Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gammal dator + SSD + Win7 => väl trimmat?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
En kompis satte in en SSD och Win7 64b i sin dator med AMD 5000+processor, nu har han ett fullstartat system 35 sekunder efter tryck på strömbrytaren. Det låter jäkligt lockande för en som behöver vänta lika många minuter... nästan i alla fall. Funderar starkt på en sådan trimning!

En prestandafråga i sammanhanget, nu har jag Vista 32bit och Lightroom 3 vill ha 7-8 sekunder på sig att läsa in en råfil från min Canon eos 7D, runt 25MB. Alltså när man till exempel växlar mellan nyimporterade bilder i biblioteksdelen och i framkallningsdelen. Är den tiden helt beroende på diskens leveranskapacitet så att säga, eller hjälper SSD plus Win7 64 till att öka takten?

Är det rekommendabelt att lägga Lightroomkatalogen på SSD?

Datorn jag tänkte trimma har AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+ enligt enhetshanteraren.

Någon med tips i frågan?

//Red. Jag tänkte alltså lägga operativ och program på SSD, bilderna mm får vara kvar på gamla diskar.

Senast ändrad:
Utan 64 bitars Windows lär man inte kunna utnyttja mer RAM är c:a 3 GB, sägs det och då måste hårddiskarnas hastighet ha stor betydelse eftersom LR3 har en förmåga att använda mycket av disken under arbete. Drygt 20 GB i mitt fall och det gjorde att en 80 GB SSD blev så pass full att LR stannade vid större jobb (t.ex. vid export av många bilder).
Jag kör nu LR på 2 st 80GB SSD. En större SSD skulle också funka, men det blev billigare att komplettera med en till mindre. Nu flyter det fint och bilderna (NEF/RAW på 20 MB) öppnar på ett blink. Jag har för övrigt win7/64, 8 GB RAM, i5 750 och bilderna ligger på Samsung F3:eek:r.
Jag vet inte hur stor del som processorn står för men allt är betydligt snabbare än alla andra datorer jag använt.

Ja, LR-katalogen trivs alldeles utmärkt på SSD.

Däremot är 32-bitarsplattformen en begränsning, eftersom di springer på minnesbegränsningarna.

Hastigheten att "byta modul" beror både på minne, processor och lagringshastighet. Jag tror ärligt talat inte att enbart diskbytet är någon mirakelkur för dig här.

Vill du se en _rejäl_ prestandaboost så skall du konstruera ditt system med tillräckligt mycket RAM för att kunna slå av swapfilen _helt_, då blir det åka av på allvar. (Det finns dock ingen som helst möjlighet att lyckas med det konsttycket på en 32-bitarsplattform). När jag körde Vista 64 så lät mig 8GB RAM mig _nästan_ göra detta.. ibland fick jag krascher på grund av att minnet tog slut. När jag byggde min nya burk satte jag i 24GB och har inte sett problemet en enda gång ;)

Sen vill jag slå ihjäl det här med att "3GB verkar vara max fö 32-bitarssystem"... Så här ÄR det:

Ett system med 32-bitarsarkitektur kan addressera max 4GB minne. Detta inkluderar minnet på grafikkkort/ljudkort/BIOS/alla mjukvara på alla andra instickskort.

Ett program som är kompilerat för 32-bitarsexekvering kan allokera maximalt 2GB minne under Windows.

Förvisso kan man med hjälp av PAE trixa lite med den här gränsen, men det kräver att mjukvaran är kompilerad (Och designad) för detta, så det gör man sällan.

Som en annektdot så minns jag fortfarande hur mycket jag skrattade då en person på ett annat forum som länge hävdade XP's överlägsenhet som spelplattform satte i två grafikkort med vardera 1,5GB minne, och sedan undrade varför hans 4GB-maskin bara visade att han hade strax under 1GB tillgängligt minne ;)

Tack för era svar!
Jo, att mitt 32-bit Vista är en bromskloss vet jag, tanken är att byta till Win7 64bit.

När jag köpte den här datorn upplevde jag aldrig det stora prestandalyft som alla tidigare datorbyten medfört. I eftertankens kranka blekhet kan jag konstatera att det var dumt att inte se till att få 64-bitars Windows när nu processorn är tvåkärnad.

Jag skall åka till vår lokala datorbutik i eftermiddag och spåna litet.

Tack för era svar!
Jo, att mitt 32-bit Vista är en bromskloss vet jag, tanken är att byta till Win7 64bit.

När jag köpte den här datorn upplevde jag aldrig det stora prestandalyft som alla tidigare datorbyten medfört. I eftertankens kranka blekhet kan jag konstatera att det var dumt att inte se till att få 64-bitars Windows när nu processorn är tvåkärnad.

Jag skall åka till vår lokala datorbutik i eftermiddag och spåna litet.

32/64-bit har absolut ingen relation till hur många kärnor man har dock.

Att byta bort Vista är ett lyft nästan oavsett vad man byter till. Vista var inte en av MS mest lyckade satsningar kan man konstatera.... Det är genomgående segt.

I övrigt kan jag bara understryka att det fungerar alldeles utmärkt med LR på SSD, kör själv en W7 64Bit I7:a med 6 Gb Ram och en 256 Gb SSD disk och det går riktigt bra.(Har då närmare 120' bilder, mestadels RAW i databasen.)

Nu är trimningen klar. En Vertex SSD 120GB, komplettering av RAM till 8GB och Windows 7 64-bit har stoppats in. Befintlig processor används, AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+

Bilderna ligger kvar på gamla diskarna, och som jag anade var det inläsningshastigheten där som spelade störst roll för inläsningstiden för RAW-filer i Lightrooms framkallningsdel. Det går marginellt fortare nu, ett par sekunder snabbare, att läsa in en bild i Lightrooms framkallningsdel. I biblioteksdelen kommer förhandsgranskningarna blixtsnabbt.

I övrigt, ja vad skall man säga? För att ta till den klassiska fordonsjämförelsemodellen, det är som att byta från en tidigt nittonhundratalstraktor med tändkulemotor och sätta sig i en Koenigsegg i stället... Uppstarten av mitt gamla Vista 32-bit är ingenting för otåliga, jag har kvar det så länge och kan välja OS vid start. Från det jag markerat Win7 och tryckt enter, tar det styvt 20 sekunder innan allt är laddat. Vill inte tänka på Vista 32-bit längre, blir bara gråtfärdig ;-) Program laddas mycket snabbt, och användningen är också markant snabbare.

Jag måste in i Vista och avaktivera Photoshop där innan jag installerar igen under Win7, och det är ingenting jag längtar efter. Man blir fort bortskämd av den nya hastigheten. Mycket fort... ;-)

ANNONS