Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Galet att vitbalansera med färgade lampor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Var på ett bröllop som hade alla möjliga type av lampor och avanpå det så var vissa lampor färgade och ovanpå det så kom det dagsljus genom alla fönstrena och ibland användes blixt :(!!!!
Vitbalansering blev ett helvete kan jag säga eftersom jag nu måste sitta och vitabalanser ALLA bilderna manuellt så vinkeln och min position skiftade hela tiden och med tiden så gick solen ner.....
Hur gör ni lättat vid såna tilfällen om ni varit med om detta fenomen.
Låter ni kameran sköta allt eller ni fixar som jag allt i efterhand?

Lägger upp 3 bilder.
1. Kamerans auto
2, Lightrooms auto
3. Manuell, mer likt verkligheten (iaf det som ögat vant sig vid)

/Stefan

Bilagor

• 20120721-256B1500.jpg
    20120721-256B1500.jpg
    98.9 KB · Visningar: 341
  • 20120721-256B1500-2.jpg
    20120721-256B1500-2.jpg
    97.6 KB · Visningar: 349
  • 20120721-256B1500-3.jpg
    20120721-256B1500-3.jpg
    98.9 KB · Visningar: 381
Tills det gick att göra lokala vitbalansjusteringar i Lightroom 4 så var det svartvitt som gällde för mig i sådana här fall. Och svartvitt funkar ju oftast ändå, nu också.

Utan tvekan ett besvärligt fall.
Jag tog ner din översta bild och kollade lite. Den har fönsterkarmen till höger neutralt vit men bilden totalt sett blir ju galen.
Jag provade sedan att vitbalansera mot duken på det mest vänstra bordet, mellan den svarta och vita stolen och fick i stort det resultat som du fått i den nedersta bilden. Jag var ju inte där, men tycker ändå att det ser vettigt ut. Atmosfären med det färgade ljuset är ju bevarad.
Kan inte emd mina kunskaper erbjuda någon annan lösning än manuell vitbalans.
En lösning kan ha varit att ha gråkort på ett par ställen i lokalen, men det är ju lite sent nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto