Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galen idé: Skulle omvänd extended på liten sensor ge mer vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersli

Aktiv medlem
Jag har grunnat på en idé ett tag, och jag tänkte fråga om jag har tänkt "galet".

På SLR kameror med liten sensor, typ Canon 10D, skulle man inte kunna tänka sig att montera en omvänd extender (eller snarare en "compactor") som ser til att allt ljus hamnar på sensorn och inte vid sidan av. I praktiken skulle detta innebära att brännviddsförlägningen försvann, dvs. att alla objektiv skulle bli mer vidvinkliga.

Detta förutsätter självklart att man använder normala objektiv och inte de som är byggda för att bara projecera på små sensorer.

Det fina i kråksången är att man inte får en ljusförlust, det är tom. så att man skulle få en ljusvinst, eftersom mer ljus verkligen skulle falla på sensorn.

Ps. Jag har inte planer på att bygga en sån här pryl, jag är bara intresserad av om den skulle fungera i teorin -- för då kommer den säkert ut på marknaden så småningom.

Det borde definitivt finnas marknad för en sådan pryl. Undarar varför det inte redan existerar liknande produkter?

Rent teoretiskt borde det gå att få fram en sådan här produkt precis som en telekonverter men bildkvalitén försämras oundvikligt, som med en tele-extender. Dessutom kanske det är praktiskt svårare att konstruera det linssystem som krävs? Det finns ju redan idag vidvinkelkonvertrar att sätta på fronten av linsen till vissa digitaler om jag kommer ihåg rätt.

Du har inte tänkt galet, det du avser är vad som inom astronomin kallas en Shapley-lins, dessa har en positiv brännvidd och fungerar därför som ett vanligt förstoringsglas. De gör helt enkelt att en liten sensor ser ut att vara större och mer avlägsen än vad den är i verkligheten. Eftersom skärpan måste ställas in med avseende på denna skenbara bild så måste alltså objektivets bakre del rent fysiskt komma närmare det verkliga bildplanet. Det blir därför väldigt trångt om vi ska använda den här metoden med vanliga kameraobjektiv (vi skulle egentligen behöva en mellanring med ”negativ tjocklek” att placera linserna i). I teleskop finns det däremot gott om plats för att kunna minska avståndet.

En vanlig telekonverter (Barlow-lins) har som jämförelse negativ brännvidd, vilket gör att det fysiska avståndet mellan objektiv och bildplan istället ökar, i detta ökade utrymme får vi plats med en mellanring med tillhörande linspaket.

Ett annat problem är att ljusstarka objektiv skulle ställa enorma kvalitetskrav, så även om det vore möjligt så skulle priset bli väldigt högt, det är nog trots allt billigare med en fullstor sensor.

ANNONS
Götaplatsens Foto