Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att retuschera RC papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonUser

Aktiv medlem
Som rubriken säger, hur noga jag än blåser rent blir det en eller ett par vita prickar på kopiorna. Finns det någon retuscherings färg som går att pricka i på rc papper, jag använder ilford MG RC pearl/satin om det har någon betydelse, eller är det bara att bita i det sura och börja använda pappers papper med allt det innebär av tork och planing.

Mats
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Vet att min syster höll på med det där o köpte specialkit med olika nyanser som hon även blandade ibland för att hitta exakt rätt nyans. Hon använde alltid RC papper och alltid Pearl-varianten.. Sen så vet jag inte om det håller i längden men nu, ca 15 år senare så ser det fortfarande bra ut på de gamla kopiorna jag såg senast. Men någon mer bevandrad kan säkert ge ett bättre svar.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har retuscherat tusentals färgbilder på plastpapper, så nog ska det funka för dig med.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Akryl konstnärsfärg kanske kan fungera på pearl/semigloss plastpapper.
Man måste nog pensla försiktigt och väldigt tunnt i flera skikt.
Kolla olika tutorials på youtube om spotting eller retouching RC
 

Malcao

Avslutat medlemskap
För RC-papper inkjetskrivare använder jag Sakura micron penna för att pricka i. Gissar att det borde fungera även för mörkrumspapper, har dock inte testat. Fördelen med denna pennan är att det är pigmentbläck som är syrafritt så att man får ett arkivbeständigt resultat och du kan även använda pennan för att signera.
 

Love_03

Medlem
Hej
Spot tone retuschfärg fanns förr. Fungerade kanon på både RC och fiber. Vet inte om det säljs fortfarande. Köpte ett set med olika nyanser, har kvar det fortfarande och det är så bra eftersom det smiter in i pappret och lämnar inga spår på ytan.
 
ANNONS