Annons

Gammal film?

Produkter
(logga in för att koppla)

paladin79

Aktiv medlem
Hej!

Jag har några rullar Fuji Astia 100F som jag slängde i kylen för någon vecka sedan. De har annars varit i min fotoväska sedan jag köpte dem. Bäst-före-datumet är 2005-09, dvs. de har gått ut. Frågan är hur dugliga filmerna är nu trots att de är lite gamla. Tänkte använda dem till jul. Jag sökte på forumet men hittade inget som gjorde mig nöjd.

Tacksam för svar.

Mikael

Ingen fara tror jag.
Jag har köpt utgången diafilm (Kodak EPP, Kodak E200, Fuji Provia) och använt den med gott resultat.

Den enda förändringen jag möjligtvis sett var när jag pressade E200 två steg, då blev det lite färgbrus i de mörka kanalerna, men inte farligt.

gammal film

Kan inte låta bli att lägga mej i denna frågeställning.Film är färskvara,därför bör oexponerad film kylförvaras,då håller den hur länge som helst.men man kan inte skutta omkring med rullarna i väskan en hel het sommar,för att sen så småningom slänga in dom i kylen,vilket blir helt onödigt för filmens kvalite och hållbarhet.Har filmen dessutom beteckning pro,eller proffesionell efterfilmnamnet,så finns det inga säkerhetsmarginaler alls.När den är exponerad(bilderna tagna) bör den framkallas inom kort.Nu säger jag det här bara till dom som eftersträvar kvalite från inköpet till beskådande av den färdiga bilden.Visst finns kanm man ge sjutton i det här och köra gamla uppvärmda filmer.

Re: gammal film

walter-g skrev:
Kan inte låta bli att lägga mej i denna frågeställning.Film är färskvara,därför bör oexponerad film kylförvaras,då håller den hur länge som helst.men man kan inte skutta omkring med rullarna i väskan en hel het sommar,för att sen så småningom slänga in dom i kylen,vilket blir helt onödigt för filmens kvalite och hållbarhet.Har filmen dessutom beteckning pro,eller proffesionell efterfilmnamnet,så finns det inga säkerhetsmarginaler alls.När den är exponerad(bilderna tagna) bör den framkallas inom kort.Nu säger jag det här bara till dom som eftersträvar kvalite från inköpet till beskådande av den färdiga bilden.Visst finns kanm man ge sjutton i det här och köra gamla uppvärmda filmer.

Jovisst, men färgneg tål mycket mer än man kan tro.
Jag försökte snabbåldra lite film engång, för att experimentera. Hade den i bastun (väldigt fuktigt, väldigt varmt) och så hade datumet gått ut ett år tidigare.
Sen underexponerade jag rullen med ett steg dessutom.

Men nog tusan blev det helt vanliga bilder ändå, något kornigare än vanligt bara, men det berodde nog på underexponeringen.

Samtidigt har jag fått en massa Portra 400VC 120-film som gått ut för ett år sedan. Där kan man tydligt märka att de åldrats. Tydligt korn på 6x7 är inte det vanligaste...vet dock inget om hur de förvarats. Dessutom bröt jag min vana att överexponera negfärg ett helt steg och körde efter nominella känsligheten.

ANNONS
Götaplatsens Foto