Annons

Gör någon såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Hört att vissa knäpper en rulle, framkallar den och får papperskopior, fotar sina papperskopior med digitalkameran och lägger över dem till datorn?

Jag testade detta på ett par bilder nu och jag är förvånad över resultatet ändå, så länge man lägger bilderna bra och har en rak vinkel.

Visst kan man skaffa en scanner och få det absolut bäst, men har man inga större krav så...varför inte? :)

låter ju kanon om man inte har tillgång till scanner!
hur fotar man bäst sina foton då? mest ljussättning jag är fundersam på egentligen.

Re: ?

KoDanne skrev:
Varför inte använda den digitala från början? :)

Grejen är att jag framkallat en rulle från en gammal Minolta Hi Matic som jag vann på Tradera! Och istället för att skaffa en scanner för att få in de bilder jag ev. gillar bäst till min hemsida gjorde jag på detta viset.

Undrade mest om det fanns en väsentlig skillnad? Originalbilderna som jag alltså fotar av är inte särskilt märkvärdiga till kvaliteten heller, så egentligen ser jag ingen jätteskillnad när jag redigerat och fixat in dem i datorn!

Jag gör så, och det beror på att jag inte har som mål att göra några bilder i datorn. Jag gör mina bilder för hand i mörkrummet och för att kunna visa pappersbilderna jag gör, t.ex här på fotosidan, när originalen är större än A4 måste jag fota av dom med digitalkamera. Min flatbäddscanner tar inte större och A3-scanners och uppåt är allt för dyra. Bäst är att få belysning från två håll snett uppifrån sidorna och kameran däremellan.

Om jag däremot alltid hade som mål att få en digital bildfil, t.ex till utskrift, och använde analog kamera, vore det ganska självklart att istället skaffa en bra filmscanner. Men om jag bara ibland vill skriva ut någon kopia enkelt och snabbt i flera exemplar så räcker det bra att scanna i den i flatbädd. Att fota av med en högkvalitativ digitalkamera kan också fungera bra i det fallet.

FILM) (ulltand skrev:
Kan man inte få digitala kopior av labbet?

Det kan man säkert, har inte skickat in särskilt mycket film för framkallning osv. eftersom det mest blivit digitalt. Fick bilder på CD för några år sedan och tyckte resultatet var helt värdelöst...men det kanske är bättre nuförtiden...!

släktforskar lite och vi fann massa svart/vita kort i alla olika storlekar,några riktigt gammla,
visa kort var riktigt dåligt skick och blekta.
fixade bra ljus som inte blänkte och tog kort på 30-40 cm avstånd.
blev helt otroligt bra efter lite behandling i photoshop.
så nu ligger är alla gamla kort som data och de bilderna som var i 5cm*5cm kan man nu skriva ut i riktiga bra förstorningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto