Annons

Gakkenflex kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
I kamera&bild skrev de om en lomokamera i byggsats. Kul och en sån vill jag ha. Men, jag kanske inte läste ordentligt men var tusan köper en Gakkenflex? Efter en massa googlande och läsande av diskussioner på flicr så är det en kamera som var fastklistrat som bilaga till en asiatisk tidning, typ samma stil som när det sitter nån påse hudkräm fastlimmad på Väntihäcken.

Så nu är det blankt papper. Nån som hört talas om vad man köper kameran? Det behöver inte medfölja nån tidning.

Jag hämtade ut min idag och började snabbt montera. Verkar som delarna inte är helt ok. Dessvärre var det inga försänkningar för de två skruvarna i den del som själva "slutarflärpen" vilar på. Då man tog de skruvar med platta huvuden gick det inte något vidare. Stött på samma problem?

Fick min igår och byggde ihop den. 30min räckte inte långt..

Var mycket gjutskägg kvar på plastbitarna så fick ta fram kniven för att få dom att passa. Slutaren var riktigt lurig att få ihop, men med lite pyssel så funkar den ok för det mesta iaf. Jag använde skruvarna med stor fläns, såg ut så i min manual och i diverse guider på nätet.
de som ser ut så här alltså:
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Lo/31-2863.jpg

Försänkta skruvar fanns bara 2 och dom skruvade jag fast det större locket med som sitter under slutarmekanismen.

Till slut såg det ut som en kamera iaf som verkar gå att utföra någon form av fotografering med.
Nu är det dags att skaffa film att våldföra sig på :D

Försänkta skruvar fanns bara 2 och dom skruvade jag fast det större locket med som sitter under slutarmekanismen.

Det var denna delen som saknkade försänkningar så skruvhuvudena stack upp vilket gjorde att slutaren inte funkade ok. Man kanske kan köra med något lim istället för skruvarna...

Jag beställde min förra vintern (med tidning från en japansk fellow toycammer vid namn Mijonju) och har varit mycket nöjd med den. Inga konstigheter vid monteringen vad jag minns, utan allt gick hur fint som helst.

Nu är jag också en stolt ägare av en gakkenflex. Jag köpte min från dealextreem som det tipsades om i tråden här. Snabb levernas och rättstavad adress. Jg har inte rivit av plasten än men alla delar toppenfina ut så här långt. Det är nog bara bruksanvisningen som verkar lite lurig eftersom den är på asiatiska.

ANNONS
Götaplatsens Foto