Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gamla objektiv på 400D?
- Trådstartare Bling
- Start datum
Bling
Aktiv medlem
thodan skrev:
Vad är det för beteckning på objektiven, vad heter de?
Är rädd att de ligger i en flyttlåda nånstans. *host harkel* Tänker inte säga när vi flyttade
Kanske frågan blev dum, - tänkte allmänt, - om någon har använd "gamla" EF objektiv med ny system-digitalkamera.
claesh
Aktiv medlem
Jag har gjort det. Jag har ett 35-70 från min EOS 650 från -89, och ett 100-300 från samma tidevarv. De funkar, även om de verkar ha åldrats lite, friktionen i fokusering och zoom har blivit större. Det är inga kanonobjektiv men inte direkt dåliga heller.
35-70 använder jag emellanåt tillsammans med mellanringar för macro då mitt nya Tamron 17-50 inte passar med mellanringarna (bara EF funkar med dem, ej EF-S). Jag inbillar mig att det inte gör något att det inte är så ljusstarkt då jag ändå måste blända ner för att få skärpedjup vid macrofoto.
Mitt 100-300 är långt och otympligt, men det är okej, jag saknar annat tele.
Anledningen till att jag köpte ett 400D och inte annat märke i höstas var just för att jag hade en tjuvstart med objektiven, jag ångrar inte det beslutet, det gav mig lite tid att kunna prova kameran medan jag bestämde mig vilket mitt första nya objektiv skulle bli. Jag köpte alltså inte kitobjektivet.
35-70 använder jag emellanåt tillsammans med mellanringar för macro då mitt nya Tamron 17-50 inte passar med mellanringarna (bara EF funkar med dem, ej EF-S). Jag inbillar mig att det inte gör något att det inte är så ljusstarkt då jag ändå måste blända ner för att få skärpedjup vid macrofoto.
Anledningen till att jag köpte ett 400D och inte annat märke i höstas var just för att jag hade en tjuvstart med objektiven, jag ångrar inte det beslutet, det gav mig lite tid att kunna prova kameran medan jag bestämde mig vilket mitt första nya objektiv skulle bli. Jag köpte alltså inte kitobjektivet.
Bling
Aktiv medlem
claesh skrev:
Jag har gjort det. Jag har ett 35-70 från min EOS 650 från -89, och ett 100-300 från samma tidevarv. De funkar, även om de verkar ha åldrats lite, friktionen i fokusering och zoom har blivit större. Det är inga kanonobjektiv men inte direkt dåliga heller.
Roligt att höra att det fungerar ok. Hade faktiskt inte ens tänkt på att köpa utan objektiv, - fasiken det är ju en möjlighet att köpa endast kamerahuset. Väntar på att få råd
Bling
Aktiv medlem
thodan skrev:
Och jag kör ett EF 300 från 1996, det är mitt skarpaste och snabbaste objektiv till digitalkameran... så upp och leta på vinden!
Va glad jag blir, - var helt inställd på att de var helt "outdated".
Windman
Aktiv medlem
Flera av de EF-objektiven som säljs än idag kom ju ut under 90-talet.
Jag köpte just ett nytt EF 100-400 L IS. Det kom ut år 1998.
Men det har ju hänt en del på autofokus-fronten. USM-motorn är fina fisken...
Jag testade farsans gamla 600mm med manuell fokus förut. HAHA, satan tog flera sekunder att fokusera. Mitt nya tar ju 1/10 sekund eller nåt...
Jag köpte just ett nytt EF 100-400 L IS. Det kom ut år 1998.
Men det har ju hänt en del på autofokus-fronten. USM-motorn är fina fisken...
Jag testade farsans gamla 600mm med manuell fokus förut. HAHA, satan tog flera sekunder att fokusera. Mitt nya tar ju 1/10 sekund eller nåt...
Bling
Aktiv medlem
Där ser man, - det händer inte lika mycket på objektivfronten. Nu är kameran beställt, - dock med ett Sigma 70-300mm var inne på Canons eget,(just pga USM) - men Sigman ska vara skarpare. Hoppas det är lika snabbt bara. Hur som helst är det nog mycket snabbare än mitt gamla tele. Stort bökigt och långsamt, - det vill jag skrota.
Däremot så får mitt 35-105 hänga med lite till.
Däremot så får mitt 35-105 hänga med lite till.
Windman
Aktiv medlem
Har en kollega på jobbet som har just 400D och det Sigma-objektivet.
Inte världens bästa skärpa kanske, men helt klart mycket för pengarna !
Ett plus är att det inte är så jädrans stort och tungt. Men det fokuserar nog inte lika fort som ett Canon med USM-motor. Men spelar ju inte så stor roll egentligen... (tycker inte jag iaf)
Inte världens bästa skärpa kanske, men helt klart mycket för pengarna !
Ett plus är att det inte är så jädrans stort och tungt. Men det fokuserar nog inte lika fort som ett Canon med USM-motor. Men spelar ju inte så stor roll egentligen... (tycker inte jag iaf)
carl_fredriksson
Aktiv medlem
Jag kan inte använda mitt EF 28-105mm USM f/3.5-4.5 från 1998 till 400d, får error 99 i 8/10 försök.
Windman
Aktiv medlem
Det är coolt att Canon hade 2 stegs optisk IS redan 1998 !
Nu har dom ju 3 steg iof... men annars skiljer det inte så mycket.
Det är kult att köra med gamla gluggar !
Men snabb och korrekt AF är ett så stort plus så det tyvärr inte är så kul att köra utan.
Som farsans 600mm tele med bländare 8 och manuell fokus
tar ju 5-10 sekunder att snurra fokus från ena sidan till den andra. Så har det mesta börjat gå rätt trögt oxå...
Men frågan är ju:
Har själva optiken blivit så mycket bättre de senaste 10 åren? (förutom IS då)
Har den blivit billigare?
Nu har dom ju 3 steg iof... men annars skiljer det inte så mycket.
Det är kult att köra med gamla gluggar !
Men snabb och korrekt AF är ett så stort plus så det tyvärr inte är så kul att köra utan.
Som farsans 600mm tele med bländare 8 och manuell fokus
Men frågan är ju:
Har själva optiken blivit så mycket bättre de senaste 10 åren? (förutom IS då)
Har den blivit billigare?