Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kameror överexponerar :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Jag har 2st Contax och en Yashica SLR som båda överexponerar 2-3 steg. Är det fotocellerna? Någon som vet exakt vad det är?

Kan vara att de är gjorda för de gamla kvicksilverbatterierna, om det är så och om du använder "dagens" batterier kan ljusmätaren slå fel.

Det är säkert batterierna, vanligt med 1.3 volt tidigare, vilket inte finns nu. Jag har ett gäng gamla kameror och ingen av de överexponerar.

Nej, det är inte batterierna. Kamerorna är Contax och Yashica. Så det kanske vore bra om den som svarar har erfarenhet av dessa kameramärken.

Nu har jag ingen erfarenhet av dessa kameror just men dristar mig till att skriva några rader i väntan på att någon med mer erfarenhet av dessa kameror kan hjälpa. Hoppas det inte gör något ifall det inte ger dig något.

Vissa äldre kameror har selenceller till ljusmätaren som inte kräver batterier för att fungera, sådana selenceller åldras.

Har du någon annan kamera/mätare du kan använda för att jämföra föreslagna tid/bländarkombinationer?

Igenkladdade slutarmekanismer är ett annat problem som kan ge överexponeringar. Detta är i regel vanligast på längre slutartider och är då också rellativt lätt att upptäcka, speciellt om det rör sig om så mycket som 2-3 steg. Mekanismer för kortare slutartider körs i regel torra eller med mycket finare smörjmedel och kladdar därför inte igen lika lätt, såvida inte fel smörjmedel hamnat där förståss. Är slutartiderna problemet kan det ibland förbättras genom att motionera slutaren på de tider man har problem.

Verkar kamerorna/objektiven blända ned som de ska? Kladdiga lameller slitna fjädrar.

Överexponerar de på både långa och korta tider?
Det är ganska vanligt att långtidsverket går för trögt, vilket ger överexponering på de långa tiderna.
Kräver en "CLA" (clean, lube and adjustement), dvs en service för att fixa till.

Edit: såg att Richard redan tipsat om detta.

Det är själva exponeringsmätningen som slår fel, slutaren är ok på alla kameror.

Det jag har är:

En Contax RTS II
En Contax 159MM
En Yashica FX-3

Eftersom de alla är tillverkade av Kyocera och äldre kameror av andra märken inte har samma problem kan man ju anta att samma komponent används i alla dessa kameror. Frågan är bara om det är fotocellen eller något annat.

Jag har mejlat en reparatör i USA och hoppas på svar därifrån imorgon. AE-fotoservice som jag kontaktat tidigare visste inte(!).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto