Annons

Galen - Blir jag! På Dammkorn på herr CMOS Censor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Titeln säger allt! Har testat "gummiblåsbälg" och det tog bort 85% av allt skräp på censorn. Sen körde jag Digi-pads som jag fick en viss hat-kärlek till. De passar lite FÖR bra i censorhålet vilket gör att de vassa kanterna i min 20D skär upp digi-paden så att den börjar "håra". Men de är bra på att ta bort "fläckar" ( tillsammans med Eclipse rengöring ). Sen testade jag Clas Olsons PRF 4-44 tryckluft på en mjuk pensel inhandlad på Clas Olsson ... den var kanon att göra rent mattskivan med, men fick inte upp dammet i hörnen på censorn. Så nu som sista desperata metod innan harikiri så har jag beställt en "Sensorbrush" från VisibleDust. Hoppas på ett mirakel. Tyvärr är det cirka 2 veckor leveranstid.

En fråga: Har jag fattat det rätt när jag säger att det sitter en glasbit framför censorn som är limmad runt om i kanten så att det inte skall kunna läcka in damm bakom glasskivan och hamna rakt på censorn?

// Lazze

Jag skulle rekommendera att du tar bort så mycket du kan med enkel blåsbälg sedan låter verkstad ta hand om det sista någon gång om året. Det är faktiskt inte så dyrt och ibland gratis. Det är däremot svindyrt att köpa en ny sensor om man skadar den.

Framför sensorn sitter ett AA-filter som tar bort moaré-mönster. Normalt ska det inte kunna komma damm under filtrer men gör det ändå det så måste verkstaden fixa det och det kostar 1600.

ANNONS
Götaplatsens Foto