Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal diaprojektor .....

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Jag har en gammal diaprojektor som jag nyligen fått av en släkting, som i sin tur köpt den på en loppmarknad eller en auktion.

Det är en Braun Paximat S, vet ej vilken årsmodell men den påminner om en gammal amerikans bil från 50-60 talet i design.(Finns inga årtal angivna varken på apparaten eller i manualen)

Problemet är att jag inte har någon "släde" för bilderna samt att jag inte vet om jag måste ha en speciell eller om det funkar med vilken som helst. (Förutsatt att den passar Paximat)

Sökt sporadiskt på nätet men finner bara en massa tyska sidor utan bilder, hajjar aldrig om jag är på rätt väg.

Frågan lyder :

Har någon koll, funkar det generellt med vilken "släde" som helst eller är det noga med årsmodell på projektorn. Samt, finns det någon bra sida på nätet där modellerna finns avbildade.

Tacksam för vad som helst, vill ju inte kassera projektorn då den har så grym design.

// Axel

Gepemagasin finns på de flesta stormarknader och kostar bara några tior för en låda med två. Så får du inga svar på frågan från någon som känner till Paximaten är det rätt lätt att ta reda på.

Holtin skrev:
Hmmm...kanske är det så enkelt ? Har testat ett par andra märken men de har ej passat....

Det gäller att du köper just Gepes paximatmagasin. Dom skiljer sig från "vanliga" Gepemagasin.
Har för mig att dom har blå ettiket på lådan medan de vanliga har röd.

ANNONS
Götaplatsens Foto