Annons

Funkar ett enklare stativ till en Panasonic Lumix DMC-FZ8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diny

Medlem
Har ett gammalt stativ till min analoga kamera men ska nu köpa ett nytt samtidigt som den nya kameran. Är bara en glad amatör som ska ha stativet till kvälls och natur i första hand. Det jag har är av den tunga rejäla modellen och ska ärligt säga att det samlat mkt damm genom åren.

De i fotobutiken ansåg att till en så lätt kamera som panasonicen så funkar det bra med i princip vilket billigare stativ som helst.

Någon som har erfarenhet av den eller andra modell större kompaktkameror och stativ? Ger inte Panasonicen så stora vibrationer?

Det borde gå bra med vilket billigt skitstativ som helst eftersom kameran är så lätt kör skälv med hama star 62.

Diny skrev:
De i fotobutiken ansåg att till en så lätt kamera som panasonicen så funkar det bra med i princip vilket billigare stativ som helst.

Någon som har erfarenhet av den eller andra modell större kompaktkameror och stativ? Ger inte Panasonicen så stora vibrationer?
Din kamera saknar rörlig spegel, till skillnad från de flesta analoga och digitala systemkameror. Därför vibrerar den heller inte alls lika mycket. Att den är lätt innebär däremot inte att den vibrerar mindre, snarare tvärtom.

Din kamera har ett objektiv med en längsta brännvidd som ger samma bildvinkel som 432 mm på en småbildskamera. Det betyder att den blir känslig för skakningar med lång brännvidd. Det i kombination att du vill ta nattbilder då slutartiderna är långa gör att du nog bör investera i ett någorlunda stadigt stativ. Åtminstone om du tänkt ta nattbilder med lång brännvidd. Manfrottos 190-serie är ett exempel.

Olle

Jag läste lite fel. Du skrev "kvälls" och inte "natt". Varför inte använda ditt gamla tunga stativ när du tar telebilder i dåligt ljus och komplettera med ett lättare som du använder i övriga fall. Inget fel att ha mer än ett stativ. Själv har jag tre :)

Olle

Olle skrev:
Jag läste lite fel. Du skrev "kvälls" och inte "natt". Varför inte använda ditt gamla tunga stativ när du tar telebilder i dåligt ljus och komplettera med ett lättare som du använder i övriga fall. Inget fel att ha mer än ett stativ. Själv har jag tre :)

Olle
Det var det som var tanken men skulle vara skönt om man är ute och vandrar och det lätta stativet även funkade hyffsat i alla fall till det oxå.

Du bör nog fortfarande investera i ett hyfsat stativ om du inte tänker använda timern varje gång du tar kort. Större delen av vibrationerna kommer från dig när du trycker på knappen och inte från spegeln som rör sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto