Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Göra om Mellanringar till EF-S-fattning?
- Trådstartare Petny
- Start datum
arli
Aktiv medlem
Jo men ja, en svarv är en klar fördel.
Tog upp hålen i mina (Kenko DG) mellanringar
till 40,15 mm. Kommer inte ihåg vad diametern var
från början men det var några millimeter jag tog bort.
Den utstickande delen på det EF-S objektiv
jag testade var 39,60 mm.
Jag behöll 45 graders fasningen på hålen för att
inte riskera få reflexer från den ytan.
Tejpade både ytan mot chucken med koppartejp för att
slippa märken och resten (insidan) med maskeringstejp för att
underlätta städningen efteråt.
Har nog några bilder om någon vill se detaljerna.
Tog upp hålen i mina (Kenko DG) mellanringar
till 40,15 mm. Kommer inte ihåg vad diametern var
från början men det var några millimeter jag tog bort.
Den utstickande delen på det EF-S objektiv
jag testade var 39,60 mm.
Jag behöll 45 graders fasningen på hålen för att
inte riskera få reflexer från den ytan.
Tejpade både ytan mot chucken med koppartejp för att
slippa märken och resten (insidan) med maskeringstejp för att
underlätta städningen efteråt.
Har nog några bilder om någon vill se detaljerna.
Uttryck
Aktiv medlem
Finns det annars ö h t mellanringar som passar till EF-s objektiv? Har Canons nya 60 macro och träffade en kille idag som trodde att det gick. Blir det längre brännvidd m en mellanring eller blir bara förstoringsgraden större? Kanske samma sak men jag har lite dålig koll på det där...
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Canon EF-12 II och EF-25 II ska fungera med EF-S enligt Cyberphoto.
940:- resp. 1684:- kostar de.
Uttryck
Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
Canon EF-12 II och EF-25 II ska fungera med EF-S enligt Cyberphoto.
Men vad gör dessa mellan ringar för "skillnad" då? Om nu någon kan förklara för en totalnovis på det området. Har aldrig använt det tidigare.
qvirre
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Men vad gör dessa mellan ringar för "skillnad" då? Om nu någon kan förklara för en totalnovis på det området. Har aldrig använt det tidigare.
Mellanringar ökar avbildningsskalan. Dvs de sträcker ut bilden så att de du tar kort på täcker en större del av filmen (insekten blir större
Här hittar du en utmärkt URL=http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/]artikel[/URL] som beskriver "allt" angående macro, mellanringar osv.
froderberg
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Skillnaden mellan Kenkons mellanringar och Canons är noll. Åtminstone mk I versionen från Canon var misstänkt lik Kenkos, samma fabrik?
Eftersom det inte sitter någon optik i mellanringarna finns det ingen skillnad i optisk kvalitet. Det kan vara mekaniska skillnader, men eftersom man sällan använder mellanringarna till stenhård krigsfotografering spelar det nog inte så stor roll om det skulle vara fysiska kvalitetsskillnader. Dessutom finns det ju i stort sett inga rörliga delar eftersom överföringen är elektronisk.
Petny
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Skillnaden mellan Kenkons mellanringar och Canons är noll. Åtminstone mk I versionen från Canon var misstänkt lik Kenkos, samma fabrik?
Eftersom det inte sitter någon optik i mellanringarna finns det ingen skillnad i optisk kvalitet. Det kan vara mekaniska skillnader, men eftersom man sällan använder mellanringarna till stenhård krigsfotografering spelar det nog inte så stor roll om det skulle vara fysiska kvalitetsskillnader. Dessutom finns det ju i stort sett inga rörliga delar eftersom överföringen är elektronisk.
Skillnaden (förutom priset) är ju som sagt att Canons passar på de nya objektiven med EF-S fattning, vilket bevisligen Kenkos inte gör.
AlfaGTV
Aktiv medlem
qvirre skrev:
Mellanringar ökar avbildningsskalan. Dvs de sträcker ut bilden så att de du tar kort på täcker en större del av filmen (insekten blir större.
njae... det är ju snarare som så att en mellanring förflyttar fokusplanet.
resultatet blir att du får en kortare närgräns på optiken.
med en telekonverter (innehåller glas, till skillnad från mellanringar) så förstorar man bildcentrum.
och med en mellanring monterad kan du med all sannolikhet inte fokusera på oändligt, åtminstone med de flesta objektiv.
/micke messerschmidt
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
FILM) (arli skrev:
Hm...
Canon 12 mm + 25 mm = 2624:-
Kenko 12 + 20 + 36mm = 1595:-
Tusen pengar för en timmas jobb ;-)
(fast man missar Canons berömda L-luft i ringen)
Arne / snåljåp
Du missar också den erkänt bästa mellanringen på 25mm...
Humpe
Aktiv medlem
Väcker en gammal tråd till liv här för att ställa en kort och konkret fråga. Läser lite överallt att mellanringar inte passar Canons EF-S fattning. Gäller detta bara EF-S Objektiven eller även att de inte passar EF-S fattningen i kameran? Dvs kan jag använda alla mellanringar till Canon så länge jag använder ett EF objektiv på min 300D?
/H
/H
AlfaGTV
Aktiv medlem
Humpe skrev:
Väcker en gammal tråd till liv här för att ställa en kort och konkret fråga. Läser lite överallt att mellanringar inte passar Canons EF-S fattning. Gäller detta bara EF-S Objektiven eller även att de inte passar EF-S fattningen i kameran? Dvs kan jag använda alla mellanringar till Canon så länge jag använder ett EF objektiv på min 300D?
/H
Jag hade lite trazzel med att tolka vad du menade här... men om din fråga var:
Kan man montera alla EF objektiv på alla slags mellanringar för Canons EF-fattning? Svar: Ja!
Om man vill montera ett EF-S objektiv, vilken mellanring krävs? Canons nya (Serie II) eller ett kit Kenko och en svarv
Om det bara är EF-S 18-55 som man vill använda är det nog enklare att modda objektivet...
Googla på "modify EF-S EOS 10D" så hittar du.
MVH
/Micke
Humpe
Aktiv medlem
Oj, trasslade nog till det lite men tack fick svar på frågan. Tänkt köpa mig ett Sigma 150/2.8 macro och är sugen på komplettera med mellanringar när jag ändå handlar. Har inga ambitioner att använda något EF-S objektiv med mellanringarna just nu så det verkar öppna fältet för vad man kan handla ;-)
/H
/H