Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar på ny kamera för Actionfoto - Kika in!

Produkter
(logga in för att koppla)

macrooy

Medlem
Hej alla glada fotografer!

Har planer på att lägga min D7000 åt sidan lite eftersom jag vill ha nått värre när jag är ute och fotar Motocross m.m.

Som ni förstår behöver jag pricksäker Autofokus, hög bildhastighet, stor buffert och få schyssta bilder helt enkelt.. frågan är då..

"Räcker" det om jag nöjer mig med en D3 eller kommer bildkvalitén vara märkbart sämre än på en D7000? (12.1mp ist. för 16mp)

D3 har högre skjuthastighet, bättre autofokus samt bättre ISO-prestanda??

Finns det någon kamera som jag har missat?

*Använder Sigma 70-200 2.8, utan OS och Macro, den fungerar väll på Fullformat ??*

Du har möjligen missat Nikon D300S (visserligen utgången, men finns säkert kvar i några butiker), Canon 7D, eller om du vill ha det bästa, Nikon D4 och Canon 1Dx.

Du har möjligen missat Nikon D300S (visserligen utgången, men finns säkert kvar i några butiker), Canon 7D, eller om du vill ha det bästa, Nikon D4 och Canon 1Dx.

Tack för svaret!

Dessa har jag inte missat, men det känns som det vore en bättre idé att köpa en D3 istället för en D300S ? Stämmer inte det att D3an är bättre? Om än äldre men bättre fortfarande.

Vill bara köpa/köra Nikon. :)

D3 är nog ett steg i rätt riktning. Att bilderna skulle bli sämre med den än D7000 betvivlar jag. I så fall att du bommar räckvidden som du har med mindre sensorn. Tänk om det är så att en gammal D300 ger "bättre" bilder....större buffert, 8 bps, snabb AF (om jag inte minns fel finns här på forumet nå´n som uppskattar just D300 för sina crossbilder pga bland annat AF:en. Då har du bättre bilder runt hörnet för endast 3000 spänn....gluggen är nog bra (funkar på FF), men troligtvis än bättre/snabbare är Nikons 70-200 I/II.

///Daniel

Det finns ju även D700 med batterigrepp - samma AF modul som D3 och högt bps med greppet och rätt batteri.

Det finns ju även D700 med batterigrepp - samma AF modul som D3 och högt bps med greppet och rätt batteri.

Tack för alla svar!

Blir inte D700 med B-G(+bat) ungefär samma pris som en D3? Och då borde D3 vara ett bättre val?

Kommer _ALDRIG_ filma (Om man skulle ge d700 + för filmfunktion menar jag)

Tack för alla svar!

Blir inte D700 med B-G(+bat) ungefär samma pris som en D3? Och då borde D3 vara ett bättre val?

Kommer _ALDRIG_ filma (Om man skulle ge d700 + för filmfunktion menar jag)

Nja, det skiljer nog lite, men priserna närmar sig nog varandra. D700 har dock fördelen att du kan göra den lite mer smidig om du vill, till priset av bilder/sekund och batteritiden. Annars kanske D3s kan vara ett vettigt mellanting istället för att gå på D4 som någon föreslog...

Nja, det skiljer nog lite, men priserna närmar sig nog varandra. D700 har dock fördelen att du kan göra den lite mer smidig om du vill, till priset av bilder/sekund och batteritiden. Annars kanske D3s kan vara ett vettigt mellanting istället för att gå på D4 som någon föreslog...

Det är förstås de, men eftersom min D7000 får vara kvar i mina ägor så behöver jag inte "smidigheten" direkt, eftersom jag har en smidig kamera, och en "icke" smidig kamera!

D3S är nog lite för dyr, och ingen större skillnad mot D3 förutom sensor rengöring och filmfunktion?

Det är förstås de, men eftersom min D7000 får vara kvar i mina ägor så behöver jag inte "smidigheten" direkt, eftersom jag har en smidig kamera, och en "icke" smidig kamera!

D3S är nog lite för dyr, och ingen större skillnad mot D3 förutom sensor rengöring och filmfunktion?

Nja, den har bättre brusprestanda än D3 också. Sensormässigt var det ingen "fisuppgradering". Vågar kanske påstå att bildkvalitetsmässigt (stillbild förstås) så är steget större mellan D3 och D3s än mellan D3s och D4 enl tester. Om prisskillnaden på 8-10.000:- är värt det för en amatör, det är en annan fråga. Av alla kameror som diskuterats här skulle jag själv valt D3 i fråga om prestanda och byggkvalitet kontra pris på dagens begmarknad, men det är jag det.

Nja, den har bättre brusprestanda än D3 också. Sensormässigt var det ingen "fisuppgradering". Vågar kanske påstå att bildkvalitetsmässigt (stillbild förstås) så är steget större mellan D3 och D3s än mellan D3s och D4 enl tester. Om prisskillnaden på 8-10.000:- är värt det för en amatör, det är en annan fråga. Av alla kameror som diskuterats här skulle jag själv valt D3 i fråga om prestanda och byggkvalitet kontra pris på dagens begmarknad, men det är jag det.

Om man nu jämför bildkvalité mellan D7000 och D3 då? Brusprestanda förstår jag är steget sämre på D3, men det är inget som "stör" mig nämnvärt.

Tack för alla svar.

Om man nu jämför bildkvalité mellan D7000 och D3 då? Brusprestanda förstår jag är steget sämre på D3, men det är inget som "stör" mig nämnvärt.

Tack för alla svar.

Vid höga ISO på riktiga bilder tror jag att brusprestanda på D3 torde vara bättre än D7000 utan vidare. Dynamiskt omfång vid basISO kan däremot D7000 vinna på.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/21

lägg till D3 /D3s /D300s sätt upp iso på 3200 flytta runt den sträckade fyrkanten & jämför..
jag brukar kolla på armbandsuret nere till höger.. kolla hur länge det går att se datumet..

Ser bra ut som tusan vid ISO.3200, mycket mycket bättre än D7000, men man måste väll tänka på att D7000 är 1,5x crop också, så det går inte att jämföra rakt av riktigt?

Det lutar starkt åt en D3, de verkar vara väldigt kompetenta kameror :)

Hej igen alla foto glada!

Tror det blir så att jag ger mig på en D300, några frågor som jag har:

Det är större buffert, stämmer 17 RAW bilder?

51AF punkter, modulen "lär" vara äldre än D7000ns modul, men bättre ändå va? (Motocross aspekten)

Prisjakt nämner 8bps vid JPG fotografering, men endå 6BPS vid RAW (med BG) Hur är det egentligen här?

Tack för all hjälp!

ANNONS
Götaplatsens Foto