Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra klot av panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej jag menar en bild. Panoramat jag har visar en strand och en horisont. Jag vill vrida hela panoramat 360 grader runt så att det ser ut som ett klot. Klotets centrum blir bildens nuvarande nederkant (hopdraget) och klotets periferi blir panoramats horizont.

Nej jag menar en bild. Panoramat jag har visar en strand och en horisont. Jag vill vrida hela panoramat 360 grader runt så att det ser ut som ett klot. Klotets centrum blir bildens nuvarande nederkant (hopdraget) och klotets periferi blir panoramats horizont.

Detta är säkert inte vad du söker, men bilden är från början ett långt panoramafoto som böjts och förvrängts med "warp" i Photoshop 3. Ett snabbt försök.

Bilagor

• Panorama_Mölle.jpg
    Panorama_Mölle.jpg
    84.1 KB · Visningar: 350

Menar du en cirkel och inte ett klot? För annars har jag svårt att se hur du ska kunna göra en bild och inte film av det...

Det är filtret polära koordinater du skall experimentera med. Nu kör jag Gimp (där ligger filtret under "förvräng"), där får man bocka ur mappa från överkant-rutan för att få ett klot. Ställ in cirkeldjup till 100%. Eventuellt kan du först behöva skala bilden så den blir lika hög som lång för att det skall bli bra.

Du kommer att få en skarv där bildändarna går ihop om inte panoramat täcker 360 grader, men denna kan ju mer eller mindre gå att redigera bort efteråt, beroende på hur bilden ser ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto