Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går i tankarna om att lagra på SD kort.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
har hittills alltid varit bökigt med kopiering och datorsidan av fotografering, ibland vill man bara fota och lägga undan minneskortet och stoppa i ett nytt.
Den senaste tiden har jag lite tappat intresset för att fota just för att det ständigt är ett pillande med lagring och redigering osv.

Bestämde mig för att sluta lagra på hårddiskar och istället köpa på mig ett stort gäng 16gb sd kort av storlek micro.

Det är smidigt att ha ett gäng i plånboken och bara swappa ut Sd kort adaptern ur kameran och byta kort och fortsätta fota och sen när alla korten är slut beställa nya och fota mer.

priserna är så pass bra idag på dessa små rackare så, man får några tusen bilder på varje kort, jämnför man med film är det ju betydligt billigare och smidigare då man också kan radera bilder direkt på kortet som inte blev bra.

nu, ni som orkat läsa hit, ser ni några nackdelar med detta?
 
har hittills alltid varit bökigt med kopiering och datorsidan av fotografering, ibland vill man bara fota och lägga undan minneskortet och stoppa i ett nytt.
Den senaste tiden har jag lite tappat intresset för att fota just för att det ständigt är ett pillande med lagring och redigering osv.

Bestämde mig för att sluta lagra på hårddiskar och istället köpa på mig ett stort gäng 16gb sd kort av storlek micro.

Det är smidigt att ha ett gäng i plånboken och bara swappa ut Sd kort adaptern ur kameran och byta kort och fortsätta fota och sen när alla korten är slut beställa nya och fota mer.

priserna är så pass bra idag på dessa små rackare så, man får några tusen bilder på varje kort, jämnför man med film är det ju betydligt billigare och smidigare då man också kan radera bilder direkt på kortet som inte blev bra.

nu, ni som orkat läsa hit, ser ni några nackdelar med detta?
Den dag du eller någon annan vill titta på en speciell bild eller få en print - hur gör du då? Öppnar plånboken och börjar titta igenom dina sjuhundrafyrtiotre microSD-kort:)
 
Kul med nya idéer. För mig skulle det vara svårt att hitta bland kort och bilder. Korten behöver märkas om man ska ha någon som helst möjlighet att välja rätt kort. Nej, för många nackdelar.
 
Som ovanstående inlägg påpekar låter det ju otroligt jobbigt om du vill ta fram en specifik bild.
Säkerhetskopiering blir också väldigt jobbigt. Tror inte det är helt ovanligt att minneskort krånglar.

Du borde skaffa någon WiFi-lösning, så att överföringen kan skötas automatiskt.
Annars kan du väl fota slut på ett antal minneskort innan du sätter dig och lägger in på datorn.
 
Jag skulle hellre satsa på någon form av uppladning till molnet.
Typ som när man tar bilder med sin iPhone så har man ju dem där och kan sen enkelt lagra dem i iCloud.

Känner dock inte till vad som finns utanför Apples saandlåda, men Dropbox har jag hört talas om.
 
grejen är lite att jag vill lämna molnet, kunna fotografera ute i vildmarken i ett halvår i sträck utan att behöva krångla med datorer, molntjänster eller backup.

är sdkort så pass osäkra att de skulle sluta fungera efter att de pluggas ur kameran vid förvaring i tex ett kassaskåp?

det blir som på den gamla goda tiden med film, fast jag hoppas sd korten inte har samma dåliga bäst före datum som film.

sen när jag vill framkalla något gör jag det, givetvis märker jag korten noga i syfte att underlätta för framtiden. det blir ganska lätt att sköta eftersom allt hamnar i tidsordning istället för som vid datorbackup allt hamnar lite huller om buller, för mig iaf.
 
Som långtidslagring tror jag nog dom är lika säkra (eller osäkra) som något annat digital media. Dilemmat är ju att du bara har en kopia av bilderna. Och utöver detta just sökbarhetsproblemet. Men annars. visst, varför inte :)
 
grejen är lite att jag vill lämna molnet, kunna fotografera ute i vildmarken i ett halvår i sträck utan att behöva krångla med datorer, molntjänster eller backup.

jag tror nog du kan använda SD-korten som gamla filmrullar ;)

Men om du ska använda dem som backup så måste du använda kamera som hanterar dubbla minneskort eller skaffa någon form av kopiering till annat SD-kort. För det är så i den digitala värld vi lever att de där "ettorna och nollorna" är lite känsliga och det finns inga garantier.

Se dem lite som negativ, men där du också skickat in rullen för att få printar (eller i ditt fall eventuellt backupkort). Som du själv skriver så är kort "billigt" och det är bara dumt att riskera att bli av med alla bilderna bara för att man inte orkat kopiera dem till en backupkopia.
 
Jag tycker personligen det är stenkorkat att bara spara bilderna på SD-kort, om man inte är villig att riskera att de försvinner helt p.g.a. avsaknad av backup (som enklast görs till hårddisk och någon form av molnlagring). Vad menar du att du skulle vinna på att göra så i stället för att använda hårddiskar?
 
Som långtidslagring tror jag nog dom är lika säkra (eller osäkra) som något annat digital media. Dilemmat är ju att du bara har en kopia av bilderna. Och utöver detta just sökbarhetsproblemet. Men annars. visst, varför inte :)

Exakt, varför inte?
Stenkorkat, så gör väl inte "riktiga" fotografer? :)
Kanske, men det fungerar, även praktiskt.

Gör som många hobby-fotografer, även de med lång erfarenhet, som inte tar flera tusen bilder i veckan, behåll bildfilerna på ett minneskort (t.ex. SDHC), praktiskt om man är på resa, utan dator, - men, lägg alltid varje minneskort i sin levererade förpackning, som är mycket större än själva minneskortet, svårare att tappa bort, skyddar även minneskortets kontaktbleck, anteckna på förpackningen eller på en papperslapp instoppad, plats och datum.

Minneskortet är lika säkert (eller osäkert), som allt annat digitalt media, även för långtidsförvaring, använd minneskort från en välkänd tillverkare (t.ex. SanDisk), - söka genom bildfilerna gör man naturligtvis genom att stoppa in minneskortet i datorns fack för minneskort.
Problemet med bara en kopia av bilderna, lika liten risk som för förvaring av filmnegativ, m.a.o. man har ordning på sitt arkiv.
 
Det går inte riktigt att jämföra med att spara negativ och dior. Minneskort kan sluta fungera helt Utan förvarning. Med en vettig backuplösning är man inte beroende av enstaka media.
 
Det går inte riktigt att jämföra med att spara negativ och dior. Minneskort kan sluta fungera helt Utan förvarning. Med en vettig backuplösning är man inte beroende av enstaka media.

Det går alldeles utmärkt, med en jämförelse mellan det analoga och det digitala arkivet!

Filmnegativ kan brinna upp eller tappas bort, precis som med ett minneskort.
Backupplösning är en bra försäkring, mot eventuella förluster av digitala bildfiler, men även den bästa hårddisk kan plötsligt krascha, det vet du, - total helförsäkring, ha alla digitala bildfiler i minst två ex. eller flera, på flera oberoende digitalt media.
Hur många hobby-fotografer är så väl förbereda?

Minneskortet togs upp, som en praktisk förvaringsplats, vid resa utan dator, att de digitala bildfilerna sedan vid hemkomsten kan överföras till en hårddisk, blir varje fotografs eget val av arbetsflöde, - håller med dig, t.ex. två ex. av en digital bildfil, på flera ställen är att föredra.
 
För att minneskort är väldigt mycket dyrare och långsammare än hårddiskar. För ca 2000 kr får du två stycken hårddiskar på 2 TB styck. Poängen med just två diskar tror jag du förstår :)

Minneskortet togs upp, som en praktisk förvaringsplats, vid resa utan dator, att de digitala bildfilerna sedan vid hemkomsten kan överföras till en hårddisk, blir varje fotografs eget val av arbetsflöde, - håller med dig, t.ex. två ex. av en digital bildfil, på flera ställen är att föredra.

Att minneskortet är dyrare och långsammare än en hårddisk, för att inte glömma SSD disk (slår allt i hastighet), tror jag de flesta hobby-fotografer är ointresserade av, ofta blir det ändå "bara" några tusen bilder tagna under året.

2 TB hårddisk behöver hobby-fotografen flera år, för att fylla, tror det finns mycket annat att göra, än just fotografering. :)
 
ANNONS