situationer. Håll därför alltid i kameran/kameraväskan när du är i folksamlingar, i tunnelbanan eller liknande.

Jag har vart i Berlin, Prag och Paris och inte haft några som helst problem.
 

mile

Aktiv medlem
Ok, tack för alla svar. Jag kommer att åka ensam på den här trippen och det lutar åt Warszawa. Men Prag är ju intressant också. Paris har jag varit i och gillade inte särskilt o Berlin känns inte heller som min smak. Kanske har det ändrats också sen jag började gatufota. Hmm.. kanske Paris..

I annat fall får man väl ha ögonen öppna och joggingskor på sig ;)

VH
Richard
 

zyber_zero

Ny medlem
Jag har varit i Prag, Paris, Berlin och Warszawa :)
I Berlin kryllar det av poliser, och i Warszawa finns det övervakningskameror i vartenda jäkla hörn. Minst. Jag måste också säga att det är väldigt tufft i Warszawa, då du har en del byggnader som ser ut att vara från stenåldern och mitt i allt finns det ett gigantiskt, modernt varuhus som skulle få vilket nybyggt varuhus i Sverige att blekna av jämförelse.
Jag hade antagligen valt Warszawa, men jag vet inte om jag skulle åkt själv ändå.
 

Zzzz

Aktiv medlem
Jag har varit i Prag, Paris, Berlin och Warszawa :)
I Berlin kryllar det av poliser, och i Warszawa finns det övervakningskameror i vartenda jäkla hörn. Minst. Jag måste också säga att det är väldigt tufft i Warszawa, då du har en del byggnader som ser ut att vara från stenåldern och mitt i allt finns det ett gigantiskt, modernt varuhus som skulle få vilket nybyggt varuhus i Sverige att blekna av jämförelse.
Jag hade antagligen valt Warszawa, men jag vet inte om jag skulle åkt själv ändå.
KLOCKREN beskrivning av wawa!!!
 

rautio

Aktiv medlem
Skulle säga att det finns få ställen i europa/östeuropa dit du inte ska åka ensam och plåta. Vi här i norden har nån konstig östeuropeisk myt i bakhuvudet om att det skulle vara nåt farligt eller konstigt där. Är du nykter och håller ögonen lite öppna när du rör dej på stan om nätterna så går det nog bra. Visst kan man bli rånad m.m precis var som hellst. Har själv plöjt östeuropa ganska väl och har inte en gång råkat ut för nåt jag inte skulle ha kunnat snacka mej ur. Visst finns det ställen man ska hålla sej borta från eller ordna med dom lokala innan du börjar bränna av åt höger och vänster, men det handlar nog oftast om fattiga getton ute i periferiet. Platsena du tänkt besöka är rena sandlådan :) Så ha en bra tripp och ta bra bilder.

Och talar vi om europeiska storstäder så är det nog inga problem heller.
 
ANNONS