Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar Firewire 800 ihop med Windows XP Pro SP2?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Behöver snart skaffa en stor extern hårddisk (digitalbilderna tar plats) och funderar på en LaCie d2 500 GB Extreme Bigdisk med firewire 400- och 800-anslutningar - 2.876:- plus moms hos Dustin, och 500 GB bör räcka ett bra tag.

Tänker förse datorn med ett Adaptec Fireconnect 8300 1394B controllerkort för att kunna få full fräs med Firewire 800.

Börjar dock tvivla.

Att Firewire 400 funkar med Windows XP Pro SP2 vet jag - men stöds Firewire 800?

Hittar ingen info på Adaptecs, LaCies eller Microsofts webbar.

Någon som vet?

Med risk för att ha fel. Adaptec brukar vara kungar på att ha bra drivrutiner till sina kort. Och det är deras drivrutin för Firewirekortet som avgör om det kommer fungera i XP.

Detta är taget direkt från deras webbsida:

Pentium class PC with 500 MHz or faster CPU
128 MB of RAM
Microsoft Windows 98SE, Me, 2000, or XP
Available PCI slot
CD-ROM drive
FireWire 800 driver*

Hela länken:

http://www.adaptec.com/worldwide/pr...t=/Technology/FireWire/FireWire+1394+Adaptors

Slutsats: kommer funka finfint!

ha det roligt med din nya leksak!

// Lazze

Kanske?

Oj, vilket snabbt svar!

Jo, jag läste samma sak tidigare, men längre ner på sidan läser man "* Requires FireWire 800 driver (not included)", och på den länkade sidan "product downloads" skriver man bl a "No drivers are currently available for this product from Adaptec" (finns bara de drivrutiner som är inbakade i operativsystemet).

Tror att jag häromdan läste någon annanstans (var?) att man "bara" får ut Firewire 400-prestanda.

Hm...

Microsoft i ett nötskal.

Det är tom så att det fungerar bättre med XP SP1. Dett pga att man inte hade stöd för 1394b då! Man hade alltså inte lagt sig i än. Men det fungerade med viss utrustning.

Men med XP SP2 tog man sig an standarden och då blev det sämre. Prestandan sjönk enligt utsago till överföringsvärdet S100 (100Mbit/s).

Man verkar dock ha släppt en fix för detta. Du hittar den här. Men om man kommer upp i S800 är väl inte riktigt solklart. Viss utrustning verkar fungera i detta läge. Men man är i alla fall tillbaka till den prestanda som SP1 klarade, S400.

Tack för all info, har fått mig en tankeställare.

Finns en modell av LaCie-hårdddisken som utöver de två Firewiregränsnitten även har USB2, nog bäst att satsa på den istället.

Vem vet, nästa gång Microsoft förbättrar XP så kanske inte Firewire funkar överhuvudtaget... Trist att då stå med en stendöd hårddisk full med bilder i väntan på att en fix ska publiceras. Har backup, men ändå.

Jag har sedan tidigare en SanDisk CF-kortläsare med Firewireanslutning (FW 400) som funkar snabbt och problemfritt och som jag är jättenöjd med - märkte ingen prestandaförändring när jag uppgraderade XP till SP2 (överföring av bilder från en kortläsare är i o f s ett dåligt sätt att bedöma hastigheten på FW).

Tack för era svar.

Nu är jag visserligen inte helt på de klara. Men Firewire 800 ska teoretiskt sett kunna ha överföringshastigheter på upp till 800mbit, right?
Normal anslutningen på interna hårddiskar är ATA133, vilket är 133mb/s, detta teoretiskt.
För att nu jämföra, 100mbit är ca 12mb/s, således 800mbit blir 12*8 = 96mb/s. Observera då att det sitter en hårddisk i Lacie's, som lär även den ha samma överföringshastighet. Vilket begränsar hela systemet till 96mb/s, nu pratar vi fortfarande teoretiska hastigheter, i regel presterar en ATA100(100mb/s) ca 40mb/s i kontinuerlig överföringshastighet. Pang så spelar de ingen roll om man använder Firewire 800 eller 400, ger i princip samma överföringshastighet, man kanske tjänar litegranna på 800, men det förlorar man istället på att man använder ALL kraft till överföringen så datorn blir tokseg om man vill göra något medans.

Allt detta förutsatt en normal dator.. sitter ni på RAID 0 med 2 st 10000rpm S-ATA diskar så go for it :)
Lycka till!

man kanske tjänar litegranna på 800, men det förlorar man istället på att man använder ALL kraft till överföringen så datorn blir tokseg om man vill göra något medans.

Så segt ska det inte bli...

Men tänk på att PCI-bussen max klarar 133MB/s - och det delas av alla kort på den, ofta även inklusive interna IDE-kontrollern.

andewid skrev:
Så segt ska det inte bli...

Men tänk på att PCI-bussen max klarar 133MB/s - och det delas av alla kort på den, ofta även inklusive interna IDE-kontrollern.

Ofan, visste inte att IDE-kontrollern delade samma bandbredd som de andra PCI bussarna.
Jag redovisade bara statiskiska siffror kanske inte stämmer så bra? Eller dåliga källor. I vilket fall kan jag tycka att jag tycker att min burk får tugga ganska duktigt när jag trycker ut stora mängder data till servern på en 100mbit full duplex lina. Och då går de ändå "bara" i ca 70-90mbit(150-200 mbit effektiv datahantering, eftersom de e fullduplex). Annars har jag i praktiken bara själv prövat att föra över via USB2 till en 2,5" extern hdd. Resulterade i 6 gig på 12 min. Någon annan som har några praktiska siffror på USB2, FW400 respektive FW800?

Njae, det beror lite på. Som vanligt.

Ibland sitter IDE-kontrollen på en egen buss i south-bridgen, ibland hänger den på PCI-bussen.

Därtill tillkommer det att vissa chipsets(oftast äldre) använder PCI-bussen för kommunikationen mellan bryggorna, medans de flesta nyare chipset har en speciell länk som tillåter 266MB/s eller tom 512MB/s och PCI-bussen hänger separat från south-bridgen. Sen kallas den olika beroende på tillverkare. Via kör sin V-línk och många använder AMDs hypertransportlänkar.

Så det var mer förrut som IDE-chippen var hämmade av PCI-bussens hastighet. Annars skulle det bli trångt då många kort har både 8 USB 2.0 portar, serial ATA och Paralell ATA samt en Gigabit Ethernet hängade från south-bridgen.

Här är några scheman på några av de nyare chipseten.
http://www.techreport.com/reviews/2005q1/via-pt894/index.x?pg=2
http://www.techreport.com/reviews/2005q2/nforce4-sli-intel/index.x?pg=1
http://www.techreport.com/reviews/2004q2/intel-9xx/index.x?pg=1

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto