PontusWestermark
Aktiv medlem
För ganska lång tid sen så började jag skriva ner vad datorn jag undrade över hade för delar och gjorde en fin lista med radbyten och länkar osv. osv. När jag var klar så krachade såklart firefox och jag får nu göra om allt <Arggubbesmiley>. Därför skriver jag lite kortare text om vad jag ska använda datorn till (fast texten som beskriver varför jag skriver en kortare text om datorn är längre än den jag skrev i originalet ... ):
Jag tänkte använda datorn till Photoshop CS3, surfa och chatta samt spel. Då jag inte är någon grafiknisse så bryr jag mig inte så mycket om om spelet är på normala inställningar eller hyper-maxade i allt. Jag har suttit på datorbutiken och försökt pilla ihop en dator som inte är alltför dyr men som kommer att hålla. Allt för över 3000 kronor är nog bättre än den jag har nu ... Här är delarna som jag vill ha input på och om det överhuvud taget går ihop:
Moderkort:
Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Länk (1 495
Grafikkort:
Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express
Länk(1 340
Processor:
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Länk(1 550
RAM:
A-DATA 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz
Länk(1 276
Hårddisk:
Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2
Länk(700
Strömförsörjning:
Sirtec/Chieftec CFT-650-14C 650W 140mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V Modular
Länk(895
Chassi:
Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg.
Länk(1 049
Eller:
Aerocool Aeroengine Miditower 2 BLACK/SVART Window without PSU/utan nätagg
Länk(849
Läsare/skrivare:
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
Länk(249
Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA
Länk(359
Minneskortläsare 30in1 intern 3.5" Black USB 2.0
Länk(179
Totalpriset för detta (med det dyrare chassit, Antec NINE HU...) blir 9 451:-
Det visade sig att denhär versionen blev utförligare med priser och allt...
Men, men, min filosofi när jag satte ihop datorn var att jag skulle hålla mig i en och samma prisklass för jag tycker bara det blir dumt om man köper massa budgetdelar och sen ett grafikkort för 7000:-. Rätta mig om jag har fel, det kanske är på ett annat sätt man ska tänka när det gäller datorer?
Angående moderkortet som blev lite dyrare än resten utav datorn är att jag funderar på om man kanske ska ha ett bra moderkort så¨man kan uppgradera bara RAM-minnet, sen grafikkortet/processorn och sen moderkortet igen... Fast det kanske är helt fel moderkort för en sån plan?
Målet är inte att klocka datorn (ialla fall inte nu) då jag inte vet hur man gör. Dock är målet samtidigt att jag ska sätta ihop delarna själv då jag vill lära mig dethär med bios och allt vad det heter! Tror ni det går bra? Feel free to ändra lite delar osv. sålänge inte priset blir allt för dyrt.
Operativsystemet blir Windows XP än så länge.
Hoppas ni förstår min kanske lite luddiga text och vad jag ska använda datorntill.. All input välkomnas och motiverade svar och ändringar är en fördel!
Jag tänkte använda datorn till Photoshop CS3, surfa och chatta samt spel. Då jag inte är någon grafiknisse så bryr jag mig inte så mycket om om spelet är på normala inställningar eller hyper-maxade i allt. Jag har suttit på datorbutiken och försökt pilla ihop en dator som inte är alltför dyr men som kommer att hålla. Allt för över 3000 kronor är nog bättre än den jag har nu ... Här är delarna som jag vill ha input på och om det överhuvud taget går ihop:
Moderkort:
Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Länk (1 495
Grafikkort:
Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express
Länk(1 340
Processor:
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Länk(1 550
RAM:
A-DATA 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz
Länk(1 276
Hårddisk:
Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2
Länk(700
Strömförsörjning:
Sirtec/Chieftec CFT-650-14C 650W 140mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V Modular
Länk(895
Chassi:
Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg.
Länk(1 049
Eller:
Aerocool Aeroengine Miditower 2 BLACK/SVART Window without PSU/utan nätagg
Länk(849
Läsare/skrivare:
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
Länk(249
Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA
Länk(359
Minneskortläsare 30in1 intern 3.5" Black USB 2.0
Länk(179
Totalpriset för detta (med det dyrare chassit, Antec NINE HU...) blir 9 451:-
Det visade sig att denhär versionen blev utförligare med priser och allt...
Men, men, min filosofi när jag satte ihop datorn var att jag skulle hålla mig i en och samma prisklass för jag tycker bara det blir dumt om man köper massa budgetdelar och sen ett grafikkort för 7000:-. Rätta mig om jag har fel, det kanske är på ett annat sätt man ska tänka när det gäller datorer?
Angående moderkortet som blev lite dyrare än resten utav datorn är att jag funderar på om man kanske ska ha ett bra moderkort så¨man kan uppgradera bara RAM-minnet, sen grafikkortet/processorn och sen moderkortet igen... Fast det kanske är helt fel moderkort för en sån plan?
Målet är inte att klocka datorn (ialla fall inte nu) då jag inte vet hur man gör. Dock är målet samtidigt att jag ska sätta ihop delarna själv då jag vill lära mig dethär med bios och allt vad det heter! Tror ni det går bra? Feel free to ändra lite delar osv. sålänge inte priset blir allt för dyrt.
Operativsystemet blir Windows XP än så länge.
Hoppas ni förstår min kanske lite luddiga text och vad jag ska använda datorntill.. All input välkomnas och motiverade svar och ändringar är en fördel!