Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gammal fråga från ny vinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Lumalinus

Aktiv medlem
Inför en nära förestående resa till New York så har jag kollat upp priser på D70 och EOS 300D, båda med kit lens. B&H Photo tar 9600 för D70 och 6500 för 300D. Både billigare och med större skillnad mellan modellerna än i Sverige alltså. Iofs så tror jag att det tillkommer en sales tax på ca 8% också.
Kanske en fånig fråga, men är D70 värd en prisskillnad på ca 50%? (jag har hyfsad koll på skillnaderna i specifikationerna, frågan gäller väl mest sådant som jag ni som användare har bättre koll på. Typ "prylglädje" eller nåt. Bildkvalitén lär ju vara en liten smula bättre på D70 som dock saknar ISO 100. osvosv..)

Jag är en glad amatör som inte plåtar så mycket för närvarande. När jag gör det så är det med Nikon FM2 och en 50 1.4-glugg. Hoppas på ett uppsving i fotointresset, framförallt med den ökade flexibiliteten som en zoomoptik ger. Jag är hemma i photoshop och gillar det digitala mörkrummet, det är väl det som gör att jag är sugen på en DSLR.

synpunkter?

vänligen
Linus

Lumalinus skrev:
Kanske en fånig fråga, men är D70 värd en prisskillnad på ca 50%? (jag har hyfsad koll på skillnaderna i specifikationerna, frågan gäller väl mest sådant som jag ni som användare har bättre koll på. Typ "prylglädje" eller nåt. Bildkvalitén lär ju vara en liten smula bättre på D70 som dock saknar ISO 100. osvosv..)

Skillnaden i bildkvalitet mellan 300D och D70 är försvinnande lite. ISO 100 läget tycker jag själv är väldigt värdefullt.

För den som plåtar snabba förlopp och intensivt som en sport- eller reportagefotograf är snabbheten och det stora buffertminnet en tillgång hos D70 som säkert kan vara väret prisskillnaden. Annars handlar det mest om känsla, och då känns D70 lite stadigare och robustare medan 300D är mer feminin.

Objektiven är en viktig faktor i valet. Till Nikon finns fina 18-70:an för rimliga pengar medan Canon 18-55:a inte är ganska begränsande, men prisvärd. Köper du Canon har du råd med Sigmas 18-50/2,8 som öppnar nya bildmöjligheter med sin ljusstyrka. Du kanskemockså har råd med Canons nya 17-85-objektiv med skakstabilisering som säkert är väldig allround.

Jag skulle nog i första hand satsa på en Canon 300D med 17-85 IS om du inte är reportagekille för då är Nikon D70 med Sigmas 18-50/2,78 bäst, men dyrast.

Kommer du att använda gamla optiker på D70?

Jag tror inte att du kommer att använda manuell fokus på en D70.

Då blir det till att välja system från grunden och jag hade valt Canon.

Tack för svar och objektivtips!
Förmodligen nöjer jag mig med kitgluggen till att börja med, den är ju så billig så det vore nog dumt att bara köpa huset. Men iofs, d70-huset kostar $999.95 så den gluggen kostar ju rätt mycket mer än den till 300d.
Det känns som att den för mig viktigaste skillnaden ligger i känslan, dvs jag känner ett större ha-behov för d70 än 300d. Återstår för mig att fundera på hur mycket det är värt i pengar.

/Linus

nej, jag kommer inte använda gammal optik till d70. Tror inte min gamla MF 50mm 1,4 funkar ihop med det huset. Tror det är F-koppling på min glugg.

Jag tror inte att man skall förbinda sig alltför hårt till ett hus. de digitala husen kommer att bli gamla fortare eftersom vi ligger i början på den digitala eran.

Optikerna kommer att leva betydligt längre. Då handlar det om att välja rätt märke för framtiden. Canon verkar ligga bättre till i ett sådant perspektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto