Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fusk-T/S, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Någon nämnde att det finns fusk-T/S i form av en "mellanring" som går att justera på samma sätt som ett riktigt T/S (eller PC)-objektiv. Jag inser att man skulle tappa allt vad automatik heter, men det skulle det kunna vara värt.

Finns ett sådant djur?

Per.

PS. För den oinvigde: T/S= Tilt/Shift. PC = Perspective Control. Bägge är namn på samma sak: en metod för att kunna ta bilder på hus utan att linjerna störtar samman. DS.

Det skulle vara för närbilder då, eftersom en mellanring flyttar objektivet bort från huset och därmed flyttar fokus närmare. Sen undrar jag om det alls är någon vits eftersom man inte vet vilka objektiv som har större bildcirkel än nödvändigt. Ett FX-objektiv på DX skulle ju gå bra dock.

Det finns adaptrar med rörelser för mellanformatsobjektiv. Kan vara en bra lösning om man är ute efter tele. Är inte en lösning om man är ute efter vidvinkel.

PC indikerar förresten i regel enbart shift.

Tack, Jim och Martin, för informationen. Jag tyckte det lät för bra för att vara sant, och då brukar det ju faktiskt vara det!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto