Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar DX objektiv på fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

pinkphotograph

Ny medlem
Hej!

Jag planerar att köpa ett Nikon D700 hus och liknande Tokina AT-X 11-16 / 2,8 Pro DX, har dock både läst att DX objektiv funkar och funkar inte på fullformat, hur är det egentligen?

Vilka objektiv funkar bra på fullformat?

Tack på förhand!

Funkar och funkar, det är en definitionsfråga :)

De går att montera och använda precis som FX-objektiv, men eftersom FX-sensron är större än DX-sensron så blir hörnen och kanterna svarta när man använder ett DX-objektiv på en FX-sensor.

Det finns ett DX-läge på D700 som ger ca 5 mp man kan använda, då förvandlas den till en lågupplöst DX istället, med allt vad det innebär.

Dessutom finns det vissa DX-objektiv som, speciellt på vissa zoom- och fokusinställningar, funkar relativt bra på FX, så man kan använda hela sensorn och bara beskära de mörka hörnen efteråt.

Jag vet inte hur just 11-16 funkar, men ultravidvinklar funkar ibland riktigt hyfsat på längre brännvidder, så det kan ju vara värt ett försök!

Just den funkar finfint vid runt 16mm. Zoomar man ut så får man mer o mer vinjettering.
Själv brukar jag iaf använda Nikons 35mm f1.8 DX på min D700 ibland. Vid stora bländare och nära fokusavstånd så funkar det nästan helt o hållet utan problem, men börjar man fokusera längre bort och/eller bländar ner så blir det däremot lite värre. Men till viss del går det ju att använda vinjetteringsfixnings grejen i random RAW-konverterare för att få bort det, eller så kan man croppa lite.
Vilket andra objektiv som funkar vet jag dock inte..

ANNONS
Götaplatsens Foto