Annons

Gammal Konica?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var rädd om din farfars kamera.
Om det är kameran som du visar bild på så verkar det sitta på ett kraftfullt objektiv.

Vad är det för objektiv? Det står ju på ringen längst fram.

Priset varierar du kan få en uppfattning om du kollar annonser på www.blocket.se eller cyberbörsen på cyberphoto. Den har inger samlarvärde precis men kan kanske få.

Det är en bra kamera. Hexanons optik är bra och du kan ta utmärkta bilder med den.
Glöm ej bort att det i första hand är fotografen som tar bilden inte kameran.

Mvh J O

Om den fungerar så är det en jättebra kamera som det finns drivor av utmärkt optik till. Sök på konica och hexanon här i forumet så får du upp massor med info. Det är lite problem med batterier till dem för de behöver kvicksilverbatterier men det finns ersättningar (står hur du gör om du söker). Börja med att fixa batterier och kör sedan igenom en rulle film så ser du ifall det är värt att forsätta. Värdet är högst 500kr. Lycka till!
Mvh Erik

Tackar för svaren!

Optiken är precis som ni säger Hexanon, AR 35mm F2.8.

Batterierna ja.. Dessa har tyvärr läckt så nya måste införskaffas. Någon som vet vad de heter idag?

Börja i såfall att skrapa rent ordentligt i batterifacket. Sedan kilar du iväg till en batterihandlare (eller apoteket) och köper ett paket med hörapparatsbetterier som är på 1,4 volt. Ställ sedan ner ditt ASA tal med ett halvt steg för att kompensera för den högre spänningen. Det finns även specialbatterier som håller exakt rätt spänning men de kostar ca. 100kr/st. Fota en rulle och se ifall du behöver kompensera ditt ASA mer.

Batterier fixar en fotoaffär åt dig eller så ringer du till Scandinavianphoto.

2,8/35 mm är ett mycket bra objektiv. Av semiproffskvalitet när det begav sig på 70-talet.
Ett härligt vidvinkelobjektiv. Farfar borde ha något annat tillhörande objektiv också, kanske ett 50 mm.?

Det verkar ju ha suttit ett skyddande filter framför frontlinsen vilket är toppen.

Jo, det går med 1,5volt också men försök skaffa hörapparatsbatterierna istället. De funkar bättre tycker jag.

Jag använder mig själv av Konica T4 med haexanon och hexar-objektiv. Jag har inte så mycket att jämföra med men jag har själv ställt samma fråga om objektiven är bra och fick då svaret att man får objektiv med bra skärpa till ett lågt pris.

Köper digitalt snart och kommer sakna min gamla konica... man vet ju vad den går för.

På tal om batteri så tror jag att bilderna kan bli underexponerad ganska lätt om man använder 1,5V, vilket ju jag då gör..

Använder man 1,5V-batterier bör man justera filmkänsligheten. Jag har läst att man skall köra men en inställning på 40 ASA för en 100 ASA film och så vidare. Hörapparatsbatterier finns på Clas Ohlson. Artikelnummer 32-7969 bör passa. Kostar 54 kr för 6st.

135:an är ett mycket fint objektiv
(några av mina gamla albumbilder är tagna med denna glugg och de håller måttet än idag. Dessa bilder är lite åldersstigna men det beror på filmmaterialet)

Dina objektiv står sig mycket väl i konkurrens med dagens. De är bättre än de s.k. budgetzoomar som säljs idag.

Snart rotar du fram ett 50mm ur samlingen också och då har du en komplett och bra utrustning.
Köp riktiga batterier, så slipper du snika med ASA (ISO) inställningen. Kolla bara att mätaren fungerar med de nya batterierna, annars behöver du inte köpa dem. På EE-inställningen ska mätaren röra sig och automatiskt ställa in rätt bländare, det är bländarautomatik på denna kamera. Du väljer själv exponeringstid så ställer automatiken in bländaren. Givetvis kan du ställa bländaren manuellt också om du hellre vill göra det.

Ett litet förtydligande. Hörapparatsbatterierna (Zink luft) från Clas Ohlson är på 1.4V och därför behöver man inte justera filmkänsligheten i samma utsträckning om ens alls.

Med en felaktig batteristyrka (spänning) så bör man alltså kolla upp Konicans mätare mot en annan kamera eller helst en exponeringsmätare som man vet visar rätt värde.
Äh, sånt där kan kännarna hålla på med.
Kolla du din fina kamera med riktiga batterier.
Ta med dig kameran till en kunnig fotohandlare så hjälper han/hon dig.
Förhoppningsvis har inte mätaren tagit ut pension ännu.

Här är två länkar till information om Konica SLRer:

Denis' Konica & Photography

konicaslr group / Yahoo

Har haft en T3 och har fortfarande en TC, mina egna erfarenheter är att linserna är knivskarpa och annars av väldigt hög kvalité. Jag köpte Nikonsystem och blev besviken på hur oskarpa bilderna blev trots att linserna kostade 10 gånger mer.

Nu har jag väl insett realiteter och kan konstatera att Nikons linser ska kosta snart 20 ggr mer innan de är på samma nivå :). (Vi pratar begpriser alltså)

Problemen jag haft med mina Konicor är att husen verkar vara bräckligare än t.ex. Nikons (inte så underligt, menmen...). Min T3 for dit gamla kameror far när de dör, jag sålde den på auktion som reservdelar. Automatiken fungerar inte på min TC och har inte gjort senaste 20 åren. Kvicksilverbatterier är också ett problem, alkalibatterier beter sig inte på samma sätt vid extremvärden (kyla, värme, lite ljus, mycket ljus, när batteriet är nytt eller börjar ta slut). Zink-luft -batterier borde dock fungera utan problem, voltskillanden är också så liten att justering ej behövs.

Senast ändrad:
Ursäkta, men detta är kansker utanför ämnet, men... Kan man skaffa någon slags övergång för objektivfäste så att man kan använda sina gamla Konicaobjektiv på en D-SLR?

När Konica lanserade sin SLR hade de inte många objektiv. Därför gjordes kamerahuset extra tunt för att andra tillverkares linser skulle passa på kameran med adapter. (Avståndet mellan lins och filmplan är konstant i 135 -formatet.) Konicas Hexanonlinser är därför märkbart längre än andra tillverkares, och fås inte att passa på någon annan kamera.

Så, nej tyvärr. Däremot fungerar det utmärkt åt andra hållet.

ANNONS
Götaplatsens Foto