Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Göta kanal till fots
- Trådstartare RolandM
- Start datum
Sonnaren
Aktiv medlem
Paddlade kajak tillsammans med hustrun Motala --> Östersjön för ett par veckor sedan. Många slussar har du i Berg, vägen från Boren och dit "långkanalen" är handgrävd, 2 mil lång och där har ett otroligt jobb lagts ner men egentligen ser det ut som en å..... Själen finns i de små ställena, ofta vid en bro eller utjämningssluss, där bodde en broväktare/slussvakt i ett rum och kök. Och passade sin bro/sluss. Dygnet runt i ur och skur.
men pampiga slussanläggningar finns i Motala, Borensberg och Berg. Men tveksamt om det är "the soul of it".......
Kanalen är inte så fasligt lång, man kan hyra cykel och trampa största delen av Östgötasidan på 1 - 1,5 dagar för att reka.
Ha en fin tur!
Us
men pampiga slussanläggningar finns i Motala, Borensberg och Berg. Men tveksamt om det är "the soul of it".......
Kanalen är inte så fasligt lång, man kan hyra cykel och trampa största delen av Östgötasidan på 1 - 1,5 dagar för att reka.
Ha en fin tur!
Us
RolandM
Aktiv medlem
Tog en prommendad mellan Berg och Ljungsbro t/r. Gick över akvedukten och funderade en stund om hur den hållfasthetsberäknas, men kom sedan på att det löste Archimedes på sin tid. Så länge båten flyter tränger den undan lika mycket vatten som båten har massa. Räcker ju att räkna på vattenvolymen och göra den något djupare än kanalen.
Nåväl ett härligt sommarväder och polrisationsfiltren monterat, gav en del bilder längs kanalbanken.
Skickar med en bild som visar på hur det såg ut vid Bergs slussar idag.
Nåväl ett härligt sommarväder och polrisationsfiltren monterat, gav en del bilder längs kanalbanken.
Skickar med en bild som visar på hur det såg ut vid Bergs slussar idag.
Bilagor
Sonnaren
Aktiv medlem
När den akvedukten hade byggts läckte den som ett såll ner på vägen och dykare fick gå ner och täta flera gånger/dygn.RolandM skrev:
Tog en prommendad mellan Berg och Ljungsbro t/r. Gick över akvedukten och funderade en stund om hur den hållfasthetsberäknas, men kom sedan på att det löste Archimedes på sin tid. Så länge båten flyter tränger den undan lika mycket vatten som båten har massa. Räcker ju att räkna på vattenvolymen och göra den något djupare än kanalen.
Nåväl ett härligt sommarväder och polrisationsfiltren monterat, gav en del bilder längs kanalbanken.
Skickar med en bild som visar på hur det såg ut vid Bergs slussar idag.
Till slut fick man ta till "puddling" kiselgrus, matjord och lera blandas. Engelskt 1700-talsrecept som också användes i kanalen när den byggdes. Och...hast du mir gesehen....det blev tvärtätt..... Och har varit så sedan dess. Vem sa att man är skickligare nu än då....
Us
RolandM
Aktiv medlem
Där ser man....De moderna konstruktörena hade tydligen missat att skarvarna mellan akvedukten och befintlig kanal skulle läcka. Undrar hur lång tid de tog för dem att lista ut varför kanalen inte läckte fast den gick ovan mark så att säga...?
Puddling var okänt dessutom när kanalen byggdes för de svanska konstruktörerna. De fick ta hjälp av engelsmännen för att täta kanalen redan då. Omväxlande varvades en spade matjord till två spadar grovkornig kiselsand, stampas eller eller fuktad med vatten gör ju susen. Puddling som kallas ältning på svenska
Kanalen var lönsam i ett perspektiv att en häst klarde en pråm om 50 ton i kanalen, jämfört med att det krävdes 25 hästar för att frakta samma last på en bra väg. Om vägen var dålig krävdes 80 st. Så Göta kanal i dåtidens perspektiv innan järnvägen kom måste varit ett lyft för transporterna genom landet. Undrar om kanalen är betald ännu, men finansieringen var liknande den för Öresundsbron. Staten stod som garangt för det privata projektet...Så det är rätt fantasikt att detta projekt med en egen ekonomi faktiskt blev slutfört och fortfarande i drift. Detta trots finansiell kollaps och utdragen tidsplan. Kanske finns det hopp för tunneln i Hallandsåsen med kanalen som facit, som en turitsattraktion.
Puddling var okänt dessutom när kanalen byggdes för de svanska konstruktörerna. De fick ta hjälp av engelsmännen för att täta kanalen redan då. Omväxlande varvades en spade matjord till två spadar grovkornig kiselsand, stampas eller eller fuktad med vatten gör ju susen. Puddling som kallas ältning på svenska
Kanalen var lönsam i ett perspektiv att en häst klarde en pråm om 50 ton i kanalen, jämfört med att det krävdes 25 hästar för att frakta samma last på en bra väg. Om vägen var dålig krävdes 80 st. Så Göta kanal i dåtidens perspektiv innan järnvägen kom måste varit ett lyft för transporterna genom landet. Undrar om kanalen är betald ännu, men finansieringen var liknande den för Öresundsbron. Staten stod som garangt för det privata projektet...Så det är rätt fantasikt att detta projekt med en egen ekonomi faktiskt blev slutfört och fortfarande i drift. Detta trots finansiell kollaps och utdragen tidsplan. Kanske finns det hopp för tunneln i Hallandsåsen med kanalen som facit, som en turitsattraktion.
Similar threads
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 14
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 7
- Visningar
- 3 K





