Annons

Funkar billiga optiska slavtändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Det finns väldigt billiga don att köpa som triggar en extern blixt med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Har någon provat? Hur gick det?

Jag tänker mig att jag fotograferar med min Fujifilm X20 på ett kalas och håller en större blixt (med en slavtändare på) i vänsterhanden som kan riktas i tak eller väg eller så. Skulle det fungera hyggligt?

Blixten jag tänkte använda är något halvgammalt jag har liggande som själv portionerar ljuset, bara jag ställer kameran med rätt bländare och känslighet.

Pengar i sjön, eller något som kan funka?

Per.

PS. Några exempel http://www.ebay.com/bhp/slave-flash-trigger
 

Karl R

Aktiv medlem
Det finns väldigt billiga don att köpa som triggar en extern blixt med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Har någon provat? Hur gick det?

Jag tänker mig att jag fotograferar med min Fujifilm X20 på ett kalas och håller en större blixt (med en slavtändare på) i vänsterhanden som kan riktas i tak eller väg eller så. Skulle det fungera hyggligt?

Blixten jag tänkte använda är något halvgammalt jag har liggande som själv portionerar ljuset, bara jag ställer kameran med rätt bländare och känslighet.

Pengar i sjön, eller något som kan funka?

Per.

PS. Några exempel http://www.ebay.com/bhp/slave-flash-trigger
Funkar säkert perfekt men ställ om blixten i kameran utan "röda ögon" m m. Alltså koppla ur sådant. Ingen förblixt skall finnas!//K
 

bildsten

Aktiv medlem
Ja, det gör det under förutsättning att du kan stänga av eventuella förblixtar på din kamera. Har du möjlighet att dra ner effekten på den inbyggda blixten är det också en fördel.

Din handhållna blixt måste också vara av den typen att du kan vrida blixthuvudet så att blixtens sensor på framsidan är riktad mot motivet.

En liten varning: Om det är flera som fotograferar med blixt får du räkna med att de även löser ut din blixt. Kan i viss mån undvikas genom att du håller för den optiska utlösaren när du inte ska fotografera.

Men varför sätter du inte blixten på kameran? Den har ju sko på toppen. Mät vilken spänning din blixt har över anslutningarna med ett lite bättre instrument, är det under 12 V borde kameran klara av det. Är din blixt dedicerad för någon äldre kamera, dvs har flera småkontakter utöver den centrala större kontaken i botten på skon kan du pilla isär foten och koppla bort dem. Kolla sedan i bruxen hur du använder kameran med studioblixtar, det funkar precis på samma sätt.

Jag har använt båda sätten i snart tio år med olika kameror, både kompakter och systemkameror med gott resultat.
De blixtar jag använder är flera Nissin 360 (thyristor) TSO och flera Sunpak auto 30 DX thyristor. Jag använder dem även tillsammans med paraplyer och hållare och då löser jag ut dem med en billig IR-utlösare för ett par hundra kr eller en Sunpak som är nerställd på 1/16 av full effekt.
 

iSolen.se

Guest
Det finns väldigt billiga don att köpa som triggar en extern blixt med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Har någon provat? Hur gick det?

Jag tänker mig att jag fotograferar med min Fujifilm X20 på ett kalas och håller en större blixt (med en slavtändare på) i vänsterhanden som kan riktas i tak eller väg eller så. Skulle det fungera hyggligt?

Blixten jag tänkte använda är något halvgammalt jag har liggande som själv portionerar ljuset, bara jag ställer kameran med rätt bländare och känslighet.

Pengar i sjön, eller något som kan funka?

Per.

PS. Några exempel http://www.ebay.com/bhp/slave-flash-trigger
Det funkar, billig lösning och du verkar veta vad du gör.

De löser ut för alla blixtar som påpekats, förblixtar, andras blixtar och ibland utan att man förstår varför men det är ju bara att ha bra batterier så gör det inget (för dig :) )
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Hej, har en liknande, funkar iofs, fast med de saker som sagts ovan:
- Inga förblixtar
- störs av andra
- sensor måste vara mer eller mindre synlig.

Eftersom du har blixtsko tycker jag det är bätter att köpa radio istället, kostar inte mycket o fungerar mycket bra.

Samt köp två sändare, en med rätt sladd, så har du en fjärrutlösare till kameran också :)

Se också denna tråd, RF602 tänker jag på:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147490

/Leif
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack hörni, va' trevligt det är med kunniga forumkompisar! Jag köper några billiga grunkor och leker litet hemma! Jag ska noga tänka vad ni säger om hur jag ska undvika - respektive få - blixten att triggas.

Det ska nog bli bra, det här!

Per.
 

Karl R

Aktiv medlem
Nej, det har jag förstått av beskrivningen av slavtändaren. Har du provat en sådan själv?

Per.
Jag har två. Jag har gått ett steg längre, inbyggda blixten avstängd och använder enbart äldre externa blixtar. Har även skyddsadapter typ WEIN till de kameror som är lite känsligare. Min äldsta blixt har 500 V i hotshoen. Fungerar alltid bra. Det där med radio låter intressant.//K
 

Hot Chili

Medlem
Det finns väldigt billiga don att köpa som triggar en extern blixt med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Har någon provat? Hur gick det?

Jag tänker mig att jag fotograferar med min Fujifilm X20 på ett kalas och håller en större blixt (med en slavtändare på) i vänsterhanden som kan riktas i tak eller väg eller så. Skulle det fungera hyggligt?

Blixten jag tänkte använda är något halvgammalt jag har liggande som själv portionerar ljuset, bara jag ställer kameran med rätt bländare och känslighet.

Pengar i sjön, eller något som kan funka?

Per.

PS. Några exempel http://www.ebay.com/bhp/slave-flash-trigger

Absolut billigast är SEAGULL SYK-5 Wireless Remote Flash Slave Trigger som fungerar även med förblixt. Men det måste vara en SYK-5! Och den har annars samma nackdelar som andra optiska slaves.
Bättre lösning är helt klart en billig radio trigger.
Att sätta en gammal blixt direkt på kameran skulle jag aldrig våga, oberoende vilken skydd som sitter emellan.
 

mumej

Medlem
Håller med Leif K, Cactus V5 känns prisvärda och relativt billiga. Har 4 motagare som funkar bra, kan bli lite trötta om man matar för mycket ibland och funkar bra med alla typer av blixtar,nya o äldre.
Slavtändare är alltför känsliga för solljus för att de ska funka sommartid.

//Rune J
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Hej, mer de här:
http://www.ebay.com/itm/RF-602-2-4GHz-Wireless-Remote-Flash-Trigger-CANON-/250775783838?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item3a6366c99e

Du behöver inte bry dig om Canon/Nikon märkning på dessa, båda funkar.

Om din kamera har uttag för fjärrkontroll bör det finnas kabel till den, annars enkelt att göra en.

Och den handlaren har jag köpt flera ifrån, funkat bra inkl reklamation av en sändare.

Som sagt, ingen TTL styrning på dessa, titta på RF-622 istället då=dyrare.

100 meter räckvidd... nåja... men 30-40 meter har jag kört :)

/Leif
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Jag vet att tråden avhandlar trådlösa blixtstyrningar, eller åtminstone drar sig ditåt. Men om jag primärt skulle knalla omkring med kameran i en hand och blixten i den andra, så skulle jag tveklöst välja en kablad lösning. Jag har ett par sådana förlängare som man sätter i skon i kameran och som sen går med spiralkabel till blixten. TTL och HSS funkar ypperligt och man kan inte bli störd av andras blixtar. Bara en tanke.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag vet att tråden avhandlar trådlösa blixtstyrningar, eller åtminstone drar sig ditåt. Men om jag primärt skulle knalla omkring med kameran i en hand och blixten i den andra, så skulle jag tveklöst välja en kablad lösning. Jag har ett par sådana förlängare som man sätter i skon i kameran och som sen går med spiralkabel till blixten. TTL och HSS funkar ypperligt och man kan inte bli störd av andras blixtar. Bara en tanke.
Det var nog jag som blev insnöad bara. Eftersom det i mitt fall handlar om en riktig sniklösning (budget max 150:) visste jag inte om jag kunde hitta en sladd. Jag har försökt lite halvhjärtat men misslyckats, troligen beroende på att jag inte vet vad sladden heter på ebay:ska. Tips?

Per.
 

Hot Chili

Medlem
Det var nog jag som blev insnöad bara. Eftersom det i mitt fall handlar om en riktig sniklösning (budget max 150:) visste jag inte om jag kunde hitta en sladd. Jag har försökt lite halvhjärtat men misslyckats, troligen beroende på att jag inte vet vad sladden heter på ebay:ska. Tips?

Per.
När snålheter bedrar visheten bruka det bli dyrt!
Att koppla en halvgammal blixt fysikt till en modern kamera är riskfyld.
För 150-200 sek får du en billig radio trigger från China och är helt säker att inte grilla kameraelektroniken.

Men visst, no risk, no fun.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Nu är jag osäker på om Fuji har en annan pinout än Canon, någon som har båda får gärna fylla på med info. Men den kan se ut som denna i alla fall: http://www.ebay.com/itm/Flash-I-TTL-Off-Camera-Shoe-SYNC-Cord-Cable-for-Nikon-D7000-D5100-D5000-D60-D50-/261005692075?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item3cc526ccab

Jag kör med Sony och deras egna variant av blixtsko, och det funkar utmärkt även om man får en liten brottningsmatch med spiralkabeln ibland om man inte har koll på bitarna. Fotar man mycket macro är kablad blixt + reflektor väldigt bra tillbehör.

--edit--
Ah, läste nu att blixten var halvgammal. Ja, då skulle jag nog passa mig lite för att ge den fysisk kontakt med kameran. Kolla först upp noga vad den har för volttal i blixten, det finns hemsidor som listar sånt. Och det är även högst tveksamt om du kan få TTL med en gammal blixt. Trodde nog att du hade en modern blixt avsedd för kameran.
 

perstromgren

Aktiv medlem
När snålheter bedrar visheten bruka det bli dyrt!
Att koppla en halvgammal blixt fysikt till en modern kamera är riskfyld.
För 150-200 sek får du en billig radio trigger från China och är helt säker att inte grilla kameraelektroniken.

Men visst, no risk, no fun.
Kloka ord. Jag är dock själv mycket medveten om denna risk och har både mätt själv och slagit upp mätvärden för de halvgamla blixtar det rör sig om. Men visst:

Friskt kopplat är hälften brunnet! :)

Per.
 
ANNONS