Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabb är AF med äldre objektiv på nyare hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Sony A6700 och ett begagnat Zeiss 24mm f/1,8. Objektivet kom ut för drygt 10 år sedan, så jag funderar på om den kombinationen får avgjort långsammare AF än med ett nyare objektiv.
 

Goooran

Aktiv medlem
Förmodligen långsammare AF. Objektivet är minst lika viktigt som kameran.
Personligen, och när budgeten är begränsad hade jag valt en lite billigare kamera, kanske en a6600 och ett modernare objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är inte Sonyanvändare, men 10 år är inte jättelång tid när det gäller objektiv, tekniken har inte tagit några stora språng. Och på en så vid vinkel som 24 mm krävs det inte mycket för att sätta skärpan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men Måns, herre min je vad de har sabbat sin hemsida Optical Limits. Allt i en enda hög. Jag gillade den förut men nu är jag verkligen inte imponerad. Nu har de lagt en massa meningslösa bilder att ändlöst scrolla igenom istället för den väldisponerande och välstrukturerade lista de hade förr.

Tyckte du texten synkade med diagrammen Måns. De var imponerade av MTF men var de siffrorna verkligen så imponerande för en prime?? Jag har ju ett Sony Zeiss jag med som jag verkligen gillar (35mm/2,8) - ett av de först aobjektiven som kom i samband med A7-serien.

Jag hade en Sony Zeiss-zoom också och det var verkligen inte alls bra och de var inga av de tidiga zoomarna med den loggan heller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är inte Sonyanvändare, men 10 år är inte jättelång tid när det gäller objektiv, tekniken har inte tagit några stora språng. Och på en så vid vinkel som 24 mm krävs det inte mycket för att sätta skärpan.
Jo det har den. Det som bl.a. hänt nu är att man satt i mycket snabbare fokusmotorer i alla nya objektiv. De objektiv som inte uppfyller de nu högre kraven kommer inte att kunna köras med de nya kamerorna i full hastighet vid seriebildtagning. Det kan handla om en halvering av hastigheten med exv. en A1.

Sedan är nästan alla nya objektiv skarpa även vid full öppning och objektiven har ofta fler lameller, vilket kan påverka bildkvaliteten positivt.

Om du menar över 10 år så handlar det dessutom om gamla A-mount på adapter och det påverkar dessutom bildstabiliseringen då A-mountobjektiv med inbyggd stabilisering inte kan samarbeta med SSS i husen som de nya objektiven kan.

Håller dock med om att ett 24mm objektiv med de korta förflyttningar som sker i det borde klara sig bättre än objektiv med längre brännvidder och framförallt zoomar.
 
ANNONS